incassobureau

tim1234
Topic Starter
Berichten: 2

incassobureau

#1 , 08 mar 2011 18:47

Beste leden,

Ik hoop dat het hier op de juiste plaats staat.

Een tweetal weken heb ik op enkele producten geboden op een Nederlandse veilingsite. Ik heb deze uiteindelijk gewonnen en heb daarop enkele e-mails ontvangen die door mijn spamfilter werden tegen gehouden. De producten konden op 1 dag worden opgehaald, toen ik per toeval de mails gezien had bij mijn ongewenste post was deze dag al gepasseerd. De laatste van deze mails bevat een factuur met de veilingkosten (16% van de uiteindelijke biedprijs + administratieve kosten), er staat bij dat zij het bedrag binnen de 5 werkdagen moeten ontvangen. Indien niet schakelen ze een incassobureau in en wordt ook deze kost doorgerekend. Ik krijg niet de kans om de producten alsnog op te halen, deze worden momenteel opnieuw geveild en mijn account hebben ze reeds verwijderd waardoor ik ook geen zicht meer heb op de informatie van de producten enz.

Op hun website staat bij "algemene voorwaarden" (die ik geaccepteerd heb) dat de goederen moeten worden opgehaald op de ophaaldag. Mijn vraag is hoe bindend dit is? Welk recht hebben zij en het incassobureau? Is er een verschil met de wetgeving omtrent deze situatie in NL en BE? Kan het feit dat ze mijn account verwijderd hebben en ik niet meer kan inloggen iets aan de zaak veranderen?

Moest ik de kans hebben de goederen alsnog op te halen zou ik er geen probleem van maken dit te betalen uiteraard maar op deze manier...

Alvast bedankt!

Tim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34
Berichten: 334

#2 , 09 mar 2011 12:23

Doen alsof u de mails niet gekregen hebt, dus op de mails niet reageren. Zodra u een brief krijgt van een incasso m.b.t de vordering, maakt u melding van het feit dat u nooit enige reactie mocht ontvangen van de Nederlandse veilingsite.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 mar 2011 12:27

Ik dacht dat een Nl. incasso u niets kan maken in ons land.

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 09 mar 2011 12:50

Een incassobureau heeft inderdaad geen enkele macht in België.
Wat niet inhoudt dat de mogelijkheden van de veilingsite uitgeput zijn.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 09 mar 2011 13:08

Doen alsof u de mails niet gekregen hebt, dus op de mails niet reageren. Zodra u een brief krijgt van een incasso m.b.t de vordering, maakt u melding van het feit dat u nooit enige reactie mocht ontvangen van de Nederlandse veilingsite.
Dat lijkt mij al geen goed advies. Jezelf van de domme houden... Daarmee maak je de zaak alleen maar erger.
Er kunnen nog andere wegen bewandeld worden om de schuld te innen. Alles hangt een beetje af van hoe professioneel de veilingsite is en hoever ze willen gaan.

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 09 mar 2011 13:29

In de algemene voorwaarden zal waarschijnlijk ook vermeld staan wat er gebeurt indien de koper in gebreke blijft.
De werking van de veiling zal ongetwijfeld ook ergens uitgelegd staan, en dus wordt u geacht te weten dat u een e-mail kunt ontvangen na de sluitingstijd van de veiling.
Van de domme houden is dus niet alleen een slecht idee. Het zal gewoon simpelweg niet werken.

Het hangt dus inderdaad een beetje af van hoe ver ze willen gaan.
Indien het een professionele veilingsite is die de landsgrenzen niet schuwt voor zijn veilingen, dan kunt u er van uit gaan dat ze die ook niet schuwen voor hun vorderingen.

Het lijkt mij daarom aangeraden om contact op te nemen met de veilingsite, de situatie uit te leggen, en te kijken of er nog iets aan gedaan kan worden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker34
Berichten: 334

#7 , 09 mar 2011 14:48

Zolang de koper door een schriftelijke aanmaning niet in gebreke gesteld is, kan hij in principe alsnog de zaak ophalen en betalen.

Bewijs maar eens dat de e-mails daadwerkelijk toegekomen zijn bij geadresseerde.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 09 mar 2011 16:04

Strikt genomen is die ingebrekestelling niet nodig. Het Nederlandse bedrijf zou zelfs onmiddellijk een betalingsbevel kunnen vragen.

Gebruiker34
Berichten: 334

#9 , 09 mar 2011 16:44

Het tijdstip om het goed in ontvangst te nemen werd bepaald door de verkoper via e-mail. Stel nu dat de koper aanvoert de bewuste mails niet ontvangen te hebben.

