incasso kosten en rapport voorwerk 2

rcboy
Topic Starter

incasso kosten en rapport voorwerk 2

#1 , 22 nov 2010 10:41

hallo

het hoe en waarom laten we ff terzijde de betaling is te laat en daar ga ik mee akkoord(betaling was uit het oog verloren).
Nu heb ik een incasso gekregen met 40€ kosten op een bedrag van 23€ incl kosten van de schuldeiser.

Klopt het als ik lees via rapport voorwerk dat dit maar 15% mag bedragen?
Indien ja wat kan ik hier tegen doen.

mvg b,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 nov 2010 11:41

Zie document in onderschrift.

Kort samengevat, u heeft geen overeenkomst met het incassobureau, enkel met diegene aan wie u niet betaald heeft. U betaald rechtstreeks aan deze. De kosten van het incasso zijn kosten voor de opdrachtgever aan het incassobureau.

rcboy
Topic Starter

#3 , 22 nov 2010 12:36

beste,

Ondertussen de betaling gedaan een de schuldeiser.
Heb betrof hier een betaling voor een bloedonderzoek die notabene eigenlijk naar de priveverzekering gestuurd moest worden maar dit terzijde.
Kunt U me wijzen op een artikel die ik in mijn aangetekende naar het incasso kan schrijven waarop ik meedeel dat ik enkel een overeenkomst heb met de schuldeiser zelf en niet met het incasso.
Ik heb de pdf gelezen en daar staat het inderdaad bij maar geen wettelijke verwijzing waar ik mee bedoel om ze te overbluffen met woorden zoals zij zelf doen.
En last kunnen zij dan verdere stappen zetten tegenover mij want ik vermoed dat de 40€ kosten niet opwegen tegenover een advocaat moest het zo ver komen.

ter info incasso http://www.intrum.be" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg b

Reclame

Gebruiker34

#4 , 22 nov 2010 12:49

beste,

Ondertussen de betaling gedaan een de schuldeiser.
Heb betrof hier een betaling voor een bloedonderzoek die notabene eigenlijk naar de priveverzekering gestuurd moest worden maar dit terzijde.
Kunt U me wijzen op een artikel die ik in mijn aangetekende naar het incasso kan schrijven waarop ik meedeel dat ik enkel een overeenkomst heb met de schuldeiser zelf en niet met het incasso.Ik heb de pdf gelezen en daar staat het inderdaad bij maar geen wettelijke verwijzing waar ik mee bedoel om ze te overbluffen met woorden zoals zij zelf doen.
En last kunnen zij dan verdere stappen zetten tegenover mij want ik vermoed dat de 40€ kosten niet opwegen tegenover een advocaat moest het zo ver komen.

ter info incasso http://www.intrum.be" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg b
Ik zou aan dat bureau geen geld en energie besteden. Compleet negeren!

rcboy
Topic Starter

#5 , 22 nov 2010 18:40

beste,

eerst een update.
Ik heb de betaling uitgesteld op aanraden van mijn vrouw.
Nu thuis kijk ik de papieren na en zie ik idd dat ik die betaald heb op 16/11.
weliswaar enkel de hoofdsom zonder de kosten van 5€.

het dossier spreekt van 17/11 mijn betaling is van mijn rekening gegaan op 16/11
Wat doe ik nu best,via de webapplicatie van het incasso de gegevens doorgeven dat het reeds betaald was voor het dossier geopend werd?

mvg b,

GumGum

#6 , 22 nov 2010 19:07

Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument:

Art. 5. Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.

Art. 14. Iedere betaling die verkregen wordt in strijd met de bepalingen van de artikelen 3, 4, 6 en 7, behalve in het geval van een kennelijke vergissing die de rechten van de consument niet schaadt, wordt beschouwd als geldig door de consument verricht ten opzichte van de schuldeiser, maar dient door de persoon die de activiteit van minnelijke invordering van schulden verricht, te worden terugbetaald aan de consument.
Heeft de invordering van een schuld betrekking op een geheel of ten dele onverschuldigd bedrag, in het bijzonder met toepassing van artikel 5, dan is degene die de betaling ontvangt ertoe gehouden het terug te betalen aan de consument, vermeerderd met de nalatigheidsinteresten te rekenen van de dag van de betaling.

Art. 15. § 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :
1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden;
.......

rcboy
Topic Starter

#7 , 24 nov 2010 14:28

allemaal bedankt voor de antwoorden maar........

