lening voor auto

done10
Topic Starter
Berichten: 5

lening voor auto

#1 , 12 jan 2011 05:18

dag iedereen,

ik wens een autolening aan te gaan voor een auto voor mijn kleine zus.

nu vraag ik me af wat voor implicaties het op mij zou hebben indien mijn zus een ongeval of dergelijke zou veroorzaken. De inschrijving van de auto, verzekering, en dergelijke komen op naam van mijn zus. ten eerste: is dit mogelijk? een lening aangaan om achteraf gezien de auto niet op eigen naam in te schrijven en nooit van de vruchtgebruik te zullen genieten.
ten tweede: wat zijn mijn aansprakelijkheid behalve het naleven van de afbetaling van de lening?

in ieder geval bedankt om me hiermee verder te helpen.

groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neogoa
Berichten: 130

#2 , 12 jan 2011 08:37

Als je een autolening aangaat zal de bank meestal de verkoopsovereenkomst vragen en er een kopie van maken.

Deze zal reeds ingevuld en ondertekend zijn door beide partijen, de bank zal zich dus vragen stellen dat niet uw naam maar de naam van uw zus staat en u de lening afbetaalt.

Mijns inziens zal de bank er echter geen probleem van maken aangezien u waarschijnlijk meer solvabel bent dan uw zus.

Is er een afspraak of een overeenkomst tussen jou en je zus, ivm een afbetalingsplan of is het een schenking?

Mocht je zus een ongeval veroorzaken heb je daar niets mee te maken. Jij zou enkel nog hoeven te betalen voor de lening voor de rest moet je je niets van aantrekken.

Justinianus
Berichten: 26

#3 , 12 jan 2011 10:29

Ik zou dit ook duidelijk bespreken met je bank. In het geval ze enkel een autolening willen verstrekken voor een eigen wagen, is er nog altijd de kans dat je een persoonlijke lening krijgt.

Let wel op, die persoonlijke lening kan je in principe voor eender wat gebruiken, maar daar hangt ook wel een veel zwaarder prijskaartje aan vast. (Autoleningen zijn met het autosalon nu vermoedelijk wat goedkoper, persoonlijke leningen zijn naar intrest soms meer dan dubbel zo duur ivm autolening...)

Reclame

done10
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 12 jan 2011 14:09

bedankt voor de reacties.

het is inderdaad zo dat de afbetaling door mij gaat gebeuren en door mijn zus. een soort geschenk.

op het aankoopcontract gaat mijn naam en die van de verkoper voorkomen maar de oranje kaart en verzekering komen dan op naam van mijn zus.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”