Schuldbemideling

Stanny
Topic Starter
Berichten: 2

Schuldbemideling

#1 , 08 jun 2010 22:41

Geachte,
Wij zijn reeds van 2002 in schuldbemiddeling, omdat wij met ons huis borg hebben gestaan voor een lening van mijn zoon.
Omdat deze zijn afbetaling door echtscheiding niet is kunnen blijven voldoen is zijn woonst openbaar verkocht. Doch Dexia wil de borgstelling op
ons huis niet laten vallen.
Wijzelf hadden ook nog een kleine lenig lopen bij Citybank.
Zowel mijn zoon, als wijzelf hadden dezelfde schuldbemiddelaar. Deze heeft vorig jaar wegens tegenstrijdigheid van belangen om vervanging gevraagd, en gekregen.
Mijn nieuwe schuldbemiddelaar heeft het dossier niet goed nagekeken en heeft voor de aflossing aan Citybank, welke in het vonnis is vastgesteld op 2 zesmaandelijkse dividenden van 1700 euro nog niet betaald en zijn frank is nu gevallen.
Om deze achterstand van 3400 euro te regelen heeft hij mijn verlofgeld zijnde 3171 euro hiervoor aangeslagen.
Mijn vraag is nu of deze dat mag? Bestaat er niet zoiets van een minimum aan verlofgeld dat hij verplicht is te betalen???
Dank op voorhand.

Mvg
Stanny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#2 , 08 jun 2010 23:42

Art. 1675/9.<Ingevoegd bij W 1998-07-05/57, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-1999> § 1. Uiterlijk [1 vijf]1 dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze [1 overeenkomstig artikel 1675/16]1 ter kennis brengen van :
(...)
4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel 1675/7. Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren.
(...)
(§ 4. De schuldbemiddelaar stelt, uit de bedragen die hij met toepassing van § 1, 4° ontvangt, ter beschikking van de verzoeker een leefgeld dat ten minste gelijk is aan het bedrag dat met toepassing van de artikelen 1409 tot 1412 beschermd wordt. Met de schriftelijke instemming van de verzoeker mag dit leefgeld evenwel worden verminderd, zonder dat het minder mag bedragen dan de in artikel 14 van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie bedoelde bedragen.)


M.i. kan de schuldbemiddelaar hierover dus beschikken conform diens eigen plan/verwachtingen.

Ten andere, u heeft er zelf belang bij dat u zo snel mogelijk uw schulden heeft afbetaald, niet?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Stanny
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 jun 2010 09:33

Geachte,

Dank voor de reactie.
Hoeveel bedraagt dat wettelijk minimum beschermd leefloon dan wel?
Moet je daar dan ook nog betalingen zoals gas en elektriciteit, hospitaal kosten en dergelijke van betalen ?
Mijn echtgenote is mindervalide voor meer dan 66 %, wij hebben dus ook nog vele dokterskosten.
De apotheker kost ons al 80 euro per maand.

Mvg
Stanny

Reclame

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#4 , 09 jun 2010 23:06

Beste,

Het is te zien welke afspraken met uw bemiddelaar gemaakt zijn.
De meeste schuldbemiddelaars geven een maandelijks/wekelijks bedrag waarbij je enkel dient in te staan voor medische kosten en eten en drinken.

Het niet voor beslag vatbaar gedeelte die ter beschikking moet worden gesteld, daarbij moet je echter ook de kosten voor huur, gas, water, electriciteit edm rekenen.

Maar after all, ik blijf het u zeggen: u heeft er alle baat bij dat uw schulden snel worden afbetaald.
Een "menswaardig leven" leiden (doel van de schuldbemiddeling) moet voor quasi iedereen binnen bemiddeling met een pak minder dan men gewoon was....

Mvg,

BB
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#5 , 10 jun 2010 18:18

hey,

ik zit sinds 2.5jaar in een schuldbemiddeling.
mijn loon gaat rechtstreeks naar schuldbemiddelaar waarvan hij het afgesproken bedrag afhoud voor de schulden te betalen. de rest stort die over naar mijn rekening...
daarvan moet ik dan zien toe te komen voor de maand. en het hangt er ook vanaf wat voor een bemiddelaar dat je hebt. sommige houden veel in andere bijna niets.
ik krijg bijvoorbeelt al men vakantiegeld, belastingen 13de maand, gewoon rechtstreeks doorgestort.

