Verwijlintresten BNP

Jannik
Topic Starter
Berichten: 1

Verwijlintresten BNP

#1 , 31 aug 2011 22:03

Hallo,

In de maand mei heb ik een nieuwe rekening laten openen om de hypothecaire aflossing te laten afgaan. Dit met reden omdat de oude rekening een gezamenlijke was met mn exvrouw. Volgens de bank moest dit eerst ter goedkeuring via Brussel en moest ik voorlopig het saldo van de lening op de oude rekening blijven storten. Na de administratieve rompslomp van BNP van 3 maanden in Brussel werd ineens de lening aangeboden aan de nieuwe rekening. Natuurlijk werd ik hiervan niet op de hoogte gesteld => Lening kon niet afgelost worden want geld stond gestort op de oude rekening.
Op 16/8/11 kreeg ik een brief met de mededeling de lening alsnog te betalen. Dit is natuurlijk direct overgeschreven!
Nu, ineens, een dag voor aflossing van de volgende lening ( geld staat al klaar) haalt BNP 81€ van de rekening als verwijlintrest!!
Hiervoor geen brief of niets ontvangen... Gevolg hiervan is dat morgen opnieuw de lening wordt aangeboden en er opnieuw niet genoeg opstaat!
Ik betaal immer enkel de lening via die rekening en niets meer of minder....

Kan dit zomaar? Is dit wettelijk om al een verwijlintrest te vragen terwijl Fortis in mijn ogen zelf in de fout gaat?
Moeten zij geen brief sturen of dergelijks om te verwittigen dat er 81€ afgehaald is?

Mvg,

Jannik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 sep 2011 14:18

Jannik ,

ofwel lees je je contract nog eens ofwel vraag je info op je bankkantoor. Van hieruit kan ik niet zien wat er aan de hand is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 04 sep 2011 11:51

Jannik,

Bij een vraag tot wijziging van voedende rekening teken je een document daartoe. Op dat document staat vermeld dat de wijziging ingaat op de eerste dag van de tweede maand die volgt op de maand van aanvraag. Door de ondertekening van dat document (en door ontvangst van een dubbel daarvan) weet je dus wat er gaat gebeuren. Secundo kan je via PC banking, phone banking of via de Self dat toch even opvolgen, zeker als je weet dat er een wijziging is. Indien je voor de 15° van de maand een correctie doorvoert wordt er geen verwijl aangerekend. Na de 15° wel. Bij de ondertekening van de kredietakte heb je akkoord getekend dat bij laattijdige provisie er voor die maand een verwijl van 0,5 % aangerekend wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”