Mag dit wel? (Inbeslagname)

Dral
Topic Starter
Berichten: 4

Mag dit wel? (Inbeslagname)

#1 , 20 sep 2010 18:41

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met een deurwaarder. Had in het begin een schuld van 440 euro. Door geldgebrek heb ik dit niet kunnen betalen en is dit tot bij een gerechtsdeurwaarder gekomen. Nu door allei kosten en omdat ik nog niet kon betalen was het al opgelopen tot 1150 euro. Toen ze mij een brief stuurden van inbeslagname heb ik mijn auto verkocht en dit betaald. Contant, 2 dagen voor de inbeslagname, dus 27/04/2010. Ik heb toen gevraagd om mij op te bellen om mij te zeggen hoeveel ik nog moest betalen (ze sprak nog van een 20euro extra die moesten betaald worden voor dossierkosten). Na 2 weken niks meer gehoord te hebben dacht ik dat het inorde was. Op 11/06/2010 kreeg ik een brief met een aanmaning tot betaling, BIJNA 200 euro (ze hebben daar een paar kosten nog extra ingestoken, op datum van de betaling). Nu heb ik een maand geleden terug een brief gekregen voor inbeslagname. Terug 80 euro erbij. En vandaag een brieg gekregen, 180 erbij. TOTAAL 426 EUR. Inbeslagname den 23ste van deze maand. Ben btw blut. Mogen ze dit zomaar doen???

HEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLPPPPPPPP

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 sep 2010 18:44

Op 11/06/2010 kreeg ik een brief met een aanmaning tot betaling, BIJNA 200 euro

Hebt u die rekening wel tijdig betaald? Zoniet gaan de kosten steeds verder omhoog....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dral
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 20 sep 2010 18:52

Een paar dagen voor de inbeslagname was ik op hun kantoor. Ik vroeg het bedrag dat betaald moest worden. De mevrouw aan de loket ging kijken en kwam terug om mij te zeggen dat er nog een kost was (ze dacht ongeveer 20 euro). Ik ging van haar een telefoontje krijgen ten laatste den vrijdag van dezelfde week. Na een maand en 2 weken krijg ik een brief met een aanmaning tot betaling (met extra kosten (3 x kwijtingstrecht, aanmaning, voorbereidingskosten en aanplakkinjgen) voor die maand en 2 weken). Dat kwam op bijna 200 EURO neer. sorry maar zo even 180 euro erbij tellen kan iedereen.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 sep 2010 19:59

Iedere brief van een deurwaarder kost u minstens een paar tientallen Euro.

Bijtje
Berichten: 755

#5 , 21 sep 2010 12:19

Wanneer u een rekening niet kan betalen, stuurt u een brief met een voorstel tot afbetaling. Zo doe ik dat ook en dan krijg ik meestal een antwoord met goedkeuring en worden er meestal zelfs geen intresten aangerekend.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 22 sep 2010 10:10

Uw verbintenis tegenover uw schuldeiser kan een schadebeding bevatten. Lees dus zorgvuldig die verbintenis.

Bij wanbetaling geldt : “Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest...“(Burgerlijk Wetboek).

De wettelijke rentevoet is deze uit 5 MEI 1865. - Wet betreffende de lening tegen intrest en wordt jaarlijks aangepast. In 2010 3,25%(B.S.100115).

De kosten van de gerechtsdeurwaarder zijn getarifeerd door Koninklijk Besluit 30 november 1976.Die bedragen zijn in 2010 te indexeren = x 1,9.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#7 , 22 sep 2010 18:26

... Ik ging van haar een telefoontje krijgen ten laatste den vrijdag van dezelfde week. Na een maand en 2 weken ....
Je mag wat geduld hebben, maar dit is belachelijk!
Als je de vrijdag geen telefoon van haar gekregen hebt, sta je toch de maandag weer aan hun kantoor!

Dral
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 22 sep 2010 22:31

Ja, maar er zijn mensen die niet zomaar verlof kunnen opnemen om tussen 9 en 12 uur bij de deurwaarder te staan wachten. Ik heb de dag zelf 1150 betaald, de schuld bedroeg MINDER!!! Ze bellen me opzettelijk niet op. Ik ga ervan uit dat ze me geld gaan terugsturen. Maand later moet ik nog een paar honderd euro betalen. EN JULLIE VINDEN DIT NORMAAL? Bloedzuigers zijn dat. Morgen komen ze alles halen, is zien of ze echt zullen komen. Veel waard is dat eigenlijk niet. Dus als jullie niks van mij horen morgen, ze zijn met mijn pc weg.

btw: gisteren belde een van de medewerkers mij op en vroeg of ik ging betalen (vroeg het wel 5 keer). Ik zei telkens nee met de reden. Hij wou nog iets van de bedrag afdoen (50 euro, WAAAUW). Mijn antwoord was nee.

Reden van de schuld: ouders overleden, geen financiele reserve, terwijl ik nog studeerde, door als jobstudent te werken kon ik nog amper eten kopen. Heb nalatenschap aanvaard (oud tv, frigo, enz), maar dus de schulden ook, en ik wist niet dat er nog een was. Nu ben ik afgestudeerd en heb ik werk en had ik een auto. Maar ja.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 sep 2010 09:04

Dral, je kan ook de maandag erna bellen. Ik denk dat de posters die hier reageren je vooral nalatigheid verwijten.

Nu je opnieuw weigert te betalen aan de gerechtsdeurwaarder, kan je alleen maar verwachten dat de kosten nog zullen oplopen. Hou op met je koppig te gedragen en vraag een afbetalingsplan, iets wat je al eerder had moeten doen. Gezien je nu werk hebt, zal een afbetalingsplan wel geen probleem zijn.

Dral
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 23 sep 2010 22:22

vandaag gingen ze mijn meubels enzo komen halen, ik heb de hele dag gewacht en niemand gezien. op hun brief van vorige week stond wel in extra grote letters dat ze alles vandaag gingen komen halen en paar dagen geleden hebben ze me telefonisch hetzelde verteld als ik niet direct wou betalen. ik voorspel dat ze me die kosten gaan aanrekenen en me gaan zeggen dat ze alles een andere dag komen halen, om zo de kosten nog hoger te laten oplopen (kunnen ze dit doen?) of misschien ben ik van ze af.
@jpv: mocht je geld teveel hebben stuur ik u mijn rekeningnr. ben niet koppig, vind gewoon dat het geldwolven zijn, door mensen die steeds alles betalen zonder in discussie te gaan, denken ze dat iedereen wel zal betalen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 23 sep 2010 22:27

of misschien ben ik van ze af.
Gelet op het stadium van de procedure mag je er zeker van zijn dat je je hier in vergist.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”