Autofinanciering laten overnemen door nieuwe eigenaar.

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

Autofinanciering laten overnemen door nieuwe eigenaar.

#1 , 19 nov 2010 01:17

Bestaat er een wettelijke manier om je wagen, samen met de financiering te verkopen ?
Het betreft een financiering via het automerk zelf (Alpha credit).
Of ben ik echt genoodzaakt om de lening zelf verder af te betalen (met de verkoop vd wagen) ?
Ik heb de hele voorwaarden nog niet helemaal doorgenomen of begrepen,
maar kan het zomaar dat ik eigenlijk de wagen niet mag verkopen ?
Als ik goed gelezen heb staat er ook dat de wagen eigendom blijft van de garage, zolang een bepaald
aantal betalingen niet bereikt is.
Als het niet kan verlies ik heel veel geld. De wagen is sowieso in waarde gedaald.
Eigenlijk wordt je dan "in moeilijkheden" nog eens extra gestraft.

Het resterende "geleende" bedrag is ongeveer €8500, maar met jkp van 5.99 ongeveer €10000.
Wil ik in 1 keer van de lening af, moet ik 3maand kosten betalen en komt het op ongeveer €11000.
Dus als ik de wagen zou kunnen verkopen voor €15000 hou ik in het beste geval nog 6500€ over.
In het slechtste geval €4000.
Het is eigenlijk triestig om te weten dat er al €6000 spaargeld ingepompt is en reeds €7220 afbetaald is.
Dit voor een wagen van 2 jaar oud. Op 2 jaar tijd is er in het slechtste geval dus €9220 verloren gegaan !
Dat is €359 per maand om met een nieuwe wagen te "mogen" rijden (om nog maar te zwijgen van onderhoudskosten).
Waarom heb ik me toch laten verleiden zonder eerst goed na te denken!
Ga ik hem toch houden, kost hij nog 3 jaar €288/mnd.
Een ding is zeker, nooit nog koop ik een nieuwe wagen, of ik moest veel geld winnen of erven zodat ik onmiddelijk kan betalen.
Even ter verduidelijking, de wagen is gekocht toen mijn vrouw en ik beide fulltime aan het werk waren en een nieuwe wagen makkelijk af te betalen was.
Door omstandigheden, waarvan de crisis de grootste, zijn we nu beiden werkloos.
Wie heeft de oplossing ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 19 nov 2010 07:35

U hebt het over 3 maanden schadevergoeding bij vervroegde terugbetaling. Iets zegt mij dat u dan het huidige saldo + 3 maanden rente op dat saldo gaat moeten ophoesten, wat in uw geval tussen de 8600 en 8700 euro zal zijn. Dus direct de lening volledig terugbetalen met het geld dat u krijgt van de verkoop lijkt mij de voordeligste oplossing indien mogelijk. Een nieuwe auto is altijd een slechte investering.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 19 nov 2010 16:59

U zou de auto willen verkopen voor 15.000 € én de nieuwe eigenaar uw lening van 8500 € laten overnemen. Gaat toch niet. Indien U de auto verkoopt , zal u de financiering volledig moeten terugbetalen. Dat gaat om het resterende saldo , met een kleine boete.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 19 nov 2010 22:34

