Deurwaarders en privacy : zomaar inlichten van derden

ValerieDenayer
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Beersel

Deurwaarders en privacy : zomaar inlichten van derden

#1 , 16 aug 2010 11:49

Ik heb even een vraagje terzijde, kan /mag een gerechtsdeurwaarder zomaar informatie aan derden doorgeven? Het zit nl zo, ik had een loonsbeslag en de deurwaarder heeft opdracht gegeven aan mijn wergever om verder loon in te houden omdat hij nog een zogenaamde schuldeiser op het spoor was. Ik had een autolening lopen, waar ik (door dat loonsbeslag) net geen maand achterstand had en door het aanslepen van dat loonsbeslag die achterstand ook niet direct kon inhalen. Nu heeft de deurwaarder ook die autofinanciering in het loonsbeslag laten innemen (door oa de kredietmaatschappij zelf te contacteren) en letterljk te zeggen dat hij fondsen ter beschikking had. Kan dit zomaar? Graag snel een antwoordje aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 16 aug 2010 17:40

En waarvoor was het loonbeslag?
collectieve schuldregeling?

ValerieDenayer
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Beersel

#3 , 16 aug 2010 19:30

Neen, het loonsbeslag was voor 1 achterstallige rekening (600e), betekend en alles; dus ik had daar rekening mee gehouden, met het idee van, hoe sneller dit betaald is, hoe sneller ik er vanaf ben en alles terug het oude is, maar had uiteraard geen rekening gehouden met wat nadien kwam...

Reclame

neira
Berichten: 89

#4 , 18 aug 2010 11:25

Gerechtsdeurwaarder controleert beslagberichten op de rechtbank (moet dit ook doen) en kan zo in contact komen met andere schuldeisers.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 18 aug 2010 11:28

‘Nu heeft de deurwaarder ook die autofinanciering in het loonsbeslag laten innemen’ houdt vrijwel zeker in dat u bij de autolening ‘loonoverdracht’ hebt toegestaan. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw akten.

“Art.28.Bij gebreke van verzet door de overdrager overeenkomstig artikel 29 heeft de overdracht gevolg, nadat de overnemer:1° aan de overdrager kennis heeft gegeven van zijn voornemen de overdracht uit te voeren;2° aan de gecedeerde schuldenaar een afschrift van de onder 1° bedoelde kennisgeving heeft gezonden;3° na het verstrijken van de termijn van verzet, aan de gecedeerde schuldenaar een eensluidend verklaard afschrift van de akte van overdracht heeft gezonden.”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

U bent de ‘overdrager‘ en uw werkgever is de ‘gecedeerde schuldenaar’.De kredietmaatschappij is ‘overnemer’.

“Art.3.Het is de werkgever verboden de vrijheid van de werknemer om naar goeddunken over zijn loon te beschikken,op enigerlei wijze te beperken.”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers)

Uw werkgever schendt voornoemd art.3 indien hij uw loon geheel of gedeeltelijk overmaakt aan de overnemer zonder dat deze VOORAF hoger genoemd art.28 in acht nam.

Wend u in geval van schending tot Inspectie Sociale Wetten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.458.Geneesheren, heelkundigen, officieren van gezondheid, apothekers, vroedvrouwen en alle andere personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen die hun zijn toevertrouwd, en deze bekendmaken...worden gestraft met...”(Strafwetboek).

Het meedelen door een gerechtsdeurwaarder van het door hem gelegde beslag aan een derde ZOU kunnen voornoemd art.458 schenden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”