loonbeslag en nog een probleem

willby
Berichten: 40

Re: loonbeslag en nog een probleem

#31 , 21 sep 2010 20:18

Even kort en krachtig.
Bij achterstand van allimentatie kan het volledige bedrag ingehouden worden zonder pardon.
Zelf meegemaakt en ten onrechte, het ingehouden geld ook nooit meer terugekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#32 , 21 sep 2010 20:46

wij hebben hierover ook een vraag. vriend had auto gekocht, geld geleend bij de bank, wagen vrijwillig afgegeven, staat bij de bank te koop en bank zegt : nu jullie het cintract verbroken hebben, doordat jullie de wagen hebben afgegeven leggen we loonsbeslag. 1 : kan dit inderdaad want wij wisten dit niet? 2 : mijn vriend heeft 1100 euro werkloosheidsuitkering. Hoeveel kunnen ze dan afhouden ? Ik vermoed ongeveer 100 euro ?
1. dat kan indien het loonsoverdracht is, wat je waarschijnlijk getekend hebt op het moment van het aangaan van de lening. Loonbeslag is (meestal) via de rechtbank.
Ja dat is idd ondertekend, maar dat is jammer genoeg nog geen antwoord op de vraag hoeveel ze mogen afhouden. En rechtbank ?
die 2 heb ik hierboven al geantwoord.

Op dat van rechtbank moet je niet aan denken, dat gaat enkel over mensen die loonbeslag hebben, jij hebt loonoverdracht

Bijtje
Berichten: 755

#33 , 21 sep 2010 21:35

ja maar in de brief staat dat ze loonsbeslag leggen nu dus nu kan ik helemaal niet meer volgen

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#34 , 21 sep 2010 22:56

beschouw het maar gewoon als loonsoverdracht :)

Bijtje
Berichten: 755

#35 , 21 sep 2010 23:32

en hoeveel mogen ze zo afhouden ?

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#36 , 22 sep 2010 07:18

en hoeveel mogen ze zo afhouden ?
Dit werd HIER reeds beantwoord ! :roll:

Bijtje
Berichten: 755

#37 , 23 sep 2010 09:20

beschouw het maar gewoon als loonsoverdracht :)
Loonsoverdracht gebeurt toch via de bank ?
Bij hem is het via de werkgever of momenteel de kas die zijn uitkering toekent, dus is het dan toch loonsbeslag ? En sorry als ik over allelei details strunkel maar ik ken van deze materie weinig en 'k zou toch de partijen hierin een beetje willen helpen. Zij kennen er namelijk nog veel minder van.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 23 sep 2010 10:21

Loonsoverdacht hoeft niet noodzakelijk via de bank. Kan perfect rechtstreeks via de schuldeiser.

Bijtje
Berichten: 755

#39 , 23 sep 2010 10:29

Loonsoverdacht hoeft niet noodzakelijk via de bank. Kan perfect rechtstreeks via de schuldeiser.
maar dan snap ik het verschil eigenlijk niet goed ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#40 , 23 sep 2010 11:32

Loonbeslag = na vonnis rechtbank. Bvb jij betaalt je huur niet, je verhuurder gaat naar de rechter en geeft hem gelijk, hij legt beslag op je loon.
Loonoverdracht = een "vrijwillige" afdracht die ooit getekend is in het geval dat (bvb) een lening niet afbetaald zou worden. Jij ging er in die afdracht mee akkoord dat je loon ging afhouden worden. (je kan nog altijd protest tekenen tegen die overdracht indien je bvb gegronde redenen hebt om te stellen dat je wél betaald hebt).

Bijtje
Berichten: 755

#41 , 23 sep 2010 12:13

Loonbeslag = na vonnis rechtbank. Bvb jij betaalt je huur niet, je verhuurder gaat naar de rechter en geeft hem gelijk, hij legt beslag op je loon.
Loonoverdracht = een "vrijwillige" afdracht die ooit getekend is in het geval dat (bvb) een lening niet afbetaald zou worden. Jij ging er in die afdracht mee akkoord dat je loon ging afhouden worden. (je kan nog altijd protest tekenen tegen die overdracht indien je bvb gegronde redenen hebt om te stellen dat je wél betaald hebt).

nu begrijp ik het verschil. ja dat is dus juist een punt van discussie tussen hem en de bank. Hij heeft altijd betaald en heeft de auto vrijwillig afgegeven, het was dus zijn vraag om deze te verkopen (al dan niet zelf) en voorgesteld om te blijven betalen maar volgens de bank gaat dat niet. Waarom zouden we niet maandelijks kunnen blijven betalen vroegen we ? Omdat we aan contractbreuk hebben gedaan doordat we de auto hebben afgegeven. Banken zijn toch zo smerig ... nu ik vraag mij af of ze er voordeel uit zullen halen aangezien hij maandelijks 340 euro afbetaalde en nu kunnen ze toch veel minder "pakken" ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#42 , 23 sep 2010 12:55

wat is de leningsovereenkomst (inscannen dus)?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”