U zou de auto willen verkopen voor 15.000 € én de nieuwe eigenaar uw lening van 8500 € laten overnemen. Gaat toch niet. Indien U de auto verkoopt , zal u de financiering volledig moeten terugbetalen. Dat gaat om het resterende saldo , met een kleine boete.
Neen, dat zou wat absurd zijn he.
Mijn vraag is of de mogelijkheid zou bestaan om de wagen te verkopen voor pakweg 6000€ en dat de nieuwe eigenaar dan ook de rest van de lening afbetaald.
Uiteraard gaat dit allemaal op eigen risico, maar daar ga ik me niet aan wagen.
Het moet dan officieel kunnen, niet dat als de nieuwe eigenaar stopt met betalen, dat ze dan aan mijn deur komen kloppen.
Ik wil gewoon goed geïnformeerd zijn voor ik naar de dealer stap of contact opneem met Alpha credit.
Zou het bijvoorbeeld bestaan dat Alpha credit mijn afbetaling overdraagt aan de nieuwe eigenaar, misschien zelfs door het maandbedrag te verhogen of te verlengen.
U hebt het over 3 maanden schadevergoeding bij vervroegde terugbetaling. Iets zegt mij dat u dan het huidige saldo + 3 maanden rente op dat saldo gaat moeten ophoesten, wat in uw geval tussen de 8600 en 8700 euro zal zijn. Dus direct de lening volledig terugbetalen met het geld dat u krijgt van de verkoop lijkt mij de voordeligste oplossing indien mogelijk. Een nieuwe auto is altijd een slechte investering.
Aha, dus heb ik het helemaal verkeerd begrepen en moet ik dan helemaal geen 11000€ betalen ?
Dus is de boete ook zeker geen 866€.

Ik heb een tabel gevonden van mijn betalingen.
Het is wel zo dat ze aan het begin de meeste interesten al aangerekend hebben.
Ik had in eerste instantie de totale interesten gedeeld door alle afbetalingen en vermenigvuldigd met de reeds gedane betaingen. Totaal fout dus. Op de eerste afbetaling heb ik 72.88€ interest betaald, op de laatste zou dit slechts 1.46€ zijn
Het resterend saldo kapitaal zou nu nog 9272€ zijn :( . Dus zou daar nog ongeveer 3x45 bijkomen dan.
Als het klopt heb ik dus reeds 1495€ aan interesten betaald :x .
Jaja, kredietverleners zijn niet dom en ik wel!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 20 nov 2010 19:36

De nieuwe koper is niet verplicht een lening te nemen , en dan ook niet bij Alpha credit. U verkoopt de wagen aan zijn waarde , u betaalt Alpha credit terug.
Vraag Alpha credit eens een voorlopige afrekening , dan weet je waar je uitkomt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 21 nov 2010 14:37

Het krediet is aan uw persoon gebonden en niet aan de auto. U heeft een contract met de kredietmaatschappij. Bij een vervroegde terugbetaling van het krediet zal Alpha credit een afbetaling opmaken. dat is inderdaad de uitstaande schuld plus een kleine schadevergoeding.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2010 10:10

Ik vraag me vaak af of kredietverstrekkers nu echt hun klanten zo slecht inlichten, of dat de klanten enkel maar de uitleg horen die ze graag horen en over de rest van de gevolgen niet meer nadenken.

Praktisch gezien betaal je in bijna elke formule elke maand de interest op het volledige uitstaande kapitaal. In het begin van de looptijd is dit kapitaal uiteraard het grootst en betaal je dus ook veel interest af.

Als je een formule kiest waarbij je elke maand hetzelfde bedrag afbetaalt, dan los je in het begin weinig kapitaal af en betaal je veel interest, terwijl op het einde van de looptijd je veel kapitaal aflost en weinig interest. Een praktisch gevolg hiervan is dat halfweg de looptijd het uitstaande kapitaal een pak groter zal zijn dan de helft van het startkapitaal.

Je kan ook kiezen om elke maand een vast deel van het kapitaal af te lossen. Dan betaal je in het begin het vast deel van het kapitaal plus een grote interest, en op het einde het vast deel van het kapitaal plus een kleine interest. Je betaalt dan ook in het begin meer dan aan het einde.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2010 13:35

Het enige waar ik ooit voor wil lenen, is een huis. Mijn wagen is gekocht op het moment dat ik geld genoeg gespaard had om hem te kopen. Tot dan doen de bus en de trein ook hun werk (min of meer toch, stakingen, pannes, vertragingen, enz... buiten beschouwing gelaten).

