achterstand afbetaling lening

veke1975
Topic Starter
Berichten: 2

achterstand afbetaling lening

#1 , 06 jan 2011 23:47

Reeds verschillende maanden staan wij achter met de afbetaling van onze lening, alles ging goed tot mijn echtgenoot vorig jaar zonder inkomen kwam te vallen en we terugvielen op een inkomen van 1500 euro in de maand voor een gezin van vier personen.
Enkele dagen voor ons huwelijk vorig jaar kwamen we tot de constatatie dat onze bank alles wat nog op onze rekening stond had afgehaald om al een achterstand te betalen, we zijn zelf al langsgeweest bij onze bank voor een eventuele oplossing maar werden van het kastje naar de muur gestuurd. De laatste maanden krijgen we natuurlijk brieven van hun om onze achterstal te betalen, heb reeds al gereageerd, en gezegd dat ze beter overgaan tot loonsbeslag want dat ik het zelf niet meer kan terugbetalen. Nu loopt er ongeveer al een viertal maanden loonsbeslag dus was ik in de veronderstelling dat het van hun was, maar begin deze week kwam er een gerechtsdeurwaarder aan de deur om te melden dat we op 24 januari dienen te verschijnen voor de vrederechter.
Wij zijn ondertussen van bank verandert een paar maand geleden omdat we gewoon bang zijn dat ze al ons geld gaan afnemen en we zo niets meer over hebben om van te leven, ik heb twee kindjes van 3 en 4 en die moet ik ook grootbrengen.
Ik weet natuurlijk ook dat wij onze lening terug moeten betalen dat besef ik maar al te goed, maar we vragen ons af welke beslissing de rechter eventueel kan nemen in dit geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 jan 2011 11:12

De rechter kan beslissen de woning te verkopen om hiermee de achterstallen aan te zuiveren.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 07 jan 2011 12:57

U hebt met de bank een contract waarin een aantal zaken staan oa wat bij niet betalen.
U hebt blijkbaar geen verzekering ingeval van werkloosheid of tijdelijke problemen.
De bank kan idd alle gelden die op rekeningen staan gebruiken om schulden te betalen.
U hebt nu wel problemen gezien uw 'onwil' om te betalen.
Kan de hypotheek verlengt worden? maar ik vrees ervoor.
Kan je bij het ocmw terecht voor schuldbemiddeling/leefloon
Wat met werkloosheidsuitkering...
collectieve schuldregeling??

Reclame

veke1975
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 07 jan 2011 18:15

Woning verkopen kan niet want het is een huurwoning.
We gaan toch al zeker volgende week met onze advocaat overleggen of we al dan niet toch niet kunnen overgaan tot collectieve schuldbemiddeling he.
We zijn zonder meer bereid om onze schuld te betalen maar natuurlijk moet ons budget dat ook toelaten he, we weten niet of mijn echtgenoot volgende maand nog werk heeft, zijn contract loopt eind van de maand af en dat moet hij het doen met een inkomen van 400euro per maand.
Nu is de bank het enige waarmee we problemen hebben, het is het enige waar we mee achterstaan maar ja natuurlijk is dat wel het belangrijkste he en het grootste bedrag, al onze overige schulden hebben we zelf een afbetaling kunnen mee regelen en hebben we geen problemen meer.
Hopelijk kan de rechter beslissen om toch onderling een afbetaling te regelen of collectieve schuldbemiddeling aan te gaan, al dan niet ik lig er al enige tijd wakker van.
Maar ja wat zeggen ze eigen schuld dikke bult he.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 07 jan 2011 18:47

Oeps ik dacht eventjes dat het om een hypotheek ging. Oef dus.
Dan is het iets eenvoudiger loonsbeslag kan op dat gedeelte dat beslagbaar is.
Dan hangt het ervan af hoeveel schuldeisers er zijn.
Een de bank of zijn er nog meer?
Naargelang geval kan de oplossing verschillen.
Zeker open kaart spelen bij de vrederechter maar u hebt vermoed ik uw advocaat wel bij.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”