dagvaarding voor onbetaald factuur

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

dagvaarding voor onbetaald factuur

#1 , 07 aug 2011 16:30

Beste,

Door verschillende redenen is het zover gekomen dat ik een dagvaarding in de bus om om een factuur van het ziekenhuis van meer dan 5000€
te betalen.
Het ziekenhuis heeft het dossier overgemaakt aan hen advocaat zonder ons dat te melden...of te verwittigen tenminste...om dit narigheid te voorkomen voor ons, dan hadden we eerder in actie geschoten!!!
Ik had destijds een aflossingsplan gevraagd en dat werd aanvaard maar er ontbrak nog een formulier van mijn mutualiteit dat het mij heeft gedreven tot uitstel, ik weet het geen excuses...
Mijn vraag is MOET ik de bijkomende kosten die de advocaat rekent betalen...zoals gerechtelijke intresten tot de dag van dagvaarding ( in september), dagvaardingskosten, inningsrecht en dossierrecht?
ik heb hier en daar gehoord dat het profiteurs zijn en ik de bijkomende kosten ( i,n totaal meer dan 600€ )niet moet betalen....weet iemand wat ik moet doen??

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 07 aug 2011 16:55

Wellicht zal het aan de rechter zijn om uitspraak te doen over de bijkomende kosten.
Waar ik vermoed dat de intresten wel degelijk zullen toegewezen worden,
is het mss in uw voordeel om de factuur alvast te voldoen voordat de zitting plaatsvindt (?)
Handige documenten voor Personenrecht

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#3 , 07 aug 2011 17:02

bedankt voor je antwoord!

De hoofdsom of de hoofdsom met bijkomende kosten?

Ik heb reeds gevraagd aan de deurwaarder om een aflossingsplan te aanvaarden (het ziekenhuis vond dit wel ok) maar de deurwaarder niet...

indien ik de factuur betaal , moet ik niet meer voor de rechtbank verschijnen, juist?

mvg

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 07 aug 2011 17:15

Wanneer er een deurwaarder werd ingeschakeld, dan laat het ziekenhuis de verder inning over aan hem.
M.a.w. het ziekenhuis heeft het aflossingsplan niet langer ok gevonden....

De daging voor de rechtbank blijft gelden, maar indien de hoofdsom + intresten reeds aantoonbaar werden voldaan,
zou een rechter rekening kunnen houden met uw goede wil en de omstandigheden, in zijn oordeel over de extra bijkomende kosten.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 04 okt 2011 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#5 , 07 aug 2011 17:32

dus indien ik hoofdsom en intresten alleen betaal kan ik nog voor de rechtbank verschijnen?
het verschijnen voor de rechtbank, gaat dit voor mij bijkomende kosten opleveren?kan ik zelf verschijnen zonder advocaat?

is het niet het verstandigst om gewoon alles te betalen?? zo ben ik ervanaf en het gedoe van rechtbank valt weg?

bedankt!

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 07 aug 2011 17:33

Dat zal je met de deurwaarder moeten overleggen
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 09 aug 2011 10:27

Gerechtelijke intresten zijn een onderdeel van de veroordeling.

“Art.1017.Tenzij bijzondere wetten anders bepalen, verwijst ieder eindvonnis, zelfs ambtshalve, de in het ongelijk gestelde partij in de kosten...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1018.De kosten omvatten :1° de diverse, griffie- en registratierechten...2° de prijs en de emolumenten en lonen van de gerechtelijke akten;3° de prijs van de uitgifte van het vonnis; 4° de uitgaven betreffende alle onderzoeksmaatregelen, onder meer het getuigen- en deskundigengeld; 5° de reis- en verblijfkosten van de magistraten, de griffiers en van...;6° de rechtsplegingsvergoeding, zoals bepaald in artikel 1022...”(Ger.W.).

“Art.1022.De rechtsplegingsvergoeding is een forfaitaire tegemoetkoming in de kosten en erelonen van de advocaat van de in het gelijk gestelde partij...Geen partij kan boven het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding worden aangesproken tot betaling van een vergoeding voor de tussenkomst van de advocaat van een andere partij...”(Ger.W.).

"Art.1024. De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd."(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#8 , 18 aug 2011 17:22

thanks!!

heb een afbetalingsplan gekregen maar vonnis blijft gelden en moet toch voor de rechtbank verschijnen?? Is er dan geen mogelijkheid
om dit niet te moeten?? Welke voordeel zou dit voor de advocaat zijn? Hoeveel kunnen de gerechtskosten bedragen want die zijn voor mij veronderstel ik?

pff

Artis
Berichten: 184

#9 , 04 okt 2011 07:59

thanks!!

heb een afbetalingsplan gekregen maar vonnis blijft gelden en moet toch voor de rechtbank verschijnen?? Is er dan geen mogelijkheid
om dit niet te moeten?? Welke voordeel zou dit voor de advocaat zijn? Hoeveel kunnen de gerechtskosten bedragen want die zijn voor mij veronderstel ik?

pff
Je bedoelt wellicht dagvaarding?
Een vonnis is een gerechtelijke uitspraak dat volgt op de dagvaarding.

Als er vooraf reeds afbetalingsplannen werden geregeld en deze worden tot aan de dagvaarding opgevolgd, dan zal de rechter daarmee rekening houden. Zorg er wel voor dat je zéker aanwezig bent en vraag de minimale rechtsplegingsvergoeding aan. Breng ook alles mee wat relevant is in het dossier (briefwisseling rond afbetalingen, betalingsbewijzen, ...).

Tot aan de dagvaarding ben je ENKEL volgende verschuldigd:
- hoofdsom
- wettelijke of contractuele interesten vermeld op factuur/contract
- schadebeding (indien vermeld op factuur/contract, is meestal iets in de aard van '15% van de hoofdsom met een minimum van 62 euro...'
- op elke afbetaling die je doet het kwijtingsrecht (afhankelijk van hoeveel je betaalt)

NA de dagvaarding heb je de gerechtskosten natuurlijk, afhankelijk van wat de rechter beslist.
Reden van advocaat/ziekenhuis zou kunnen zijn dat dossier al té lang aansleept en dat ze het beu zijn en niet meer wensen te onderhandelen. Ik ga er vanuit dat de advocaat weet waarmee hij bezig is...?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”