Mensen gaan tegenwoordig een lening aan om een TV of een computer te kopen. Waar gaan we naartoe, zeg? Niet moeilijk dat er over een KREDIET-crisis gesproken wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 23 nov 2010 23:01

@Lenox,
De lening is geregeld door de garage. Veel uitleg hebben ze niet gegeven, maar of het iets zou uitgemaakt hebben ? Iedereen weet dat lenen geld kost.
Een zo laag mogelijk bedrag had de kleinste inpakt op ons inkomen. Op dat moment had ik er geen rekening mee gehouden dat er nog eens een crisis zou komen, zo vlug ,a de vorige en we beiden werkloos zouden worden. Er zit wel een verzekering bij de lening, maar alleen voor overlijden of werkonbekwaam, niet werkloosheid.
@Gebruiker21,
Als het gekunnen had zou ik ook geen lening aangegaan zijn. Ja, er is openbaar vervoer enz... maar een gezin met 3 kinderen... een auto is toch een gemak.
Onze vorige wagen had al wat kostelijke technische problemen achter de rug en er lag nog een kostelijke reparatie in het nabije vooruitzicht.
Dit en het fijt dat hij ook nog wat blikschade had, heeft ons doen kiezen voor een nieuw exemplaar die ons niet zo snel in de kou zou laten staan.

Voor 1 ding moet je geen expert zijn, de prijzen zijn sinds de komst van de euro fors de hoogte ingegaan. Er wordt gerekend met euro's zoals vroeger met de frankskes!
Nu betaal je iets meer voor een low-budget product dan vroeger voor een kwaliteitsproduct (etenswaren).
De lonen, in mijn geval toch, heb ik zo geen spectaculaire stijging zien ondergaan.
Maar dat is dan weer een ander onderwerp.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 nov 2010 09:48

Tja, in jouw geval kan ik wel begrijpen dat je dan voor een lening kiest. Maar op langere termijn verlies je met dergelijke leningen steeds een smak geld aan intresten. Als je bewust zo'n lening aangaat (zoals in jouw geval), hoeft dit geen probleem te zijn. Er zijn spijtig genoeg mensen die niet verder denken en de éne lening na de andere aangaan en zo in een spiraal van schulden terecht komen.

Het zijn de kredietverleners die de ware schuldigen zijn. Zij "verleiden" mensen tot het aangaan van kredieten, strijken de hoge interesten op, en hebben voor de kredietzeepbel gezorgd die ontploft is met alle gevolgen vandien. In plaats van banken en kredietverleners te "subsidiëren" om er terug bovenop te geraken, zou de overheid beter deze maffiapraktijken aanpakken, onderzoeken en de echte verantwoordelijken zwaar straffen. Ze zijn immers verantwoordelijk voor héél erg veel ellende in veel gezinnen. Maar inderdaad, dit is een andere discussie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 nov 2010 10:42

@Lenox,
De lening is geregeld door de garage. Veel uitleg hebben ze niet gegeven, maar of het iets zou uitgemaakt hebben ? Iedereen weet dat lenen geld kost.
Een zo laag mogelijk bedrag had de kleinste inpakt op ons inkomen. Op dat moment had ik er geen rekening mee gehouden dat er nog eens een crisis zou komen, zo vlug ,a de vorige en we beiden werkloos zouden worden. Er zit wel een verzekering bij de lening, maar alleen voor overlijden of werkonbekwaam, niet werkloosheid.
Mijn reactie was niet zozeer op U gericht maar meer in het algemeen. Men hoort vrij vaak van mensen die hun lening vervroegd aflossen (al dan niet gedwongen), dat ze nog zoveel moeten betalen. Als ze al voorbij de helft van de looptijd van de lening zijn, begrijpen ze niet dat hun lening (waarmee ze op dat moment het kapitaal bedoelen) niet ook al voor de helft is afbetaald. Vandaar dus mijn reactie over de onderliggende structuur van een lening.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”