ex-huisbaas en intimidatie schuldvordering

Nick84
Topic Starter
Berichten: 4

ex-huisbaas en intimidatie schuldvordering

#1 , 22 nov 2010 14:46

Hey allemaal,

Dit is mijn eerste post hier, ik hoop van hier een antwoord te vinden. Ik heb al heel wat posts gelezen waar goede antwoorden in stonden, maar vind mijn specifiek geval niet terug. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn.

Ik heb sinds lange tijd en om meerdere reden problemen met schulden. Langzaamaan geraak ik uit dit dal, gelukkig maar.

Door die schulden kon ik anderhalf jaar geleden mijn huurgeld niet betalen (zat toen nog zwaarder in de problemen dan nu). Resultaat : hij heeft mij uit het huis laten zetten (terecht)

Voor die huurachterstallen wil hij niet passeren langs een deurwaarder, hoewel hij langs hen gepasseerd is om mij buiten te zetten. hij weet immers dat er reeds een beslag is op mijn loon (toen ongeveer 70 euro, nu ongeveer 150). hij wil dus alles rechtstreeks via minnelijke schikking.

aanvankelijk zijn we begonnen met 100€/maand, maar nu eist hij van mij 400/maand. Na aftrek van mijn loonbeslag heb ik nog 1150 euro over, waarvan mijn nieuwe huur (450) en al de rest van moet worden betaald.

Vanzelfsprekend is dit voor mij veel te hoog, maar daar wil hij niet van weten. Hij verplicht mij papieren te ondertekenen om dit bedrag terug te betalen (juridische waarde niet groot denk ik). Hij heeft intussen 'frauduleus' het adres en nummer van mijn wergever achterhaald. (vroeg mij ooit te bewijzen of ik nog werk had met een loonfiche...dag erna hing hij reeds aan de telefoon met onze secretaresse...)

Aangezien hij ook het adres van mijn werk kent, komt hij tot op mijn bureau om zijn geld op te eisen, of hij probeert af te spreken in het stampvol postkantoor recht tegenover om daar met hoge stem geld te eisen (zodat iedereen het kan horen)

Mijn vraag is nu, wat kan ik hieraan doen ? Heb geen zin om het tot een juridische procedure te laten komen, maar hoe kan ik hem duidelijk maken dat dit voor mij onmogelijk is, en dat hij mij op mijn werk gerust moet laten ?

Hopelijk kennen jullie hierop een antwoord.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 nov 2010 15:52

Openbare ordeverstoring... rustig een telefoontje plegen naar de politie. Zal wel een onmiddelijke respons van politie geven gelet op de functie van postkantoor.

Verder de eiser een vriendelijk AS zenden waarin u hem vriendelijk meedeelt dat op dit ogenblik reeds loonbeslag wordt gelegd op uw salaris, dat u hem vriendelijk verzoekt de gerechtelijke weg via betekening en loonbeslag te volgen aangezien hij blijkbaar niet wenst in te gaan op uw redelijke voorstellen om deze zaak buiten de deurwaarder om te regelen, dat u vanaf kennisname of eerste aanbieding van dit schrijven iedere verdere verstoring zijnde werk of privé bij de politie zal melden en de nodige stappen zal ondernemen om er een gerechtelijk dossier van te maken, dat u ondanks zijn grof en hebzuchtig gedrag van steeds meer te willen dan redelijkerwijs kan aangeboden nog steeds bereid bent om uw schuld aan hem met € 100/maand af te betalen, dat indien hij hierover een overeenkomst wenst te sluiten hij u aangetekend een datum tot regeling van dergelijke overeenkomst kan overmaken die minstens 14 dagen na het verzenden van zijn aangetekend schrijven ligt, dat alle verdere communicatie uitgezonderd het regelen van bovenvermeld voorstel zal beschouwd worden als hinder en stalking en zal bijgevoegd worden aan het dossier dat u vanaf heden stelselmatig opbouwt...

afsluiten met "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

GumGum
Berichten: 55

#3 , 22 nov 2010 18:12

Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument :

