loonbeslag en nog een probleem

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: loonbeslag en nog een probleem

#16 , 03 sep 2010 11:16

waarom heeft DAVO dit dan niet gedaan?
omdat DAVO een werkwijze heeft die ervoor zorgt dat ze slechts beslag legt tot op het bedrag waardoorje nog net het equivalent van leefloon behoudt. Dit is een werkwijze waaraan anderen zich niet hoeven te houden.

Als je dus met achterstallig onderhoudsgeld zit, mag je blij zijn dat het via DAVO geïnd wordt indien je anders onder het leefloon zou zitten.

Dat iemand voor zichzelf een handtas, bmw, luxe-zeiljacht, ... koopt, doet niks af van het feit dat een Belg verondersteld wordt te betalen voor wat hij vroeger veroordeeld werd en/of zelf met de tegenpartij afgesproken had.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bangemama
Topic Starter
Berichten: 57

#17 , 03 sep 2010 11:25

het is de aard van de luxe. dit is nog maar een minimiale fractie van wat ze doet. geloof me gerust!!!

en we zijn ons bewust dat dit moet worden betaald, en we betalen al, en zullen nog betalen. dat beweer ik ook niet. maar het is jammer dat we de helft van wat we moeten betalen niet kunnen laten vastleggen voor de kinderen. tenzij we opnieuw gaan procederen, maar daar hebben we geen zin in. we zijn al 7 jaar aan het procederen om bezoekrecht te krijgen, en de eerste drie jaar hier zijn al besteed aan de alimentatie. denk dat je het dan wel min of meer opgeeft als je geen resultaten boekt buiten enkel maar geld neer tellen. ik denk zelfs dat mijn ventje nog extra geprocedeer niet meer aankan!! hij heeft al serieus afgezien van dit alles.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#18 , 03 sep 2010 22:08

Nu zullen ze jammer genoeg allen moeten indijken omdat de schuldbemiddeling is goedgekeurd.
Laat je niet misleiden, alimentatieplicht blijft een prioriteit !
Achterstallige alimentatie kan dan eventueel wel in het schuldbemiddelingvoorstel terechtkomen, de normale betalingen dienen dan wel tijdig voldaan te worden!
De schuldbemiddelaar zal dit zeker kunnen beamen.

Reclame

aaaneke
Berichten: 3

#19 , 04 sep 2010 22:29

Als loonbeslag voor alimentatie tot 0€ kan gaan, waar moet je dan van leven?
Als je dan zo goed als niks overhoud en daar niet eens de huur van je woning van kan betalen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 04 sep 2010 23:01

Als loonbeslag voor alimentatie tot 0€ kan gaan, waar moet je dan van leven?
Als je dan zo goed als niks overhoud en daar niet eens de huur van je woning van kan betalen?
als je meer dan 1100 euro alimentatie moet betalen (de enige manier waarbij iemand 0 euro loon kan overhouden), dan heb je ofwel een hoop kinderen op de wereld gezet en wil je er niet voor mee betalen (tjah... er bestaat iets zoals castratie), of heb je zo'n lange tijd geen onderhoudsgeld betaald...

aaaneke
Berichten: 3

#21 , 04 sep 2010 23:37

Je reactie slaat nergens op, en is al helemaal geen antwoord op mijn vraag. Als er mensen zijn die een normaal antwoord willen geven, graag.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#22 , 05 sep 2010 15:30

Als je loonbeslag hebt tot € 0,00 dan is het meestal omdat je je niet aan het vonnis of de overeenkomst hebt gehouden.
Het is dan wel schrijnend maar niet onbestaand dat je inderdaad geen eurocent overhoudt om zelf te leven.
Je kan je dan wenden tot het plaatselijk OCMW die - als het meezit - je een leefloon kan toekennen die je waarschijnlijk nadien zal moeten terugbetalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 05 sep 2010 21:04

Je reactie slaat nergens op, en is al helemaal geen antwoord op mijn vraag. Als er mensen zijn die een normaal antwoord willen geven, graag.
ik vermoed dat m'n antwoord volgens de meesten hier wel de nagel op de kop is (zie ook rebel-with-a-cause). Het is mss niet het gewenste antwoord, maar wel iets om over na te denken. Voor de rest antwoord Rebel-with-a-cause ook mooi.

aaaneke
Berichten: 3

#24 , 05 sep 2010 22:44

Je reactie slaat nergens op, en is al helemaal geen antwoord op mijn vraag. Als er mensen zijn die een normaal antwoord willen geven, graag.
ik vermoed dat m'n antwoord volgens de meesten hier wel de nagel op de kop is (zie ook rebel-with-a-cause). Het is mss niet het gewenste antwoord, maar wel iets om over na te denken. Voor de rest antwoord Rebel-with-a-cause ook mooi.
Ik zag nochtans in jouw reactie geen enkel antwoord op mijn vraag staan.