The Pretender
Berichten: 10

#6 , 11 jul 2010 13:17

Jullie hebben blijkbaar geluk.

Ik lees hier dat jullie iets zien van het vakantiegeld enzo.

Ik val sinds een half jaar onder schuldbemiddeling. Ik had die 2 jaar geleden aangevraagd bij de aanvang van mijn ziekte.

Ik had de hoop en die hoop werd steeds bevestigd door de behandelende artsen dat ik de doorsnee termijn van 5 jaar zou overleven.

Dat is nu niet zo en ik haal het einde van de schuldbemiddelingsperiode misschien net. Nog enkele jaren leven met behoud van mijn volledig loon kan ik wel vergeten.

Ondanks mijn ziekte werk ik nog steeds full-time, doe ik overuren ga ik, ook al is het enorm zwaar voor me, genoodzaakt, de fiets naar het werk. Om mijn fiets te onderhouden moet ik mijn "leefgeld" aanspreken.

Mijn overeenkomst is gebaseerd op een fictief inkomen dat €100 lager ligt dan het effectieve. Dat geld wordt dus "op reserve" gehouden. Ook vakantiegeld en wellicht ook eindejaarspremie word toegevoegd aan die reserve. Samen is dat zo'n €10000/jaar. Het had mooi geweest als ik de periode had kunnen overleven want dan had ik een mooi bedrag gehad om mijn laatste jaren aan te vatten. Helaas gaat dit bedrag nu integraal naar de schuldeisers.
Bijna integraal. De aard van mijn ziekte is namelijk dat eens ik niet meer kan gaan werken het slechts een kwestie van weken, hooguit enkele maanden is.

Neem nu 3 maand ziekenkas, das 3 x 300 = €900 minder aan inkomsten t.o.v. van het voorziene bedrag.

Ik moet het nu stellen met €75/week. Overuren, indexstijging, loonopslag, goed voor de bemiddelaar en de schuldeisers. Ik gun hen dat ook wel maar had er graag ook iets van gezien, om mijn laatste maanden of jaren toch iets comfortabeler te leven.

Zelfs het bedrag dat uitgekeerd word bij mijn overlijden door het pensioenspaarplan via de werkgever gaat integraal naar de schuldeisers. Mijn nabestaanden zullen dus volledig uit eigen zak mijn begrafenis/crematie mogen betalen :cry:

bangemama
Berichten: 57

#7 , 01 aug 2010 07:06

het lijkt me best dat u eens met uw schuldbemiddelaar praat. of informatie zoekt bij een andere schuldbemiddelaar over zo'n zaken.

het zou ook voor u menswaardig leven moeten zijn. en dit is wel beneden het menswaardige.

veel sterkte!!!

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 01 aug 2010 13:01

Mijn nabestaanden zullen dus volledig uit eigen zak mijn begrafenis/crematie mogen betalen
Dit moet U kunnen regelen met uw schuldbemiddelaar zodat die kosten mee afgehouden worden van de reserve.

In ieder geval was het zo bij mijn ex-echtgenoot, die overleed een paar maanden voor zijn schuldbemiddeling was afgelopen.
Er was weldegelijk geld voorzien voor zijn begrafenis zodat de kinderen enkel zijn erfenis moesten weigeren maar zelf geen extra kosten hadden.

The Pretender
Berichten: 10

#9 , 03 aug 2010 00:50

het lijkt me best dat u eens met uw schuldbemiddelaar praat. of informatie zoekt bij een andere schuldbemiddelaar over zo'n zaken.

het zou ook voor u menswaardig leven moeten zijn. en dit is wel beneden het menswaardige.

veel sterkte!!!
Ik zou het inderdaad ook liever anders zien. Voorafgaand in het "vonnis" werd mijn ziekte aangehaald als argument om de schuldbemiddeling te bekomen. Er is dus al rekening mee gehouden. De grootste schuldeiser is echter de staat. De staat die me via de belastingcontroleur liet weten dat de diefstal van al mijn onroerende goederen, die ik nodig had om m'n inkomen te verwerven, niet in aanmerking kwamen voor een aangepaste afbetaling. DE schuldeiser die me vanwege, weliswaar mijn nalatigheden, met boetes opzadelden die ver boven m'n totale omzet uitkwamen. Met de overheid viel dus niet te klappen en mijn vriendin was ziek. Zei had ook nog 2 thuiswonende dochters. Ik heb al mijn mogelijke tijd (minder inkomsten) en geld erin gestoken om hen een waardig "leven" te bieden. Geen luxe hoor, eens wat bijpassen bij de inkopen, ervoor zorgen dat de "familie" terug warm water had, een uitstapje naar een kinderboerderij, braderij...

