Weigeren lening wegens strafblad

inne
Topic Starter
Berichten: 34

Weigeren lening wegens strafblad

#1 , 26 aug 2011 10:03

Beste,

Korte vraag: kan een bank weigeren een lening toe te kennen omdat de persoon in kwestie een strafblad heeft? Ik had hier nog nooit van gehoord en vind dit ook nergens terug. Meer uitleg geven ze niet. Gebeurt dit nog, en is daar regelgeving over? En hangt het er dan van af hoe ernstig de feiten zijn geweest, en of de strafsancties reeds geheel zijn doorlopen?

Alvast bedankt!

Mvg,

Inne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 26 aug 2011 20:14

Er is, dacht ik toch, geen enkele wet nu en in het verleden en ooit in de toekomst, die een bank kan verplichten u een lening toe te staan enerzijds, en anderzijds zijn de banken nooit verplicht u een motivatie van hun doen en laten te geven. Juist hetzelfde als met verzekeringsmaatschappijen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 26 aug 2011 22:49

En wat zou er op strafblad staan ....
verkeersinbreuken
drugs
faling
geweld
diefstal
....
Bepaalde info is openbaar zoals vonnissen en ook kranten zo weten ze heel veel over iemand om het internet niet te vergeten.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 27 aug 2011 14:29

Beste,

Elke kredietverlening vertrekt vanuit vijf grote basisvragen : 1. wie is de kredietnemer (notoriëteit/historiek/kredietverleden/positieve of negatieve informatie, standing en vermogen, inkomsten en lasten) . 2 : wat is het project van de klant ? (is het haalbaar/legaal/vergunningsplichtig/risicoklasse...) 3 : hoeveel gaat dat feest kosten (is er een uitgewerkte budgettering/wat indien er zich meerkosten aandienen/is de budgettering realistisch) 4 : hoeveel moet de bank lenen en hoeveel is de eigen inbreng van de kredietnemer 5. wat zijn de waarborgen.

Een strafblad kan een element zijn in de beoordeling van de kredietnemer : als ik als bankier een notoire veroordeelde drugsdealer (en soms zelfs niet-veroordeelde) of een exploitant van bordelen met linken naar vrouwenhandel over de vloer krijg, dan zal ik dat inbouwen in mijn beoordeling. Uiteindelijk werk ik als bankier niet met mijn eigen geld maar met dat van klanten die het bij mij komen plaatsen. het is dus de verdomde plicht om daar ernstig en zorgzaam mee om te springen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

inne
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 30 aug 2011 09:04

Dank voor jullie antwoorden, er valt dus weinig op te zeggen en behoort tot de beoordelingsvrijheid van de bank lees ik.

Mvg,

Inne

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 30 aug 2011 16:11

Dat hebt u goed gezien. Nu hangt het er natuurlijk wel vanaf wat voor strafbare feiten die persoon op zijn strablad heeft staan. Hoe snel banken klaarstaan om geld te lenen aan sommige malafide personen is geweten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”