Art. 3. § 1. In het kader van een minnelijke invordering van schulden wordt iedere gedraging of praktijk die het privéleven van de consument schendt of hem kan misleiden, alsook iedere gedraging of praktijk die een inbreuk maakt op zijn menselijke waardigheid, verboden.
§ 2. Worden in het bijzonder verboden :
- elk geschrift dat, of elke gedraging die ertoe strekt verwarring te creëren omtrent de hoedanigheid van de persoon van wie het uitgaat, zoals in het bijzonder het geschrift dat verkeerdelijk laat uitschijnen dat het om een document gaat dat uitgaat van een gerechtelijke overheid, een ministerieel ambtenaar of een advocaat;
- elke mededeling die onjuiste juridische bedreigingen bevat, of die onjuiste inlichtingen over de gevolgen van een wanbetaling bevat;
- elke vermelding op een omslag waaruit blijkt dat de briefwisseling de invordering van een schuld betreft;
- de inning van niet voorziene of niet wettelijk toegestane bedragen;
- de stappen die worden ondernomen bij de buren, de familie of de werkgever van de schuldenaar. Onder stappen wordt onder meer verstaan elke mededeling van inlichtingen of elke vraag om inlichtingen die verband houdt met de schuldvordering of met de solvabiliteit van de schuldenaar, onverminderd de handelingen gesteld in het raam van wettelijke inningprocedures;
- de invordering of poging tot invordering bij een persoon die niet de schuldenaar is;
- iedere poging tot inning in aanwezigheid van een derde, behalve wanneer dit gebeurt met instemming van de schuldenaar;
- alle stappen om de schuldenaar een wisselbrief te doen ondertekenen of om een overdracht van vordering of een schuldbekentenis te eisen;
- het belagen van de schuldenaar, die uitdrukkelijk en gemotiveerd heeft te kennen gegeven de schuld te betwisten;
- de telefonische oproepen en de huisbezoeken tussen tweeëntwintig uur en acht uur.


Art. 14. Iedere betaling die verkregen wordt in strijd met de bepalingen van de artikelen 3, 4, 6 en 7, behalve in het geval van een kennelijke vergissing die de rechten van de consument niet schaadt, wordt beschouwd als geldig door de consument verricht ten opzichte van de schuldeiser, maar dient door de persoon die de activiteit van minnelijke invordering van schulden verricht, te worden terugbetaald aan de consument.
Heeft de invordering van een schuld betrekking op een geheel of ten dele onverschuldigd bedrag, in het bijzonder met toepassing van artikel 5, dan is degene die de betaling ontvangt ertoe gehouden het terug te betalen aan de consument, vermeerderd met de nalatigheidsinteresten te rekenen van de dag van de betaling.

Art. 15. § 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :
1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden;
2° zij die de beschikking niet naleven van een vonnis of arrest gewezen op een vordering tot staking als bedoeld in artikel 9;
3° zij die het vervullen van de opdracht van de in artikel 11 genoemde personen met het oog op de opsporing en vaststelling van de inbreuken op deze wet, met opzet verhinderen of belemmeren.
Onverminderd de toepassing van de gewone regels inzake herhaling, wordt deze straf verdubbeld wanneer de inbreuk wordt begaan binnen vijf jaar te rekenen van een in kracht van gewijsde gegane veroordeling wegens een in dit artikel bepaald misdrijf.
§ 2. In geval van veroordeling wordt de bijzondere verbeurdverklaring bedoeld in artikel 42, 3°, van het Strafwetboek steeds uitgesproken.
§ 3. Boek I van het Strafwetboek, met inbegrip van hoofdstuk VII en artikel 85, is van toepassing op de bij dit artikel bedoelde inbreuken.

Reclame

Nick84
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 23 nov 2010 12:22

bedankt voor de reacties,

Had die informatie uiteindelijk ook gevonden, maar dit is veel completer en duidelijker.
Nu heeft hij mij vandaag wel bedreigd om morgen hier weer op het werk te staan, en deze keer wil hij mijn baas spreken...het gaat van kwaad naar erger...

Weet nog niet hoe ik dit morgen moet oplossen, ga waarschijnlijk vandaag al eens een gesprek hebben met mijn baas (tof is anders om op het werk over zo'n dingen te moeten praten ! ) Maar daarna zal ik jullie tips zeker opvolgen.

Bedankt

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 23 nov 2010 12:49

Dat is de eerste stap.

Bij ordeverstoring uw opdracht als beëdigd ambtenaar vervullen... flikken bellen om de burgies te beschermen...

Bij iedere bedreiging opnieuw melding politie voor het vaststellen van overtredingen in het kader van bovenvermelde artikel... spelletje zal snel gedaan zijn..

