Woningkrediet - Fortis Home Invest - Schuldsaldoverzekering

jurgenvdw
Topic Starter
Berichten: 2

Woningkrediet - Fortis Home Invest - Schuldsaldoverzekering

#1 , 29 dec 2009 11:33

Hallo

als nieuw lid op het forum en na veel zoekwerk op het forum heb ik nog geen concrete informatie kunnen vinden over volgende vraag waar ik mee zit.

De vraag: kan een andere bank mijn Fortis Home Invest Plan-stortingen accepteren als schuldsaldoverzekering als mijn partner de uitkeringsgerechtigde is bij overlijden?

Situatieschets: Ik ben van plan om over een 2-tal jaar te bouwen en heb deze maand bij Fortis een Home Invest Plan afgesloten om op termijn over te kunnen schakelen naar een schuldsaldoverzekering. Deze omzetting is enkel mogelijk als er ook een lening wordt afgesloten bij Fortis Bank (staat in het contract, lijkt mij op een vorm van koppelverkoop :roll: ).

Weet iemand hier een informatief artikel rond, of is dit niet mogelijk? Of hangt dit af van de goodwill van de andere bank(en) om mijn stortingen in het Home Invest Plan om te zetten in een schuldsaldoverzekering?

Alvast bedankt voor jullie reacties, deze vraag houdt me al enkele dagen bezig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 29 dec 2009 13:14

Beste,


Het Home Invest Plan is een levensverzekering die ten allen tijde kan omgezet worden naar een schuldsaldoverzekering. het voordeel is dat je nu een fiscaal voordeel geniet, daar waar op het moment van de lening je fiscale korf waarschijnlijk al meer dan opgevuld is door de lening. Daarenboven zal je tarief vandaag goedkoper zijn, omdat je en jongere tariefleeftijd hebt. Die schuldsaldoverzekering kan eveneens een krediet bij een andere bank waarborgen dan BNP Paribas Fortis.
Op dat ogenblik zal er een document "overdracht van begunstiging" ten gunste van de kredietverlenende bank getekend moeten worden.
De omzetting is dus altijd mogelijk, ook bij een niet Fortis krediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jurgenvdw
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 dec 2009 13:28

Basejumper, bedankt voor deze heldere uitleg.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”