krijg uitgeleend goed niet terug

JurgenCindy
Topic Starter
Berichten: 17

krijg uitgeleend goed niet terug

#1 , 04 sep 2009 22:27

Hallo,

Een tijdje terug vroeg een vriend van me of hij mijn laptop mocht lenen omdat die van hem stuk was. Nu zou ik hem graag terug willen maar hij zegt dat hij stelt altijd uit. Ik kan ook geen faktuur voorleggen omdat ik hem zelf via Kapaza heb aangeschaft.
Kan ik deze op een of andere manier terug krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 sep 2009 23:53

Aangetekend hem in gebreke stellen wegens het je niet terugbezorgen van een goed dat aan je toebehoort. Hem 10 dagen na kennisname AS geven om met je af te spreken om het toestel terug te krijgen. Hem duidelijk maken dat bij gebrek aan teruggave binnen de gestelde termijn je klacht zal neerleggen.

paling
Berichten: 280

#3 , 05 sep 2009 00:09

indien hij geen factuur kan voorleggen geld bezit als titel van eigendom

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 sep 2009 00:53

Maar weet de tegenpartij dat?

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#5 , 05 sep 2009 09:28

Kortom:

Juridisch principe: bezit geldt als titel van roerende goederen (2279 BW).

U bewijst uw "eigendoms"titel niet (hetgeen juridisch eigenlijk quasi onmogelijk is, maar daar gaan we even niet dieper op in), dan geldt bezit als titel.

U kunt, zoals VDB zei, een aangetekend schrijven sturen waarin u de feiten gedetailleerd omschrijft en stelt dat u de laptop terug wenst uiterlijk op ... zoniet dat de nodige stappen zullen worden ondernomen, kosten te zijner laste.

Dan bestaan er twee mogelijkheden:
1) of hij trapt in de "val"...
2) of hij doet niets en dan poogt u beter alsnog een titel van eigendom te verschaffen. Wanneer kocht u die aan? Bij welke persoon? Heeft u "destijds" geen onderhands document opgesteld waaruit de particuliere koop/verkoop blijkt? ...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

chrisd
Berichten: 179

#6 , 05 sep 2009 10:08

Kan ik deze op een of andere manier terug krijgen?
Zelf naar die vriend toegaan en hem ophalen??

Franciscus
Berichten: 38643

#7 , 05 sep 2009 11:06

In het aangetkend schrijven zoveel mogelijk details vermelden - merk-type - serienr-welk besturingsprogramma - daarvan heb je de CD's met registratienummer - daarmee bewijs je ondubbelzinnig dat het besturingsprogramma en dus ook de geregistreerde laptop van u is.
U meldt ook zeer duidelijk dat aan de ontlening nu een einde komt - de einddatum zal indertijd mogelijk niet of alleen mondeling zijn afgesproken.
Deze wordt hier nu duidelijk gesteld 15.9.2009 af te geven bij mij thuis.

Ook te tekst ...hierbij stel ik u in gebreke niet vergeten.

Na het AS heb je de mogelijkheid naar de rechter te stappen - in eerste instantie de vrederechter om de zaak via burgerlijke procedure op te lossen.

In 2de instantie wegens misbruik van vertrouwen - strafklacht- wegens de hem toevertrouwde goederen niet teruggeven = niet gebruiken voor doel waarvoor ontleend.

Franciscus
Berichten: 38643

#8 , 05 sep 2009 11:07

Zelf naar vriend toegaan - kan alleen als alles in peis en vre gebeurd.
Anders kan het wel tot iets strafbaar worden.

chrisd
Berichten: 179

#9 , 05 sep 2009 21:10

Zelf naar vriend toegaan - kan alleen als alles in peis en vre gebeurd.
Anders kan het wel tot iets strafbaar worden.
Klopt; bedoelde: er naar toe gaan en vriendelijk terugvragen; als dat niet werkt: aktie, zoals door jou aangegeven.

EliseBe
Berichten: 4

#10 , 26 jul 2011 11:48

Stel dat je goederen aankoopt voor een sportclub omdat je die sportclub even gaat helpen, je gaat er bijvoorbeeld koken en schaft een friteuse en potten en dergelijke aan.

Stel dat je er niet meer gaat koken, en de sportclub weigert je de goederen die je zelf aankocht terug mee te geven en houdt deze in haar bezit.

Dan kan je dus, als je de goederen terugwil, dagvaarden voor de Vrederechter als je beschikt over facturen/aankoopbewijzen waarop duidelijk staat dat jij deze goederen hebt aangekocht?

Facturen/aankoopbewijzen zijn een voldoende stavingsstuk voor de Vrederechter om te bevelen dat de goederen aan jou moeten worden teruggegeven?

Of wat kan er gedaan worden voor de Rechter in zulke gevallen?

Bedankt!!

Gebruiker34
Berichten: 334

#11 , 27 jul 2011 08:43

De sportclub kan het bezit als titel inroepen overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek.

Facturen e.d. kunnen daar niest aan veranderen.

U draagt de bewijslast: u moet aantonen dat de goederen in bewaargeving en/of uitgeleend werden.

EliseBe
Berichten: 4

#12 , 27 jul 2011 11:35

Bedankt voor uw antwoord.

Een procedure voor de rechter heeft dus niet veel zin en heeft quasi geen slaagkans...

Het is idd moeilijk om te bewijzen dat het net DIE goederen zijn die door eisende partij werden aangekocht en die verweerder niet wil teruggeven. Of eiser zou al een persoonlijk kenmerk op het goed moeten hebben aangebracht...

Het enige wat je kan doen in zo'n geval is, neem ik aan, een aangetekende brief sturen en dreigen met een procedure indien de goederen niet worden teruggegeven?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”