Nick84
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 23 nov 2010 17:17

Hoop ook dat het snel zal gedaan zijn. Heb wel schrik voor morgen natuurlijk (baas is er niet zo op gesteld dat persoonlijke problemen mijn werk komen beïnvloeden natuurlijk)

Hopelijk wil hij dan uiteindelijk wel een normale regeling, hetgeen mij ook zal toelaten om andere dingen af te betalen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2010 09:55

Hoop ook dat het snel zal gedaan zijn. Heb wel schrik voor morgen natuurlijk (baas is er niet zo op gesteld dat persoonlijke problemen mijn werk komen beïnvloeden natuurlijk)
Indien uw baas uw situatie kent en een beetje een menselijke kant heeft, zal hij volgens mij uw ex-huisbaas vriendelijk verzoeken om zijn werknemers op het werk met rust te laten en hem melden dat bij een volgend incident de politie zal ingeschakeld worden. Op veel bedrijven komt zo'n vent er zelfs niet in wegens geen geldige reden om het bedrijf te betreden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 24 nov 2010 10:44

Uw ex-verhuurder kan enkel het vonnis doen uitvoeren door een gerechtsdeurwaarder. Onderzoek zorgvuldig de tekst van dat vonnis. Dit belet niet dat u een uitvoerbaar aflossingsplan kan OVEREENKOMEN met hem.

”Art.2.§ 1. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :...2° activiteit van minnelijke invordering van schulden : de, zelfs bijkomstige, BEROEPSACTIVITEIT van iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon, die bestaat in het minnelijk invorderen van onbetaalde schulden voor ANDERMANS rekening zonder te hebben bijgedragen tot het sluiten van de onderliggende overeenkomst, dan wel het minnelijk invorderen van tegen betaling overgenomen schulden...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Dat uw schuldeiser ZELF bij uw werkgever of publiekelijk van u betaling van zijn schulden vordert kan u niet beletten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

GumGum
Berichten: 55

#9 , 24 nov 2010 23:59

aan j.demoor :

Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument

Art. 2.§ 1. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
1° minnelijke invordering van schulden : iedere handeling of praktijk die tot doel heeft de schuldenaar ertoe aan te zetten een onbetaalde schuld te betalen, buiten iedere invordering op grond van een uitvoerbare titel om;
2° activiteit van minnelijke invordering van schulden : de, zelfs bijkomstige, beroepsactiviteit van iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon, die bestaat in het minnelijk invorderen van onbetaalde schulden voor andermans rekening zonder te hebben bijgedragen tot het sluiten van de onderliggende overeenkomst, dan wel het minnelijk invorderen van tegen betaling overgenomen schulden


Voornoemde wet handelt over het minnelijk invorderen op zich (art. Art. 2.§1 1°), onbepaald door wie + waarbij bijkomenden vereisten worden gesteld aan diegenen die dit in opdracht van derden beroepsmatig doen (art. Art. 2.§1 2°).
Artikel 3 handelt over het minnelijk invorderen op zich en geldt m.i. voor iedereen.

zie ook Art. 2.§ 3.
Deze wet is van toepassing op de minnelijke invordering van schulden EN op de activiteit van minnelijke invordering van schulden van de consument.

In uw zienswijze zou Art. 2.§ 3 er als volgt moeten uitzien : "Deze wet is van toepassing op de minnelijke invordering van schulden door degenen met een activiteit van minnelijke invordering van schulden van de consument."

Nick84
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 01 dec 2010 11:29

Ik had het ook zo gezien als ik de tekst goed lees.

Anyway, heeft mij deze morgen weer maar eens opgebeld, en komt nu nog eens naar hier...ga er direct mee naar de politie gaan

Heb alles intussen ook uitgelegd aan mijn baas, was daar heel open over. Hij mag hier inderdaad het gebouw niet binnen, maar het probleem is dat je hier gewoon langs het onthaal kan wandelen en rechtstreeks tot hier.

In ieder geval, bedankt voor de tips. Ben eens benieuwd hoe het straks zal aflopen

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 01 dec 2010 14:41

Direct politie laten bellen op IOI.
Persoon bedreigd personeelslid aan balie.

Politie zal daar dadelijk zijn ...reden al gezegd
Daarna klacht wegens staking en mondelinge bedreigingen met voorwaarden is ook nog correctioneel vervolgbaar!
Duidelijk in verhoor laten opnemen dat u vervolging wenst en schadevergoeding .. stalking is een van de weinige echte klachtmisdrijven.
Bedreigingen is zo wie zo al correctioneel.
Dit buiten het feit van de overtredingen tegen de regelgeving inning schulden om het zo maar te zeggen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”