auto verkopen terwijl lening bank nog loopt

Jjeanne
Topic Starter
Berichten: 1

auto verkopen terwijl lening bank nog loopt

#1 , 30 dec 2010 01:31

Mijn partner wil een auto verkopen. De autolening bij de bank staat echter op mijn naam.
Kan hij dat zonder dat dit mij problemen geeft?
Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 30 dec 2010 07:55

Zolang jij de lening blijft afbetalen bij de bank is er toch geen probleem?

Bijtje
Berichten: 755

#3 , 30 dec 2010 08:18

Ik spreek uit ervaring dat dit dus niet zomaar mag !! Lees heel goed je contract door en praat met de bank.

En wat je vooral moet doen : niks geloven van wat ze mondeling zeggen, maar enkel wat op papier staat.
Ik vertel je dit omdat wij enkele maanden geleden ook de auto wilden verkopen. Men heeft ons toen ook gezegd dat de bank akkoord moet zijn. De bank ging akoord. En sinds de auto verkocht is moeten wij :

1) Het volledige resterende saldo in 1 keer terugbetalen wegens "contactbreuk"
2) Een schadevergoeding van 987 euro betalen eveneens wegens contractbreuk

Het ergste van al is dat wij een koper hadden gevonden die ons vrij veel wilde geven voor de wagen, maar de bank ging niet akkoord. Ze hebben hem dan zelf verkocht via het internet en hebben veel minder gekregen dan wat wij zouden gekregen hebben. Bijgevolg hebben wij nog een saldo openstaan om U tegen te zeggen, voor een wagen die we niet meer hebben. Als we hem hadden gehouden, waren we er een heel pak goedkoper vanaf gekomen, maar dat zeggen de banken natuurlijk niet.

Ik zou mij héél goed informeren bij de bank want ze sturen je de hoogste factuur die je je maar kan inbeelden en je kunt er niet onderuit indien je de kleine lettertjes niet goed gelezen of begrepen hebt hoor.

En als je hem niet écht noodgedwongen moet wegdoen, zou ik hem toch gauw houden want wij hebben spijt. Wij hadden het allemaal zo goed nagevraagd maar de mondelinge info klonk heel verleidelijk en de werkelijkheid was iets totaal anders.

Succes !

Reclame

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2010 09:14

Zolang jij de lening blijft afbetalen bij de bank is er toch geen probleem?
Kijk toch maar eerst goed na wat voor voorwaarden er precies in de lening staan. Wordt de auto aanzien als onderpand voor de lening?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 31 dec 2010 16:09

Het principe is dat je een vorowerp dat beleend is , niet mag verder verkopen. De financier kan ten allen tijde , en zeker bij wanbetaling , beslag leggen op het goed. Het simpelste is de auto verkopen en bij de bank volledige terugbetaling in één keer doen. Bijtje , in dat geval had jij de voordelen en de winst gehad.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 jan 2011 09:43

Het ergste van al is dat wij een koper hadden gevonden die ons vrij veel wilde geven voor de wagen, maar de bank ging niet akkoord. Ze hebben hem dan zelf verkocht via het internet en hebben veel minder gekregen dan wat wij zouden gekregen hebben.
De bank heeft niet het recht om die zelf zomaar te verkopen. Tenzij er wanbetaling was van jullie kant.

Zolang jullie met de opbrengst van de verkoop van de auto direct de lening afbetalen, is er absoluut geen probleem. Anders maken jullie natuurlijk schuldig (zie wanton).

Bijtje
Berichten: 755

#7 , 01 jan 2011 10:50

Er was helemaal geen wanbetaling, iedere maand werd correct betaald, maar wij zagen wel in de toekomst problemen met de betalingen aankomen en doordat ze de maandelijkse aflossing niet wilden minderen moest de wagen weg. De afspraak was, dat wanneer de wagen verkocht zou zijn, wij voor het overige openstaande saldo een afbetalingsplan zouden krijgen.

En omdat de bank niet akkoord ging met de koper die wij hadden hebben ze de wagen zelf verkocht. Wij gingen eigenlijk ook niet akkoord met hun koper omdat de wagen voor een veel te laag bedrag is weggegaan en dit hadden wij ook schriftelijk laten weten aan de bank maar we kregen toen te horen dat de verkoopsovereenkomst met de koper reeds afgesloten was en dat ons akkoord bovendien niet nodig was. Ik weet zeker dat de wagen een pak meer waard was. En als het dan zo loopt is dat geen lachertje.

De wagen wordt nog maandelijks afbetaald aan veel minder dan ervoor dus infeite is dat op zich een voordeel maar het feit dat wij bijna 1000 euro moeten opleggen... da's minder !

Sirius legal
Berichten: 180
Contacteer: Website

#8 , 01 jan 2011 11:03

Bijtje,

Hoe kan de bank zelf jullie wagen verkopen? Dat kan enkel indien ze er beslag op zouden leggen en hem openbaar zouden laten verkopen. En dat kan enkel als jullie achterstand van betalingen gehad zouden hebben.

Meeste leningscontracten voorzien dat je de wagen niet mag verkopen voordat hij is afbetaald en dat versnelde afbetaling in één keer enkel mogelijk is mits betaling van een wederbeleggingsvergoeding (meestal gelijk aan drie maanden).

Ik ben benieuwd om te horen hoe alles bij jullie precies verlopen is, want dit is een v reemd verhaal op het eerste zicht...

