Regulariseren lening

Samantha
Topic Starter
Berichten: 1

Regulariseren lening

#1 , 20 apr 2010 11:33

stel, Ik ga een lening aan in naam en voor rekening van mijn kind omdat hij/zij een zware operatie moet ondergaan. Ik ga meteen naar de bank en onderteken een leenovereenkomst. Maar achteraf blijkt dat ik volgens artikel 410 van het Burgerlijk Wetboek eerst bij een vrederechter hiervoor toestemming moest hebben. Wat doe ik en hoe ik kan ik deze lening regulariseren?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 apr 2010 11:42

stel, Ik ga een lening aan in naam en voor rekening van mijn kind omdat hij/zij een zware operatie moet ondergaan. Ik ga meteen naar de bank en onderteken een leenovereenkomst. Maar achteraf blijkt dat ik volgens artikel 410 van het Burgerlijk Wetboek eerst bij een vrederechter hiervoor toestemming moest hebben. Wat doe ik en hoe ik kan ik deze lening regulariseren?

alvast bedankt
Gaat het om een minderjarig kind? Zo ja, dan bent u het onderhoud verschuldigd en bent u het die in uw eigen naam een eventuele lening moet aangaan. Het minderjarig kind moet geen schulden aangaan voor zijn medische verzorging die deel uitmaakt van de basisbehoeften die ouders aan hun kinderen moeten verschaffen.

Lijkt eerder een vraag uit een inleidende cursus rechtsleer...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 20 apr 2010 11:55

Tenzij dat het gaat om iemand die "in staat van verlengde minderjarigheid verkeert"; tegenwoordig kan de voogd niet zomaar om het even wat meer doen met het patrimonium van de minderjarige. Verantwoording zal dus moeten worden afgelegd. Maar dat lijkt mij gezien de medische noodzakelijkheid een formaliteit.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”