Bescherming inboedel partner tegen inbeslagname

Leslieke
Topic Starter
Berichten: 9

Bescherming inboedel partner tegen inbeslagname

#1 , 02 nov 2010 10:16

Mijn vriend en ik hebben besloten m samen te wonen. Hij heeft echter schulden, maar is wel bereid om schuldbemiddeling aan te vragen.
Nu maken we ons zorgen dat mijn inboedel eventueel in beslag genomen zou kunnen worden. Ik heb dan ook niet van alles en factuur om te bewijzen dat het mijn bezit is; vele spullen zijn dan ook gekregen van familie of 2dehands gekocht.

Hoe kan ik mijn inboedel beschermen? Kan ik hier een inventaris van opmaken met foto's ofzo en dit laten registreren? Zo ja, waar registreer je dit dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 nov 2010 11:05

Uw inboedel kan inderdaad in beslag worden genomen.
Indien dat gebeurt moet u de goederen die uw bezit zijn terugvorderen via een juridische procedure genaamnd "revindicatie". Hieraan zijn wel vrij hoge kosten verbonden (advocaat, gerechtskosten,...). Bovendien moet u kunnen bewijzen dat de goederen uw eigendom zijn door aankoopfactuur op uw naam+betalingsbewijs op uw naam voor te leggen.

De enige andere oplossing is ervoor te zorgen dat er zich niets van u in het huis bevindt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 02 nov 2010 14:26

Indien het de beedoeling is in schuldbemiddeling te gaan , doe dat zo vlug mogelijk - eventueel via OCMW. In dat geval bent u beschermd tegen in beslagname.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Leslieke
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 03 nov 2010 19:01

Ervoor zorgen dat er niets in huis is van mij, gaat niet, aangezien mijn vriend bij mij intrekt en de volledige inboedel van mij is.

Schuldbemiddeling zal pas gaan als hij een inkomen heeft! Het is dus een uitzichtloze situatie. :(

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”