NL Incasso bureau niet ingeschreven bij de FOD Eco?

svl
Topic Starter
Berichten: 2

NL Incasso bureau niet ingeschreven bij de FOD Eco?

#1 , 26 okt 2009 11:51

Ik heb 2 brieven ontvangen van een incasso uit NL, blijkt nu dat dit incasso bureau niet ingeschreven is bij de FOD Economie en is dus niet bevoegd om schulden in te vorderen in Belgie. Ik lees in een folder van de FOD Economie, dat als een incasso niet ingescrheven is bij hen dat ik dan dat geld moet terug krijgen en dat mijn schuld als betaald wordt gezien. Dat zou de mogelijke sanctie kunnen zijn.

Volgens iemand bij het FOD is dat niet zo, dat bedrijf krijgt een waarschuwings PV en kan zich nadien inschrijven bij het FOD economie en dan alsnog de schuld invorderen.

Wat heeft die inschrijving dan voor zin? Dat lijken mij dan gewoon een hoop regels waar je je alleen aan moet houden als je betrapt wordt, vervolgens moet je je geen zorgen maken om eventuele sancties, je kan namelijk met terugwerkende kracht inschrijven.


Heb ik nu met de verkeerde persoon bij het FOD Economie gesproken of is dit echt zo?


Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 26 okt 2009 18:30

Een incasso bureau heeft geen enkele bevoegdheid (in België) om wat dan ook te doen belave een brief te sturen.
U bent enkel gehouden de hoofdsom te betalen.
Kijk ook eens van Vandebos op deze site al heeft geschreven inzake dit onderwerp.
Ook een deruwaarder moet over een uitvoerbare titel beschikken.
Wat komt het incassobureau eisen.

http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php

svl
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 okt 2009 19:13

Volgens FOD economie kunnen ze dus gerechtelijke stappen ondernemen als ik niet betaal.

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 26 okt 2009 21:40

Lees deze opsommingen, door de FOD opgesteld, eens goed door.
Daar zal je zeker heel wat antwoorden vinden. :wink:

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 28 okt 2009 18:03

In het kort: de schuldeiser kan u voor de (vrede)rechter dagen.
Daar zal de rechter in een TEGENSPREKELIJK geding een beslissing nemen en dit verwoorden in een VONNIS. Hiertegen is beroep mogelijk - dan zal de rechter ofwel zeggen te betalen zo en zo en daarom en dan of nieks van er is geen schuld of enz enz
Mocht de beslissing zijn dat u dient te betalen zal de rechter en niet een incassobureau bepalen hoe en wat .
De schuldeiser zal met het vonnis een uitvoerbare titel (laten) maken zodat hij de schuld kan eisen of beslag laten leggen. Hiervoor zal hij na een aantal stappen- betekenen van het vonnis als voornaamste door een aangestelde deurwaarder die er dan verder voor zal zorgen dat de gelden + de kosten ( en die kunnen zeer hoog oplopen) betaald worden.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”