De verkoper moet eerst de koper aanmanen om de zaak weg te halen. Ook als staat in de algemene voorwaarden dat, bij gebreke om het goed in ontvangst te nemen binnen de overeengekomen tijd, de koop van rechtswege ontbonden zal zijn, toch de koper alsnog het goed kan afhalen en betalen, zoalng hij door een aanmaning niet in gebreke is gesteld.

EvilFreD
Berichten: 677

#10 , 09 mar 2011 18:16

Overigens is zeer waarschijnlijk het Nederlands recht van toepassing, en dus:
Artikel 227a Burgerlijk Wetboek Boek 6
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten
Artikel 227a
1.
Indien uit de wet voortvloeit dat een overeenkomst slechts in schriftelijke vorm geldig of onaantastbaar tot stand komt, is aan deze eis tevens voldaan indien de overeenkomst langs elektronische weg is totstandgekomen en
a. raadpleegbaar door partijen is;
b. de authenticiteit van de overeenkomst in voldoende mate gewaarborgd is;
c. het moment van totstandkoming van de overeenkomst met voldoende zekerheid kan worden vastgesteld; en
d. de identiteit van de partijen met voldoende zekerheid kan worden vastgesteld.
Koper aanvaard bij inschrijving de algemene voorwaarden en eventueel bij bieding de aanvullende voorwaarden.
Deze stellen dat communicatie over de (afronding van de) koop via e-mail zal gebeuren.
Koper was er dus van op de hoogte dat een e-mail kon volgen.

De verbintenis is derhalve rechtsgeldig.
Eventuele gevolgen dus ook (zo die vermeld staan in de AV).
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

tim1234
Topic Starter
Berichten: 2

#11 , 09 mar 2011 19:52

Alvast bedankt voor de reactie's.

Voor de duidelijkheid, toen ik de mails ontdekte bij mijn ongewenste post (3 dagen na de ophaaldag) heb ik ze onmiddellijk gecontacteerd, de situatie uitgelegd en mij geëxcuseerd. Hierop kreeg ik het antwoord dat als de factuur binnen de 5 werkdagen (nu reeds verstreken) niet is betaald ze een incassobureau inschakelen en ik deze extra kost ook zal moeten betalen.

Aangezien die 5 werkdagen reeds zijn verstreken kan ik enkel afwachten op al dan niet een incassobureau?

Gebruiker34
Berichten: 334

#12 , 09 mar 2011 22:35

Alvast bedankt voor de reactie's.

Voor de duidelijkheid, toen ik de mails ontdekte bij mijn ongewenste post (3 dagen na de ophaaldag) heb ik ze onmiddellijk gecontacteerd, de situatie uitgelegd en mij geëxcuseerd. Hierop kreeg ik het antwoord dat als de factuur binnen de 5 werkdagen (nu reeds verstreken) niet is betaald ze een incassobureau inschakelen en ik deze extra kost ook zal moeten betalen.

Aangezien die 5 werkdagen reeds zijn verstreken kan ik enkel afwachten op al dan niet een incassobureau?
Beste,
Ik heb u een persoonlijk bericht verstuurd.

Gebruiker34
Berichten: 334

#13 , 09 mar 2011 23:37

Alvast bedankt voor de reactie's.

Voor de duidelijkheid, toen ik de mails ontdekte bij mijn ongewenste post (3 dagen na de ophaaldag) heb ik ze onmiddellijk gecontacteerd, de situatie uitgelegd en mij geëxcuseerd. Hierop kreeg ik het antwoord dat als de factuur binnen de 5 werkdagen (nu reeds verstreken) niet is betaald ze een incassobureau inschakelen en ik deze extra kost ook zal moeten betalen.
Aangezien die 5 werkdagen reeds zijn verstreken kan ik enkel afwachten op al dan niet een incassobureau?
Neen, die extra kosten kunnen niet worden doorgerekend aan de klant volgens de Wet op de minnelijke invordering.

EvilFreD
Berichten: 677

#14 , 10 mar 2011 00:21

Dat weet ik nog zo net niet. Zoals gezegd is het Nederlands recht van toepassing.
En als de wet op de minnelijke schikking wél toegepast kan worden dan:

Art. 5. Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.

Een beetje veilingsite heeft in zijn AV opgenomen dat dergelijke kosten aangerekend zullen worden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker34
Berichten: 334

#15 , 10 mar 2011 08:36

Klopt. Maar bij particulieren beginnen interesten en schadevergoedingen pas te lopen na aangetekende aanmaning. Bovendien kan een incasso geen supplementaire kosten aanrekenen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”