Collectieve schuldbemiddeling en vervoersonkosten

erik626262
Topic Starter
Berichten: 7

Collectieve schuldbemiddeling en vervoersonkosten

#1 , 11 nov 2009 08:47

Sedert enige tijd was ik noodgedwongen over te gaan tot collectieve schuldbemiddeling. Ik had aanzienlijke problemen en verloor ik zelfs ook m'n job. Ik volgde een opleiding bij de VDAB (webdesign) en doe momenteel mijn voltooiingsstage.

Ik kan begrijpen dat ik onderhevig ben aan de wetgeving van collectieve schuldbemiddeling maar stel ik de aard van handelen van mijn bemiddelaar ernstig in vraag.

Heel aanvankelijk, toen ik die opleiding begon, kreeg ik van de VDAB een tegemoetkoming voor de vervoersonkosten. Deze werd toen ook rechtstreeks op mijn eigen rekening gestort.

Nu weigert echter mijn bemiddelaar deze onkostenvergoeding te betalen, een bedrag dat ik werkelijk nodig heb voor mijn vervoer. Maar bovendien krijg ik na meerdere malen aandringen ook geen zicht meer op de werkrekening, zodat ik ook niet kan controleren of de VDAB deze onkosten vergoed heeft. Sedert maanden verzoek ik uittreksels van die rekening te ontvangen, maar zonder gevolg.

Ook op de vraag aan die bemiddelaar of de VDAB een extra bedrag stortte voor het vervoer ... geen reactie.

Ik vraag me werkelijk af of dit correct is, zet ik me 100% in voor deze opleiding en doe ik er werkelijk alles aan om spoedig aan een nieuwe job te geraken, maar voel ik me belemmerd door mijn eigen bemiddelaar.

Kan me aub iemand vertellen of dit de normale gang van zaken is en die bemiddelaar het uitgekeerde bedrag voor onkostenvergoeding kan weigeren door te storten naar mij ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 nov 2009 09:51

“Art.1675/9.§ 1. Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :...4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel 1675/7. Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat *iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren...§ 4. De schuldbemiddelaar stelt, uit de bedragen die hij met toepassing van § 1, 4° ontvangt, ter beschikking van de verzoeker een **leefgeld dat ten minste gelijk is aan het bedrag dat met toepassing van de artikelen 1409 tot 1412 beschermd wordt...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

* ‘iedere betaling’ omvat ook de betaling van uw tegemoetkoming voor vervoersonkosten. Of de VDAB die tegemoetkoming betaalde aan uw schuldbemiddelaar kan u ook aan de VDAB vragen.

** de schuldbemiddelaar is u buiten dit leefgeld niets verschuldigd,ook geen tegemoetkoming voor vervoersonkosten. U kan hem er wel SCHRIFTELIJK op wijzen dat die vervoerkosten extra-kosten zijn waarmee geen rekening werd gehouden bij de oorspronkelijke vaststelling van uw leefgeld en een aanpassing van uw leefgeld vragen teneinde uw VDAB-opleiding niet in gevaar te brengen.

“Art.1675/17...§ 3. De rechter ziet toe op de naleving van de bepalingen inzake de collectieve schuldenregeling...Ieder jaar, telkens de rechter het verzoekt en...maakt de schuldbemiddelaar aan de rechter een verslag over omtrent de stand van de procedure en haar verloop...De schuldenaar en de schuldeisers kunnen kennisnemen van dit verslag ter griffie en zonder verplaatsing...§4.De rechter kan...op vordering van iedere belanghebbende...de schuldbemiddelaar vervangen...”(Ger.W.).

Buiten dit jaarlijks verslag aan de rechter maakt de schuldbemiddelaar geen extra-verslagen,tenzij de rechter er om verzocht. Vervanging van uw schuldbemiddelaar kan u vorderen indien hij,naar waardheid,wetens en willens,uw VDAB-opleiding in gevaar brengt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#3 , 12 nov 2009 23:33

Het feit dat uw schuldbemiddelaar weigert vervoersonkosten door te storten, lijkt mij op het eerste zicht geen zwaarwichtige belemmering.

Bespreek dit met hem en meldt hem dat deze kosten noodzakelijk zijn met het oog op latere hogere inkomsten en dat u de voltooiing van de cursus niet wenst in het gedrang te brengen. Vraag hier zo veel als mogelijk rekening mee te houden.

Zoals reeds gezegd, doet u dit best schriftelijk.

Uw schuldbemiddelaar denkt sowieso kostenbesparend en zal nalaten u telkenmale om een futiliteit aan te schrijven. (De kosten lopen immers per brief op...)
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 nov 2009 20:14

Een schuldbemiddelaar wordt door de rechtbank aangesteld en legt verantwoording af aan de rechtbank niet aan u.
Hij zal ALLE inkomsten naar zich toetrekken gezien het inkomsten zijn.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”