Onbetaalde afbetaling

malcolm
Topic Starter
Berichten: 10

Onbetaalde afbetaling

#1 , 22 mei 2011 15:27

Hallo

Onlangs krijg ik een brief in de bus van de deurwaarder i.v.m een openstaande rekening bij een ziekenhuis.
Ook ben ik uitgenodigd in de rechtbank hiervoor daar was ik niet aanwezig.

Het gaat hier dus om een afbetalings plan dat ik had in 2010 (een rekening van +-230euro) die ik gewoonweg helemaal vergeten ben en dus niet meer afbetaald heb buiten 2a3keer 25euro)

Nu heb ik hiervan GEEN enkele aanmaning gekregen of dergelijke! Enkel opeens een brief van de deurwaarder en uitnodiging van de rechtbank :?
Nu zijn er van alle kosten aangerekend zoals (gerechtskosten, kosten deurwaarder en wat nog allemaal) Loopt al op tot +-700euro
Terwijl het hier om 1 stomme rekening gaat van 230euro die ik uit het oog verloren ben (heb meerdere facturen direct en correct betaald van hetzelfde ziekenhuis en voor hetzelfde ongeval)

Het gaat hier trouwens om een ziekenhuis factuur waar ik het slachtoffer van was en een trauma en psychische behandeling aan heb overgelaten, is nog steeds een onderzoek aan de gang hierover maar is waarschijnlijk irrelevante informatie.

Nu uiteindelijk mijn vraag: Kan ik hier iets aan doen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 mei 2011 15:36

Ik vrees van niet. Dikwijls staat er in het afbetalingsplan, dat bij één niet betaling, het volledige nog niet betaald bedrag verschuldigd is, en dat zonder verdere herinneringen. Ook al fout was het niet naar de rechtbank gaan.
Stel volgende malen een doorlopende opdracht in bij uw bank voor dergelijke soort betalingen. Kan je niet meer vergeten. Laat dit dan nu een dure les zijn.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 22 mei 2011 16:26

Mava heeft natuurlijk gelijk en normaal, ik zeg wel normaal kan dit allemaal dat dus iemand die al problemen heeft zoals de TS hierboven voor zo'n IMHO zeer onrechtvaardige situatie komt te staan die, verhoudingsgewijze tot de originele schuld, totaal uit zijn verband gerukt word.

Ik wil aan de poster dan ook melden dat er wel degelijk ook andere middelen zijn waardoor de schuldeiser(s) [het ziekenhuis verdient hier niets aan, het gerechterlijk apparaat en de DW's wel] volledig naast hun buit pakken. Want laten we niet vergeten dat DW's trachten hier dankbaar gebruik te maken van de mogelijkheid die de wet hun geeft om mensen op een volkomen wettellijke manier te bestelen (een ander woord is hier niet voor)

De enigste oplossing is goederen te hebben die de moeite niet zijn om in beslag genomen te worden of totaal niets. Er is dan ook bijkomend voor de mensen die aan deze voorwaarden voldoen en waar de DW dus niets kan bij "halen", gelukkig nog het feit dat er 0,0 € loonbeslag of op inkomsten kan gedaan worden op inkomsten beneden de 1000 € (= actuele geindexeerde toestand met enkele €'s nr. beneden afgerond).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

malcolm
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 22 mei 2011 16:45

Ik dank jullie allebei voor jullie snelle en vooral duidelijke antwoorden!

@JohnD: jammer genoeg woon ik bij mijn ouders en kan ik van die enige optie geen gebruik maken, anders had ik dat wel degelijk gedaan. Ik dank u om mij hierop te wijzen :wink:
Het zal jammer genoeg betalen worden :( Ik gun die DW's het ECHT niet! Jammer maar niks aan te doen.
Nogmaals dank.

