fiducre

Tritser
Topic Starter
Berichten: 6

fiducre

#1 , 01 feb 2010 16:38

Hallo,

Ik heb het volgende voor:

Ik en mijn vriendin hadden een krediet aangegaan bij record, dit krediet is ten alle tijden stipt betaald geweest. Sinds kort is mijn vriendin op collectieve schuldbemiddeling, en heeft record hiervan een bericht gekregen vanuit de rechtbank, zonder enige info door te sturen naar ons of even kontakt op te nemen hebben ze dit doorgegeven aan fiducre.

Deze hebben mij EN men vriendin op de zwarte lijst gezet.

Na kontakt op te nemen met record en het allemaal uit te leggen hebben ze mij gemeld dat mijn naam ten onrechte op de zwarte lijst staat en dat ik kontakt moest opnemen met fiducre.

Ik heb dus gebeld naar fiducre en daar kreeg ik het volgende te horen:

De zwarte lijst gebeurt per contract niet per naam (kan ik nog begrijpen) het volledige saldo blijft op beide namen te vereffenen, nu verwachten ze van mij dat ik een bedrag per maand stort + willen ze nog loonsbeslag bij mij doen ook + hetgeen dat kan komen van de collectieve, eens het volledige bedrag betaald is zouden we NOG eens interesten moeten betalen op dat bedrag.

In mijn opinie is het toch onmogelijk dat ze bij mij loonsbeslag kunnen doen wanner ik NIET op collectieve zit en dat het oorspronkelijke kontrakt nooit te laat of niet betaald is geweest...

Is dit een fout van Record en kan ik hiertegen iets beginnen? of is het een hopeloze zaak en kan fiducre doen wat ze willen?

alvast bedankt voor de reacties...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2010 17:16

Welk soort krediet? Een consumentenkrediet of beroepshalve?
Er is geen wanbetaling? Ontving u een schrijven waarbij het krediet opeisbaar werd gesteld?

scorpioen

Tritser
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 01 feb 2010 17:23

het gaat over een krediet voor aankoop van een motorfiets, en neen wij hebben nooit niets ontvangen tot deze week, eerst een brief dat het kontrakt werd overgenomen door fiducre, maar vermits ik mij van geen kwaad bewust was ben ik hier niet op ingegaan...

vandaag kreeg ik dan de brief van de nationale bank om te melden dat ik op de zwarte lijst stond...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2010 17:43

Als u altijd stipt betaald hebt is er geen reden om u op de zwarte lijst te zetten. Betaal verder stipt af aan Fiducre en eis per aangetekende brief dat zij u van de zwarte lijst laten schrappen.

scorpioen

Tritser
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 01 feb 2010 17:47

ja dat hoopte ik ook maar aan fiducre te horen willen ze dit niet en zouden de kosten enkel maar hoger oplopen bij mij....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 01 feb 2010 18:10

ja dat hoopte ik ook maar aan fiducre te horen willen ze dit niet en zouden de kosten enkel maar hoger oplopen bij mij....
Als er geen achterstallen zijn is er geen basis om extra kosten aan te rekenen. Trouwens nar welke kosten verwijst fiducre? Voor alle duidelijkheid: jullie hebben het contract beiden ondertekend, jullie zijn hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer je zegt dat steeds op tijd is betaald bedoel je dan dat de volledige aflossingen stipt werden betaald (ik bedoel volledig, niet alleen jouw "helft").
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tritser
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 01 feb 2010 18:19

neen werkelijk het volledige bedrag van €92,.. per maand werd stipt betaald. en dat zou ook niet veranderen nu mijn vriendin op schuldbemiddeling zit,
dus eigenlijk heeft record dit dossier ten onrechte overgemaakt aan fiducre...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 01 feb 2010 18:33

neen werkelijk het volledige bedrag van €92,.. per maand werd stipt betaald. en dat zou ook niet veranderen nu mijn vriendin op schuldbemiddeling zit,
dus eigenlijk heeft record dit dossier ten onrechte overgemaakt aan fiducre...
Fiducre is een private onderneming die voor rekening van andere bedrijven facturen int. Bedrijven die moeilijkheden voorzien bij de inning van hun schuldvorderingen verkopen die aan Fiducre. Maar het is niet noodzakelijk dat het om dubieuze schulvorderingen gaat. Ook als een onderneming geen tijd wil investeren aan de opvolging van betalingen in het algemeen kunnen ze die verkopen aan Fiducre (en gelijksoortige maatschappijen).
Dus de "verkoop" van uw lening door Record Bank aan Fiducre kunt u niet aanvechten. Zij mogen hun vorderingen aan eender wie verkopen.

