overname bestaande frituur

Prinsesje
Topic Starter
Berichten: 96

overname bestaande frituur

#1 , 17 okt 2009 23:14

Ik ben van plan een frituur over te nemen
Overnamekosten: 80000euro.
Hoeveel moet ik zelf inbrengen en hoeveel kan ik lenen.
+ hoeveel moet ik ongeveer rekenen voor aankoop goederen enz...?
Het jaaromzet van de huidige eigenaars ; voorlaatste jaar: 108.166 €
laatste jaar: 122.480 €

Alvast bedankt,
prinsesje.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 24 okt 2009 11:55

Waarom vraagt u dit niet bij u BANK?

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 24 okt 2009 15:17

Beste,

Een bank zal haar analyse maken op basis van 4 grote invalshoeken.
Primo : Wie is de kredietnemer? Heeft hij/zij kwalificaties, competenties, ervaring, Is het plan voldoende doordacht? Heeft de kredietnemer inzicht in de pro's en contra's van de zaak? In jouw geval zou ik eerst met een degelijke boekhouder praten vooraleer je naar de bank gaat. Als je met deze vragen bij een bankier komt zal je al geen te goede beurt maken.
Secundo : wat wil de kredietnemer doen? Over welke zaak gaat het? Hoe zien de cijfers eruit van de afgelopen drie jaar? Is de overnameprijs realistisch? Een normale overname bedraagt 4 keer de gemiddelde winst van de afgelopen 4 jaar + boekwaarde van de activa (toestellen, materiaal...) Als de overlater veel in het zwart heeft gewerkt heeft hij daar al gecasht. je kan geen zwarte winst mee overlaten.
tertio : hoeveel gaat het project kosten? Is er een buffer voorzien die een eerste tegenslag kan opvangen? Hoeveel gaat de kredietnemer zelf inbrengen? Een eigen inbreng van 30 % in deze sector is toch wel een minimum.
Quarto : welke waarborgen kan de kredietnemer geven. De bank wil mogelijk wel geld lenen, maar wil het bedrijfsrisico niet op zich nemen. jij zal dus een zakelijke waarborg moeten verstrekken (hypotheek, pand effecten...)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 okt 2009 16:40

daarbij waar ligt die frituur - mag die na overname blijven liggen - wat is het ondernemingsnummer - wat zeggen de balansen van al de jaren die je kan nagaan
Hoe gedraagt het clienteel zich - Wordt het gebouw mee overgenomen - is er een lopend handelshuurcontract en kan dat worden overgenomen enz enz
Hebt u een attest bedrijfsvoering / vestigingsattest of heb je geen gelagzaal?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”