Schuldbemiddeling

Gerda
Topic Starter
Berichten: 8

Schuldbemiddeling

#1 , 07 dec 2010 11:47

In juni 2008 heb ik schuldbemiddeling aangevraagd voor achterstallige alimentatie die ik niet kon betalen. Ik was toen zelfstandige maar ben in faling moeten gaan, vandaar de achterstallen. Voor de schuldbemiddeling werd mij een advocaat aangewezen die mijn dossier diende te behartigen. Meerdere keren heb ik erop aangedrongen om dit in orde te maken, maar tot op heden is er nog niets verandert. Ik heb vernomen dat dit normaal binnen de 6 maanden afgewerkt dient te worden.
Kan iemand mij vertellen welke stappen ik kan ondernemen om dit alsnog zo snel mogelijk in orde te krijgen.

Mijn jongste dochter is in 2008 terug bij mij komen wonen maar ik krijg het kindergeld niet op mijn rekening gestort, dit gaat via de schuldbemiddeling. Is dit normaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 dec 2010 12:46

Art. 1675/2. Ger.W.:
"Elke natuurlijke persoon, die geen koopman is in de zin van artikel 1 van het Wetboek van Koophandel kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen.
Indien de in het eerste lid bedoelde persoon vroeger koopman is geweest, kan hij dat verzoek slechts indienen ten minste zes maanden na het stopzetten van zijn handel of, zo hij failliet werd verklaard, na de sluiting van het faillissement."

Hoogstwaarschijnlijk gaat er niets vooruit omdat het faillissement nog niet afgesloten is?

Gerda
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 08 dec 2010 12:20

De schuldbemiddeling werd in de rechtbank van Gent goedgekeurd en het faillissement is al volledig afgesloten (dit was reeds na 6 maanden), dat is niet het probleem. Het probleem ligt bij de raadsman die de zaak op de lange baan schuift. Telkens als ik vraag hoever hij met mijn dossier staat is wel iets wat ontbreekt of hij laat niets meer van zich horen. Of ik krijg te horen dat het ontwerp van mijn dossier achterhaald is en hij het opnieuw moet bekijken. Dit duurt nu al meer dan 2 jaar. Is er echt niets wat ik zelf kan doen om dit allemaal te bespoedigen want als het zo doorgaat ben ik binnen jaren nog geen stap verder.
Alvast bedankt

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 dec 2010 14:43

Art. 1675/17 Ger.W.:
"§ 4. In geval van verhindering van de schuldbemiddelaar voorziet de rechter ambtshalve in diens vervanging. De rechter kan, hetzij ambtshalve, hetzij op vordering van iedere belanghebbende, te allen tijde en zo dit volstrekt noodzakelijk blijkt, de schuldbemiddelaar vervangen. De schuldbemiddelaar wordt vooraf opgeroepen om in raadkamer te worden gehoord."

Je zal al je argumenten op papier moeten zetten en die het liefst per aangetekende brief opsturen naar de griffie van de rechtbank. Dan wordt de bovenstaande procedure in gang gezet.
Je moet wel aantonen dat het volstrekt noodzakelijk is dat de schuldbemiddelaar wordt vervangen.

prrrrrtprrrrrt
Berichten: 64

#5 , 21 dec 2010 20:14

Bent u na de sluiting van het faillissement ook verschoonbaar verklaard ? Zoniet gaan al uw inkomsten buiten het leefloon toch nog naar de schuldeisers. Afsluiten van een faillissement staat niet gelijk met het vervallen van schulden let daar heel erg goed mee op. Doe daar absoluut navraag naar !!!
Vraag tot verschoonbaarheid kan je vragen via de rechtbank van koophandel.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”