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 22 mei 2011 18:03

@JohnD: jammer genoeg woon ik bij mijn ouders en kan ik van die enige optie geen gebruik maken, anders had ik dat wel degelijk gedaan.
Je moet het nog wel weten. Als je bij je ouders woont en zij kunnen bewijzen dat de goederen die zij bezitten van hun zijn kan je wel van die optie gebruik maken. Er is natuurlijk het probleem dat zoiets wel een en ander van complicaties kan teweegbrengen. Die DW's werken volgens de letter van de wet en parasiteren op de onwetendheid van de mensen. Ik moet er wel bijzeggen dat zelfs als ze bij sommigen niets kunnen "halen" om hun kosten te dekken, zij wel bepaalde zaken kunnen verhalen op de schuldeisers die hun aangesteld hebben. De rest word hen dan wel bijgepast door een soort "verzekeringskas". Opgelet ik moet wel zeggen dat er ook begripvolle DW's zijn, maar ze zijn wel niet dik gezaaid. En bij een van die niet dik gezaaide kan ik altijd gratis terecht voor info, en heb daar reeds ettellijke malen dankbaar gebruik van gemaakt. Ik ga hem dan ook in dienst nemen om iemand anders de stuipen op het lijf te jagen die er mij een DW op afstuurt. Daar vind ik wel wat op.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

malcolm
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 22 mei 2011 19:29

@JohnD: jammer genoeg woon ik bij mijn ouders en kan ik van die enige optie geen gebruik maken, anders had ik dat wel degelijk gedaan.
Je moet het nog wel weten. Als je bij je ouders woont en zij kunnen bewijzen dat de goederen die zij bezitten van hun zijn kan je wel van die optie gebruik maken. Er is natuurlijk het probleem dat zoiets wel een en ander van complicaties kan teweegbrengen. Die DW's werken volgens de letter van de wet en parasiteren op de onwetendheid van de mensen. Ik moet er wel bijzeggen dat zelfs als ze bij sommigen niets kunnen "halen" om hun kosten te dekken, zij wel bepaalde zaken kunnen verhalen op de schuldeisers die hun aangesteld hebben. De rest word hen dan wel bijgepast door een soort "verzekeringskas". Opgelet ik moet wel zeggen dat er ook begripvolle DW's zijn, maar ze zijn wel niet dik gezaaid. En bij een van die niet dik gezaaide kan ik altijd gratis terecht voor info, en heb daar reeds ettellijke malen dankbaar gebruik van gemaakt. Ik ga hem dan ook in dienst nemen om iemand anders de stuipen op het lijf te jagen die er mij een DW op afstuurt. Daar vind ik wel wat op.
Bedankt voor de bijkomende informatie!
(Ik denk niet dat mijn ouders facturen hebben liggen van hun antieke meubels en dergelijke)
Maar ja het is nu zo en zal alles maar mooi betalen, en zoals "mava105" al aangaf een dure les geleerd!

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 24 mei 2011 09:26

“Art.1226.Een strafbeding is een beding waarbij een persoon zich voor het geval van niet-uitvoering van de overeenkomst verbindt tot betaling van een forfaitaire vergoeding van de schade die kan worden geleden ten gevolge van de niet-uitvoering van de overeenkomst.”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig de eventuele strafbedingen in uw met het ziekenhuis overeengekomen ‘afbetalingsplan’ . Bij ontbreken ervan bent u geen ’vergoedingen’ verschuldigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

malcolm
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 24 mei 2011 12:09

“Art.1226.Een strafbeding is een beding waarbij een persoon zich voor het geval van niet-uitvoering van de overeenkomst verbindt tot betaling van een forfaitaire vergoeding van de schade die kan worden geleden ten gevolge van de niet-uitvoering van de overeenkomst.”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig de eventuele strafbedingen in uw met het ziekenhuis overeengekomen ‘afbetalingsplan’ . Bij ontbreken ervan bent u geen ’vergoedingen’ verschuldigd.
Hoi

Ik ben eens gaan rond zoeken tussen mijn papieren en heb het volgende gevonden.

Een brief die ik toen in de bus kreeg na ik telefonisch gevraagd had om 1 rekening van 223,34 af te betalen (25,00 p/m)
"In bijlage vindt u het te volgen betalingsschema voor deze maandelijkse afkortingen, alsook het formulier "Schulderkenning".

