Officiële "closure" brieven incassobureau

STWouters
Topic Starter
Berichten: 1

Officiële "closure" brieven incassobureau

#1 , 20 mar 2011 00:29

Ik ontvang van een incassobureau brieven ivm met schulden waarvan de naam van de schuldeiser me hoegaamd niets zegt. (Als ik de naam google levert dat ook geen resultaten op.) Het zou een zeer oude schuld betreffen (klein bedrag dus met enorm veel interesten) en hoewel ik in het verleden na m'n vechtscheiding wat financiële moeilijkheden heb gekend, ontving ik al al zeker + 10 jaar geen communicatie meer omtrent welke schulden dan ook. Ik ga er dan ook van uit dat indien er nog een openstaande schuld tegen me uit dat tijdperk bestaat, deze inmiddels verjaard zou zijn.

Nu zit ik dus verveeld met deze kwestie en zou ik dit willen opgeruimd zien.

Op basis van informatie die ik op dit forum vond zond ik een aangetekend schrijven aan het incoassobureau met de vraag of ze me het bewijs van het feit dat er een schuld tegen mij bestaat (de "titel") konden voorleggen en of ze schuldeiser of incassobureau waren.

Er ging intussen enkele weken voorbij en ik ontving geen enkele respons (ik vermoed omdat ze eenvoudigweg geen dossier hebben dat hun eis tot betaling ondersteund). Ik ben nu van plan een tweede aangetekende brief te sturen als rappel voor de eerste en zou eraan willen toevoegen dat indien ik binnen bv een maand niet de informatie krijg die ik gevraagd heb ik ervan uitga dat er geen schuld bestaat en ik dus ook niets aan hen moet terugbetalen.

Is dit een goede strategie? Stel dat ik binnen de termijn in mijn tweede brief effectief niets meer hoor, dien ik dan nog verdere stappen te ondernemen om officieel van het incassobureau en diens vordering af te geraken? Het zou namelijk psychologish nog steeds onafgesloten lijken op deze manier.

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 mar 2011 01:19

Neen, u heeft om bewijs gevraagd van die schuld. Uw taak is volbracht. Bij gebrek aan het voorleggen van dit bewijs is de zaak afgehandeld. Indien het incassobureau u alsnog het bewijs levert werkt u dit dossier rechtstreeks met de schuldeiser af en niet met het incassobureau. U heeft namelijk geen enkele overeenkomst met hen, bijgevolg bent u ook niet verantwoordelijk voor de kosten van hun tussenkomst die ze u zullen trachten aan te rekenen.

In de link in onderschrift vindt u een folder die de wettelijke mogelijkheden van een incassobureau in België omschrijft.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”