Schulden van moeder

Kenv4e
Topic Starter
Berichten: 2

Schulden van moeder

#1 , 30 sep 2009 11:40

Mijn moeder is manisch depressief geworden, is sinds 2j gescheiden met mijn vader, maar heeft een hele hoop schulden opgelopen in die twee jaar. Ik ben momenteel 24, mijn zus 19. Mijn moeder is momenteel opgenomen in een instelling door haar huidige vriend. Indien mijn moeder tot overlijden zou komen, zijn mijn zus en ik dan aansprakelijk voor deze schulden? Moeten wij deze dan verder betalen? Indien ja, welke maatregelen moeten wij dan nu treffen om dit te voorkomen?

Mvg
K

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 30 sep 2009 12:05

bij hoge schulden kunnen de erfgenamen afstand van erfenis doen.
Op dit ogenblik kan je zelfs niets doen.
Je mag echter ook niet tekenen voor borgstelling, zelfs niet voor de tijd dat je moeder in de instelling zit of als ze medisch onbekwaam tot het beheren van haar geld word verklaard.

Dus NIETS tekenen in verband met jullie moeder zonder er eerst een advocaat over te raadplegen en deze je te laten uitleggen wat de gevolgen zijn van het ondertekenen.
En gebruik een raadsman/vrouw die niet in contact staat met je vader of je moeder en haar nieuwe vriend.

Verder kan en moet je niet veel doen, buiten je er niet te veel van aantrekken en je er niet tussen werken.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 02 okt 2009 17:49

wonen jullie op hetzelfde adres?

Als familie kan er wel een procedure 'collocatie' worden opgestart.
Loopt via vrederechter - en dan kan er een bewindvoerder worden aangesteld - een familielid - gezien leeftijd zeker NIET aannemen.
Voor de rest zie wat Sperwer heeft geschreven.

Reclame

Kenv4e
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 03 okt 2009 18:58

De schulden zijn idd al vrij hoog opgelopen wegens een accident dat ze veroorzaakt heeft, en leningen die ze is kunnen aangaan etc. We hebben beiden nog niets ondertekend dat met onze moeder te maken heeft, maar mijn vader begon zich zorgen te maken over de eventuele gevolgen van deze schulden moest mijn moeder tot overlijden komen, vandaar dat ik toch al wat informatie wou inwinnen aangezien ik hier zelf niets van ken.


Nee, mijn moeder heeft een eigen adres nu, en ik woon dus samen met mijn vader/zus op dit ogenblik, collocatie is ons al voorgesteld door onze huisdokter voor mijn ouders gescheiden zijn, maar dat is maar half gebeurd, was een half gesloten instelling, en ze kon nog steeds doen wat ze wou zonder controle, maar door omstandigheden is alles wat verder uit de hand gelopen, en is de situatie dus zoals ik hierboven al vermeld had.

Dus jullie raden aan om gewoon niets te ondertekenen dat met haar te maken kan hebben zodat we voor niets aansprakelijk gesteld kunnen worden..? En jullie zijn er zeker van dat dit momenteel nog niet kan ook niet..?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 04 okt 2009 16:35

als er voldoende gronden zijn kan men buiten collocatie ook nog een bewindvoerder laten aanstellen -
dit loopt ook via de rechtbank en zo de toekomst toch controle hebben op de uitgaven
Wat het verleden betreft ook een collectieve schuldbemiddeling is mogelijk dan zal een vb advocaat de afbetaling van de schulden regelen en haar in en uitgaven beheren

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”