Bijtje
Berichten: 755

#9 , 01 jan 2011 13:15

"Hoe kan de bank zelf jullie wagen verkopen ... " alsof zoiets niet zou kunnen misschien ... wij hadden GEEN achterstallen en aangezien wij dat allemaal op papier hebben (vooral schriftelijk gecommuniceerd met de bank via brieven en e-mail) kan ik dat zelfs bewijzen. Ik kom hier niet zomaar uit mijn nek kletsen ... ik kom hier enkel en alleen tips geven op deze topic. Als u mij nog steeds niet gelooft mag u altijd eens bij mij thuis langskomen om deze zaken zelf na te lezen !

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 01 jan 2011 14:16

Ergens moet er toch iets zijn gebeurd dat de bank de mogelijkheid gaf...
Indien niet is er een fout gebeurd bij de bank dus raadpleeg iemand die contracten kan lezen.
Voor iemand met een juridische vorming is zoiets steeds een 'raar' verhaal....

Sirius legal
Berichten: 180
Contacteer: Website

#11 , 01 jan 2011 18:13

"Hoe kan de bank zelf jullie wagen verkopen ... " alsof zoiets niet zou kunnen misschien ... wij hadden GEEN achterstallen en aangezien wij dat allemaal op papier hebben (vooral schriftelijk gecommuniceerd met de bank via brieven en e-mail) kan ik dat zelfs bewijzen. Ik kom hier niet zomaar uit mijn nek kletsen ... ik kom hier enkel en alleen tips geven op deze topic. Als u mij nog steeds niet gelooft mag u altijd eens bij mij thuis langskomen om deze zaken zelf na te lezen !
Bijtje, je hoeft niet boos te worden. Ik probeer de situatie alleen te begrijpen vanuit juridisch oogpunt. Beroepsmisvorming waarschijnlijk.

Ik zie geen enkele juridische grond op basis waarvan de bank je wagen kan verkopen, tenzij via een beslagprocedure als er betalingsachterstal is. De wagen is van jou, vanaf de eerste dag van de aankoop, ook als er een lening loopt en niemand behalve de eigenaar kan een wagen verkopen...

Ik ben dus nieuwsgierig om te weten hoe een en ander precies gebeurd is; Misschien kunnen we je hier nog helpen om onder die extra kosten uit te komen als we weten hoe alles precies in elkaar zit...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 01 jan 2011 20:44

Er was helemaal geen wanbetaling, iedere maand werd correct betaald, maar wij zagen wel in de toekomst problemen met de betalingen aankomen en doordat ze de maandelijkse aflossing niet wilden minderen moest de wagen weg.
is dit niet cruciaal in dit verhaal?

Sirius legal
Berichten: 180
Contacteer: Website

#13 , 02 jan 2011 16:14

Er was helemaal geen wanbetaling, iedere maand werd correct betaald, maar wij zagen wel in de toekomst problemen met de betalingen aankomen en doordat ze de maandelijkse aflossing niet wilden minderen moest de wagen weg.
is dit niet cruciaal in dit verhaal?
Daaruit leid ik af dat Bijtje zelf beslist heeft om de wagen te verkopen omdat de bank de lening niet wou herzien. Lijkt me dus dat niet de bank, maar de eigenaar zelf de wagen verkocht heeft?

Tope
Berichten: 916

#14 , 02 jan 2011 16:48

Bijtje schrijft: 'Het ergste van al is dat wij een koper hadden gevonden die ons vrij veel wilde geven voor de wagen, maar de bank ging niet akkoord. Ze hebben hem dan zelf verkocht via het internet en hebben veel minder gekregen dan wat wij zouden gekregen hebben. Bijgevolg hebben wij nog een saldo openstaan om U tegen te zeggen, voor een wagen die we niet meer hebben. Als we hem hadden gehouden, waren we er een heel pak goedkoper vanaf gekomen, maar dat zeggen de banken natuurlijk niet.'

Oordeelde de bank misschien dat de koper die 'vrij veel voor de auto wilde geven' een fraudeur was en is Bijtje er op één of andere manier mee akkoord gegaan dat de bank de auto verkocht?

De verkoopprijs ligt nu wel aanmerkelijk lager, maar het totaal verlies was misschien veel groter geweest bij verkoop aan deze 'hoge bieder'.

Sirius legal
Berichten: 180
Contacteer: Website

#15 , 02 jan 2011 20:36

Bijtje schrijft: 'Het ergste van al is dat wij een koper hadden gevonden die ons vrij veel wilde geven voor de wagen, maar de bank ging niet akkoord. Ze hebben hem dan zelf verkocht via het internet en hebben veel minder gekregen dan wat wij zouden gekregen hebben. Bijgevolg hebben wij nog een saldo openstaan om U tegen te zeggen, voor een wagen die we niet meer hebben. Als we hem hadden gehouden, waren we er een heel pak goedkoper vanaf gekomen, maar dat zeggen de banken natuurlijk niet.'

Oordeelde de bank misschien dat de koper die 'vrij veel voor de auto wilde geven' een fraudeur was en is Bijtje er op één of andere manier mee akkoord gegaan dat de bank de auto verkocht?

De verkoopprijs ligt nu wel aanmerkelijk lager, maar het totaal verlies was misschien veel groter geweest bij verkoop aan deze 'hoge bieder'.
Ik zal nog één keer herhalen: als het een lening op afbetaling was KON de bank die wagen niet verkopen. De wagen was immers eigendom van Bijtje. Enige mogelijkheid om die wagen te verkopen zou een uitvoerend beslag zijn, maar dat verondersteld achterstallige betalingen of contractbreuk van de zijde van bijtje.

het vehraal blijft erg duister...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”