dringende vraag ivm met borgstelling

daan1978
Topic Starter
Berichten: 1

dringende vraag ivm met borgstelling

#1 , 09 feb 2011 01:14

Ik hoop dat mij hier iemand wat meer info kan verschaffen, want ik ben ten einde raad door de oneerlijkheid en de machteloosheid waarmee ik geconfronteerd word...

Korte situatie-schets van mijn probleem: mijn ex betaalde al anderhalf jaar haar autokrediet niet meer af en ik heb daar 5 jaar geleden borg voor getekend. We zijn beiden in oktober 2010 naar het vredegerecht moeten gaan waar ze tegen de rechter zei dat ze het vanaf november zou betalen en desnoods de auto zou verkopen. Ze verzuimde echter te betalen en toen richtte de deurwaarder zich tot mij. Tot zover kan ik dat begrijpen, maar sinds november verdient mijn ex ( nu een erkend chirurge ) 5maal zoveel als mij en beweert ze bij hoog en bij laag dat ze slechts 200euro kan betalen ( van de 800euro). Nu vraagt de bank/deurwaarder mij als borgpersoon ook 200euro te betalen en dit bedrag telkens om de drie maand met 50 euro te verhogen zodat uiteindelijk door ons beide de 800euro per maand wordt bereikt.
Mijn vragen ( en sorry, het zijn er veel ):
- is het niet zo dat de borgsteller pas moet betalen als de kredietnemer NIET meer betaalt of niet genoeg geld heeft?
- wat is het bestaansminimum, want als ik 200euro per maand zou moeten betalen, moet ik rondkomen met 350euro per maand?
- wat als de auto in kwestie perd total werd verklaard en mijn ex met het verzekeringsgeld een andere auto heeft gekocht en daar nog steeds mee rond rijdt?
- kan er geen beslag gelegd worden op de auto?
- kan ik hier tegen in beroep gedaan?

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 09 feb 2011 11:29

Ik vrees dat u weinig kan doen. Als u borg staat, weet u dat dat de risico's zijn.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 feb 2011 12:10

Eens de borgsteller is aangesproken , kan de bank het volledige bedrag opvragen. Een afspraak kan gemaakt worden hoe dit gebeurt , vb. in 1 keer of maandelijks. Hoe goed bij wat u betaald heeft , want u kan én moet dat terugeisen van haar. Indien zij dit niet uit vrije wil doet , zal u een advocaat moeten aanspreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”