Gelieve dit formulier binnen de acht dagen goedgekeurd en getekend naar onze dienst terug te sturen.

Bij niet-betaling binnen de door ons vooropgestelde periode of bij betaling van bedragen kleiner dan genoemd, zijn wij genoodzaakt het dossier door te geven aan onze raadsman."
Dat is het enige wat ik heb, het formulier dat getekend moest worden daar heb ik geen idee van die heb ik hun waarschijnlijk terug opgestuurd zoals gevraagd.
Hun raadsman en deurwaarder daar heb ik brieven van gekregen en een uitnodiging van de rechtbank waar ik zoals al eerder gezegd niet aanwezig was.

Kan ik hier iets mee?

malcolm
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 25 mei 2011 15:12

Zoveel views... niemand een idee?

Lightning

#10 , 25 mei 2011 15:29

Zoveel views... niemand een idee?
Betalen waarvoor u bij verstek veroordeeld bent. Zijn er andere opties in dit geval ???

ps. De aandoening waarvoor u werd opgenomen is inderdaad weinig relevant :).

malcolm
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 25 mei 2011 15:43

Zoveel views... niemand een idee?
Betalen waarvoor u bij verstek veroordeeld bent. Zijn er andere opties in dit geval ???

ps. De aandoening waarvoor u werd opgenomen is inderdaad weinig relevant :).
Niet dat ik weet of er opties zijn, "j.demoor" had mij iets van hoop gegeven.
Oké geen enkel probleem.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#12 , 26 mei 2011 16:35

“Art.1226.Een strafbeding is een beding waarbij een persoon zich voor het geval van niet-uitvoering van de overeenkomst verbindt tot betaling van een forfaitaire vergoeding van de schade die kan worden geleden ten gevolge van de niet-uitvoering van de overeenkomst.”(Burgerlijk Wetboek).

Dat wil zeggen dat u een overeenkomst met het ziekenhuis bent aangegaan waarin u zich engageerde om maandelijks een bedrag te betalen tot de schuld volledig is afgelost.

Het feit dat het ziekenhuis dit, na 1 maal niet-betaling doorgeeft aan hun raadsman wil zeggen dat hij de nodige stappen zal ondernemen ter vordering van het geld, vergeet aangetekende zendingen van het ziekenhuis, dit wordt direct doorgespeeld aan een gerechtsdeurwaarder en komt daarna voor de rechter.

Het is dan ook normaal dat gerechtskosten e.d. ook aan u worden doorgerekend.

Gewoon betalen, want als er een uitspraak van de rechter is komen ze misschien anders de inboedel van uw ouders nog opladen.

En voor het vervolg : domiciliëringen zijn heel nuttige tools :-)

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 26 mei 2011 18:56

U hebt een behandeling gekregen .... die gedeeltelijk via ziekenkas betaald wordt de rest betaal jij.
Ziekenhuizen zijn geen liefdadigheidsinstellingen en de kosten moeten ook betaald worden ... of JohnD moeten we in het vervolg eerst betalen en dan pas geholpen worden???
Er zijn teveel NIET-betalers zeker in de stad (OCMW).
Dus wordt er nu gelukkig korter op de bal gespeeld.
Poster had al niet betaald en er WAS al een afbetaling en het is dan dat het terug fout loopt.
Tja wat moet men dan nog doen om aan zijn geld te komen.
Ik zou asap de VOLLEDIGE som dus de originele som betalen ondertussen zijn we al 5 maanden in 2011 en maar 3 maal betaald????

ALS het een ocmw ziekenhuis is zou het kunnen dat ze een machtiging hebben om een dwangbevel (art 94 gemeentewet) uit te schrijven en dan kunnen ze rechtstreeks vorderen...
Was dat zo?
Lees aandachtig de documenten
Als je de schuldverklaring niet hebt ...normaal is een exemplaar voor u dat kon u houden, vraag dan een copie aan het ziekenhuis.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”