chronisch ziek schuld saldo verzekering

trotter61
Topic Starter
Berichten: 8

chronisch ziek schuld saldo verzekering

#1 , 25 nov 2010 13:06

Ons huis is reeds onze eigendom. De lening is reeds volledig afbetaald.wij zijn van plan om een deel van onze woning te renoveren. Voor de geplande werken is geen architect nodig. Wij gingen raad vragen voor een hypothecaire lening bij onze bank. Daar stelden ze idd een hypothecaire lening voor , af te betalen op 10 jaar.
Toen ik zei dat ik een chronische ziekte had, en ik vroeg of een schuldsaldoverzekering mogelijk was, twijfelde hij eerst, en zei dat zo'n verzekering zeer duur uitvalt en dat in mijn geval het misschien" nog duurder zou uitvallen, maar hij verzekerde ons dat deze verzekering geen verplichting is en dat hij dit voor het te verzekeren bedrag (zal +/- 25.000 euro zijn) niet zou aangaan.
Kunnen wij in ons geval een schuldsaldoverzekering aangaan?
zou u dit aanraden , en zo ja, waarom??
Wat is de kostprijs van die verzekering of waar kunnen wij ons verder informeren?

dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2010 14:24

Laat dezelfde hypothecaire formule en schuldsaldo verzekering door verschillende banken simuleren. Dit geeft U al een globaal beeld van wat zo een verzekering kost en welke bank veel of weinig premie vraagt. Zorg er wel voor dat U bij elke bank hetzelfde verhaal vertelt zodat U geen appelen met peren gaat vergelijken.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 nov 2010 17:22

Een chronische ziekte is op zich geen reden om een SSV te weigeren. U zal waarschijnlijk wel een onderzoek moeten ondergaan en de arts zal bepalen in hoeverre er een vergroot rissico bestaat. Is er ja dan neen een verhoogde kans op vroegtijdig overlijden? Misschien dat bepaald wordt dat uw premie van SSV vb. 10 % verhoogd wordt. Twee dingen nog : u kan niet verplicht worden een SSV te nemen in hetzelfde kantoor als waar u de lening neemt. Vraag ook eens aan uw gewone makelaar. ten tweede : een bedrag van 25000 € op 10 jaar is niet onoverkomelijk zonder SSV.
Ik treed Lanox bij : bij uw aanvraag SSV vertelt U best de ware toedracht. In het slechtste geval wordt eventueel geen uitbetaling gedaan als dat achteraf uitkomt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

trotter61
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 26 nov 2010 18:17

bedankt voor de reacties.
wij gaan ook eens langs bij enkele andere banken. Dit zal ons wel iets wijzer maken hoop ik.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#5 , 27 nov 2010 14:42

Beste,

het bepalen van de prijs van een schuldsaldoverzekering gebeurt door de verzekeringsmaatschappij op basis van een risicobepaling. Die risicobepaling hangt af van het medisch dossier en medisch verleden van betrokkene. Voor zover de chronische aandoening geen verhoging van het overlijdensrisico meebrengt is er doorgaans geen probleem. Anderer aandoeningen zijn dan weer onverzekerbaar. En ook daar is er verschil van een maatschappij tegenover een andere. Bijpremies kunnen gaan van 10 % over 25 - 50 - 75 - 100 % of zelfs weigering van de verzekering. U kan inderdaad bij verschillende verzekeringsmaatschappijen te rade gaan. Besef wel dat elk van hen een risicobepaling zal uitvoeren, wat kan inhouden dat men medische verlagen kan opvragen, medische onderzoeken kan opleggen enz. Dus toch wel wat rompslomp voor een dekking van 25.000 €. Vertrouw zeker geen matschappijen met een beperkt lijstje van 5 vragen. Die zijn nu zogezegd "soepel" maar bij een effectef overlijden gaan die op zoek naar elke reden om niet te hoeven uitbetalen. Dus beter nu een "moeilijke" maatschappij bij aanvang, die het risico ernstig onderzekt, maar nadien ook coorect werkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”