Problemen met schuldbemiddelaar

PeterReynaert
Topic Starter
Berichten: 2

Problemen met schuldbemiddelaar

#1 , 09 aug 2011 19:48

Enkele jaren geleden deed ik een aanvraag voor een schuldbemiddeling en die werd ook ontvankelijk verklaard. Ik kreeg een bemiddelaar aangewezen.
Na enkele maanden krijg ik een dagvaarding i.v.m. men huurachterstand. Blijkbaar had de bemiddelaar vergeten huur te betalen.
Voor de vrederechter heeft mijn bemiddelaar, Mr S doormiddel van een grove leugen een akkoord verkregen.
Een half jaar later viel er een tweede dagvaarding in men brievenbus, wegens achterstallen huur. Ook dit maal had Mr S het nagelaten correct de huur te betalen en weer werd het op een akkoord geworpen.
Een dik half jaar later een dagvaarding tot uithuiszetting. Weer voor o.a. achterstallen van huur.
Telkens ik hem hierover wou spreken werd ik met een kluitje in het riet gestuurd.

Midden vorig jaar is de bemiddeling stopgezet door de rechtbank om medische redenen en de resterende schulden kwijtgescholden. Na het aftrtekken van de buidelschulden zou het resterende geld in zijn bezit terug naar mij toe komen.
Maar het blijft 2 maanden stil langs zijn kant.
Ook de overdracht van men uitkering, terug naar mijn rekening bleef achterwege, net zoals een afrekening. Mijn schrijven naar hem toe (aangetekend, per mail, per fax, per brief) bleven allen onbeantwoord.
Na 5 maanden heb ik zelf via de dienst betwiste zaken van men ziekenkas kunnen bereiken dat mijn uitkering toch naar mij zou worden gestort i.p.v. naar Mr S.
Sinds mijn geld terug op mijn rekening komt heb ik ook netjes alle maanden de huur betaald. De achterstallige maanden van tijdens mijn bemiddeling zouden door de bemiddelaar betaald worden.
We zijn nu reeds bijna een jaar verder. Mr S. heeft nog steeds niet afgerekend en de achterstallige huur is nog steeds niet in orde.
Mijn huisbazin dreigt nu om me terug voor de rechtbank te dagen vanwege de achterstallen.
Ik ben al bijna overal geweest met men verhaal, maar helaas sturen ze me telkens van het kastje naar de muur.
Ik heb gedurende de hele periode van de bemiddeling NOOIT een stand van zaken gekregen.

Wat is de beste stap die ik nu kan ondernemen? Ik voel me zo machteloos tegen Mr S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 aug 2011 19:59

Wend u tot het plaatselijke OCMW. Daar is men over het algemeen in staat om over dergelijke zaken info te vragen bij de rechtbank. Daar moet men eigenlijk toezicht houden op de werkwijze van de schuldbemiddelaars.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PeterReynaert
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 aug 2011 22:40

Daar ben ik al twee maal gaan aankloppen. Kreeg telkens te horen dat ze zich daar niet konden in mengen omdat ze zelf aan schuldbemiddeling doen, en ze er in het verleden problemen door gehad hebben. En ze stuurden mij terug naar de rechtbank voor informatie.

Reclame

Gebruiker34
Berichten: 334

#4 , 10 aug 2011 09:15

Als onvermogende heeft u recht op een pro deo-advocaat.

Naast bijstand van het OCMW kan u ook voor hulp terecht bij CAW’s

CAW’s
http://www.caw.be/WatiseenCAW/tabid/116/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 11 aug 2011 10:56

Ik ga ervan uit dat u met ‘schuldbemiddeling’ bedoelt ‘collectieve schuldenregeling’ met toepassing van art.1675/2 e.v. Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.). Onderzoek dit echter vooraf.

“Art.1675/14...§ 2...Bij ‘moeilijkheden’ die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of...laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de SCHULDENAAR of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Ger.W.).

‘Mr S. heeft nog steeds niet afgerekend en de achterstallige huur is nog steeds niet in orde’

Die feiten zijn zulke ‘moeilijkheden’ waarvoor u onverwijld toepassing dient te maken van voornoemd art.1675/14,§2.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”