Maar Fiducre mag u, als medecontractant van een lening, niet zo maar bestempelen als wanbetaler zolang u de verplichtingen die voortvloeien uit het kontrakt stipt bent nagekomen. Zelfs als de financiële stabiliteit van uw medecontractant geschokt is mag men u persoonlijk niet als wanbetaler bestempelen, zolang u als hoofdelijk medeaansprakelijke alle verbintenissen die uit het kontrakt voortvloeien nakomt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 01 feb 2010 23:21

Ik denk dat Record Bank zijn dossiers overmaakt aan een incassobureau , zodra er een akkoord gevraagd wordt wegens schuldbemiddeling. De bemiddelaar zal dus moeten onderhandelen met Fiducre.
Die zien dat er nog een ontlener is en verwachten dat die , wegens hoofdelijke aansprakelijkheid , alles zal betalen.
Ik dacht wel dat diensten als Fiducre een beetje automatisch hun 'klanten' op de zwarte lijst zetten. Ik zou mij eerder richten tot Record Bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tritser
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 02 feb 2010 00:08

bij record krijg ik gewoon het antwoord 'meneer het dossier is niet meer in onze handen!'

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 feb 2010 10:10

Lees het schrijven dat u ontving van Fiducre eens goed.

Hieruit zou moeten blijken of Fiducre enkel optreedt om de schuld te innen, dan wel of er een overdracht van schuldvordering is geweest. In dat laatste geval hebt u nog enkel met Fiducre te handelen.

scorpioen

Tritser
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 02 feb 2010 11:05

het gaat wel degelijk om een overdracht...

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 02 feb 2010 11:26

Ik zou een bewijs aanvragen bij RecordBank dat de lening waarvan sprake volledig is afbetaald en overmaken aan Fiducré.
Ik zou bovendien ook contact opnemen met de Nationale Bank die de lijst beheert (Centrale voor Kredieten aan Particulieren). En er mij van vergewissen dat er geen lijken uit de kast gaan vallen i.v.m. nog lopende leningen/borgen...

Administratie en overdracht van dossiers gaan wel eens fout.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 02 feb 2010 11:53

het gaat wel degelijk om een overdracht...
Zoals ik reeds vermeldde is verkoop van schuldvorderingen niet zo uitzonderlijk. In principe heeft het zelfs niet per sé iets te maken met achterstallige betalingen. Evenwel mag Fiducre de leningsvoorwaarden niet aanpassen en de correcte betaler niet behandelen ls een wanbetaler.
De vraagsteller heeft vanaf nu geen relatie meer met Record Bank. Hij moet zich dus uitsluitend richten tot Fiducre.

Hij moet hen schriftelijk vragen hem de bewijzen te laten geworden waaruit blijkt dat hij persoonlijk in gebreke is gebleven en bij gebrek daaraan zijn naam te laten schrappen van de zwarte lijst bij de NBB.
Bovendien moet hij ermee dreigen juridische stappen te ondernemen met het oog op schadevergoeding indien mocht blijken dat door de wederrechtelijke vermelding van zijn naam op de lijst van wanbetalers zijn toekomstige projecten niet kunnen worden gerealiseerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bobby123
Berichten: 1

#15 , 30 aug 2011 22:05

uw contract bij Record heeft een artikel in de algemene voorwaarden dat stelt dat zij het contract eenzijdig mogen opzeggen als er een vermoeden van wanbetaling kan zijn. In dit geval de collectieve schuldenregeling van uw partner. Eenzijdige opzegging van het contract wil zeggen dat de schuld direct opeisbaar wordt. Kredieten die door opzegging van het contract een schuld worden moeten bij wet gemeld worden bij de Nationale Bank.
In dezelfde algemene voorwaarden is ook gesteld dat zij eender wanneer het krediet en/of de schuld mogen overdragen naar een derde partij.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”