Het kan cru klinken maar mijn vriendin heeft te lang geleefd, te lang voor mij om m'n "zaak" nog te redden. Mijn inkomen was toch ook te groot voor om recht te hebben op een pro-deo maar ik had niet genoeg om zelf een advocaat te nemen. Administratief heb ik de zaken hun beloop laten nemen met de onderschepping van mijn enige maandelijkse facturen als gevolg. 3 maanden zonder enige inkomsten (binnen de wachttijd) en daarna terug in loondienst. Enkele maanden vrij maar dat was onvoldoende om de schade in te lopen een advocaat te contacteren. Na enkele maanden was er het loonbeslag. Weer geen kans op juridische bijstand. Maar ik nam er vrede mee. Ik kon een beetje leven. Door m'n vakantie op te nemen in snipperdagen had ik een extraatje van het vakantiegeld. Zo kon ik bv de oven die stuk was gegaan vervangen en/of mezelf een extraatje gunnen. Maar goed, ik kon ermee leven met dat loonbeslag. Ik had gedurende enkele jaren te weinig bijgedragen, was hen wat verschuldigd. Niet zoveel als ze eisten maar toch. Begin maar eens tegen de staat, de staat die de wetten bepaald. Mistens de helft van de parlementaire of de ministers hebben een juridische opleiding, ons kent ons en begin daar maar eens tegen. Soms, als het hen uitkomt, kan een wetsvoorstel wel snel een wet worden. Ik ben nu eenmaal geen don quichote dus ik nam er "vrede" mee. Maar toen werd ik zelf ziek. Nu is de situatie zoals ze is en ik eerder omschreven heb. Mijn schuldbemiddelaar of de schuldeisers hebben geen boodschap aan "menswaardig" bestaan. Wat betreft de schuldbemiddelaar kan ik het ook wel begrijpen. De behandeling van mijn ziekte kan nog veel geld kosten en misschien haal ik het einde niet. Met de "reserve" zal zij/hij moeten toekomen en bovendien zij/hij het eigen inkomen veilig stellen. Het verwachte inkomen over de 5 jaar welteverstaan ook al haal ik het niet. De schuldbemiddelaar is immers niet ZEKER van mijn goodwill. De voornaamste schuldeiser, de staat, is sowieso niet tevreden met mijn inspanningen. Als werknemer draag ik zeer veel bij. Mijn schuld loopt niet op. De behandelende artsen zijn meestal verbaasd dat ik blijf werken, zijn niet eens gewend om ziekteformulieren in te vullen. Ik doe dus mijn best om bij te geraken en wat krijg ik daarvoor in plaats? Wetten die ervoor zorgen dat ik in deze situatie zit. Ik had zo net zo goed van bij de start, zoals de meeste kankerpatienten, in ziekenkas kunnen gaan en met wat komedie zelfs invaliditeit kunnen bekomen. Ik had de staat extra geld gekost. Ik kies daar echter niet voor want er zijn mensen die er veel slechter aan toe zijn dan ik zoals mijn wijlen vriendin en ook al komt slechts een zeer klein percentage van mijn belastinggeld bij hen terecht, zolang het me mogelijk is zie ik het als mijn plicht hen te helpen. De schuldbemiddeling kan er niet toe dienen maar zolang ik kan blijven werken betaal procentueel toch veel belastingen. Iets daarvan komt terecht bij de mensen die het nodig hebben en wat betreft het gross, in ruil voor hun extra flessen champagne op hun jacht in st Tropez (bij wijze van spreken) had ik graag nog wat menswaardiger geleefd. Helaas.

Ik zal echter wel jullie raad proberen op te volgen en de schuldbemiddelaar verzoeken een bedrag opzij te houden voor mijn "overlijden".

In elk geval, bedankt voor de steun.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#10 , 06 aug 2010 22:32

Beste,

Spreek een pro-Deo-raadsman aan die iets afweet van collectieve schuldenregelingen, opdat hij misschien wat "druk" zou kunnen uitoefenen op de schuldbemiddelaar.

Mvg,
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”