Advies ivm loonbeslag

RDM
Topic Starter
Berichten: 2

Advies ivm loonbeslag

#1 , 06 apr 2011 02:12

Geachte(n),

na een paar financiëel moeilijke jaren wegens betalingsproblemen bij mijn vorige werkgever, is mijn situatie zich gelukkig aan het herstellen.
Ik heb een nieuwe, beterbetaalde baan gevonden bij een leuk bedrijf dat bovendien wel op tijd betaalt.

So far so good, maar ik sleep nu wel nog een financiële last mee uit het verleden: een belastingsschuld en nog een andere schuld.

Nu heeft de FOD Financiën een brief naar mijn huidige werkgever gestuurd mbt loonbeslag. Op zich heb ik daar niks tegen. Hoe sneller alles afbetaald is, hoe liever. Maar ik wil natuurlijk ook niet in de problemen komen met die andere schuld die nog openstaat (maar waar ik wel al voor aan het afbetalen ben) en mijn vaste kosten. Ik heb ondertussen berekend dat men zo'n 800 EUR van mijn wedde mag inhouden.

Breng ik de gerechtsdeurwaarder van die andere schuld op de hoogte van dit mogelijke loonbeslag? En wordt dan die 800 EUR gebruikt voor deze 2 openstaande schulden?
Ik vrees namelijk dat het voor mij financieel moeilijk zal zijn om me aan het afbetalingsplan te houden als die volle 800 EUR enkel wordt gebruikt om de belastingsschuld in te lossen.

Alvast bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 apr 2011 11:47

“Art.422.Voor de invordering van de directe belastingen en van de voorheffingen...heeft de Openbare Schatkist een algemeen voorrecht op...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Dit houdt in dat de beslagen gelden INTEGRAAL naar de Belastingen gaan tot de belastingschuld volledig betaald is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kevin LOYENS
Berichten: 3

#3 , 18 mei 2011 15:31

Beste,

Misschien best collectieve schuldenregeling overwegen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”