Ik ben leek dus zeggen die artikels me niet veel.
dus wat doe ik nu?
Het hoofdbedrag is betaald geweest voor het dossier opgesteld werd.
Nu zie ik wel dat ik de gestructureerde mededeling in het vak gewone mededelingen geplaatst heb(stom van mij)
Wel heb ik de 5€ kosten niet betaald omdat voor mij dit nog altijd naar de verzekering moet.

dus neem ik nu contact op met het incasso of de schuldeiser zelf?

greets b,

Gebruiker34

#8 , 24 nov 2010 16:06

allemaal bedankt voor de antwoorden maar........

Ik ben leek dus zeggen die artikels me niet veel.
dus wat doe ik nu?
Het hoofdbedrag is betaald geweest voor het dossier opgesteld werd.
Nu zie ik wel dat ik de gestructureerde mededeling in het vak gewone mededelingen geplaatst heb(stom van mij)
Wel heb ik de 5€ kosten niet betaald omdat voor mij dit nog altijd naar de verzekering moet.

dus neem ik nu contact op met het incasso of de schuldeiser zelf?
greets b,
Met de schuldeiser!

Een incassobureau moet je als onbestaande beschouwen. Hun brieven zijn maar evenveel waard als de uwe.

GumGum

#9 , 24 nov 2010 18:18

'Rapport voorwerk II" is een Nederlandse richtlijn voor het bepalen van de kosten die de schuldenaar moet betalen bij minnelijke invorderingen (incassokosten).
Is de vraagsteller woonachtig in Nederland?

Belgische wetgeving is in ieder geval strenger voor de schuldeiser. Kosten door incassokantoren, advocaten of deurwaarders die buiten de onderliggende overeenkomst vallen mogen in België niet worden aangerekend.

rcboy
Topic Starter

#10 , 24 nov 2010 21:04

Met de schuldeiser!

Een incassobureau moet je als onbestaande beschouwen. Hun brieven zijn maar evenveel waard als de uwe.
ok dank u ik zal gewoon een brief sturen naar de persoon zelf met een copie van de betaling en de vermelding dat ik de mededeling verkeerd geplaatst heb.

mvg b,

rcboy
Topic Starter

#11 , 24 nov 2010 21:09

'Rapport voorwerk II" is een Nederlandse richtlijn voor het bepalen van de kosten die de schuldenaar moet betalen bij minnelijke invorderingen (incassokosten).
Is de vraagsteller woonachtig in Nederland?
nee het betrteft een labo in belgie die een bloedonderzoek gedaan heeft.

Belgische wetgeving is in ieder geval strenger voor de schuldeiser. Kosten door incassokantoren, advocaten of deurwaarders die buiten de onderliggende overeenkomst vallen mogen in België niet worden aangerekend.
Het incasso situeert hem in gent blijkbaar maar de brief is verstuurt met tnt post wat bij mijn weten nederland is.
Daarom dat ik ben gaan kijken naar rapport voorwerk.
Maar als ik jullie beide (incl walter)antwoorden lees dan kan het incasso niets doen en moet ik me geen zorgen maken.
Maar dus die 5€ kosten die het labo aangerekend heeft voor de aanmaning moet ik dus wel betalen.
Mss nog een kleine vraag over aanmaningen,soms hoor ik van personen tot 15€ per aanmaning.
Kan een bedrijf zoals bv een telecom of een nutsbedrijf gewoon kiezen wat ze vragen voor een aanmaning?

mvg b,

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 nov 2010 10:28

Kan een bedrijf zoals bv een telecom of een nutsbedrijf gewoon kiezen wat ze vragen voor een aanmaning?
Die nemen deze kosten op in hun contract dat de consument tekent.

Gebruiker34

#13 , 25 nov 2010 10:57

rcboy schreef:
"Maar als ik jullie beide (incl walter)antwoorden lees dan kan het incasso niets doen en moet ik me geen zorgen maken."

Antwoord:
U hoeft zich inderdaad geen zorgen te maken. Het incassobureau staat volkomen machteloos als u gewoonweg niet betaald.

rcboy schreef:
"Maar dus die 5€ kosten die het labo aangerekend heeft voor de aanmaning moet ik dus wel betalen."

Antwoord:
In principe wel. Maar u kunt proberen er aan te ontsnappen door enkel het factuurbedrag te betalen. De kans bestaat dat het labo het daarbij laat.

rcboy schreef:
"Kan een bedrijf zoals bv een telecom of een nutsbedrijf gewoon kiezen wat ze vragen voor een aanmaning?"

Antwoord:
Een beding van 7% is gangbaar en gerechtvaardigd

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”