Franciscus
Berichten: 38583

#25 , 06 sep 2010 11:10

Wat door JVP is geschreven is de juridische waarheid.
Als u dat geen antwoord vindt moet u dat weten maar het kan perfect hoor. De wet laat dit toe.
Het is niet de taak van de rechter om de regels te buigen omdat vb iemand zich bewust onvermogend heeft gemaakt.
Indien er geen inkomen is dient men naar het OCMW te gaan - het is deze instelling die voor mensen ZONDER inkomen een vangnet is.
Daar moet een rechter zich op dat ogenblik niet over uitspreken.
Persoon heeft zich te houden aan de vonnissen - moet alimentatie betalen - lijkt me logisch want zijn zijn kinderen.
Blijkbaar gaat het in een geval over de bijzonder kosten --- ik denk niet dat daar een rekening van een handtas zal bijstaan.... En bijzonder kosten zijn ook 'beschreven' en betwistbaar en te bewijzen....
Trouwens niets belet om daar door de rechter een ander vonnis te laten over uitspreken.

Bijtje
Berichten: 755

#26 , 21 sep 2010 12:24

wij hebben hierover ook een vraag. vriend had auto gekocht, geld geleend bij de bank, wagen vrijwillig afgegeven, staat bij de bank te koop en bank zegt : nu jullie het cintract verbroken hebben, doordat jullie de wagen hebben afgegeven leggen we loonsbeslag. 1 : kan dit inderdaad want wij wisten dit niet? 2 : mijn vriend heeft 1100 euro werkloosheidsuitkering. Hoeveel kunnen ze dan afhouden ? Ik vermoed ongeveer 100 euro ?

Bijtje
Berichten: 755

#27 , 21 sep 2010 12:36

met andere woorden, als men 1200 euro heeft, kunnen ze 43,60 euro per maand loonsbeslag leggen en als je twee kinderen ten latste hebt, kunnen ze eigenlijk niks pakken ?
Of fout begrepen ?
Regeling:
- Geen beslagname onder € 978,00
- 20% tussen € 978,01 en € 1.050,00
- 30% tussen € 1.050,01 en € 1.159,00
- 40% tussen € 1.159,01 en € 1.268,00
- Alles boven € 1.268

Voorbeeld: € 1487,36 netto
o tot € 978,00 : niets
o van € 978,01 tot € 1.050,00 : 20%, nl. € 14,40
o van € 1.050,01 tot € 1.159,00 : 30%, % nl. € 32,70
o van € 1.159,01 tot € 1.268,00 : 40% nl. € 43,60
o boven € 1.268,01 : alles, nl. € 219,35

Totaal: € 310,05 vatbaar voor beslag

Het bedrag wordt wel nog eens verminderd als er kinderen ten laste zijn (€ 60/kind)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 21 sep 2010 16:57

Nee, meer dan 43,60 euro: je moet de stukken optellen:

aangezien je 1200 euro inkomen hebt, heb je sowieso al de schijven van 14,40 euro én die van 32,70 euro. Daarnaast heb je nog 40% van het stuk tussen 1159 en 1200 euro (= 16,1 euro). Samen dus 63,20 euro. Heb je 2 kinderen, dan wordt dit echter tot 0 gereduceerd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 21 sep 2010 16:59

wij hebben hierover ook een vraag. vriend had auto gekocht, geld geleend bij de bank, wagen vrijwillig afgegeven, staat bij de bank te koop en bank zegt : nu jullie het cintract verbroken hebben, doordat jullie de wagen hebben afgegeven leggen we loonsbeslag. 1 : kan dit inderdaad want wij wisten dit niet? 2 : mijn vriend heeft 1100 euro werkloosheidsuitkering. Hoeveel kunnen ze dan afhouden ? Ik vermoed ongeveer 100 euro ?
1. dat kan indien het loonsoverdracht is, wat je waarschijnlijk getekend hebt op het moment van het aangaan van de lening. Loonbeslag is (meestal) via de rechtbank.

Bijtje
Berichten: 755

#30 , 21 sep 2010 18:52

wij hebben hierover ook een vraag. vriend had auto gekocht, geld geleend bij de bank, wagen vrijwillig afgegeven, staat bij de bank te koop en bank zegt : nu jullie het cintract verbroken hebben, doordat jullie de wagen hebben afgegeven leggen we loonsbeslag. 1 : kan dit inderdaad want wij wisten dit niet? 2 : mijn vriend heeft 1100 euro werkloosheidsuitkering. Hoeveel kunnen ze dan afhouden ? Ik vermoed ongeveer 100 euro ?
1. dat kan indien het loonsoverdracht is, wat je waarschijnlijk getekend hebt op het moment van het aangaan van de lening. Loonbeslag is (meestal) via de rechtbank.
Ja dat is idd ondertekend, maar dat is jammer genoeg nog geen antwoord op de vraag hoeveel ze mogen afhouden. En rechtbank ?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”