Win-win lening en schuldbeheer :(:(:(

sm
Topic Starter
Berichten: 2

Win-win lening en schuldbeheer :(:(:(

#1 , 13 aug 2009 19:07

Probeer het zo kort mogelijk te houden.
Een particulier pers. schreef voor mij win-win lening uit.
(daar heeft hij zelf een lening voor genomen)
Na mijn failliet (helaas) en nu schuldbeheer, beweren beide advocaten dat die winwin, niet in mijn schuldbeheer word ingevoegd.
Wat inhoud, dat ik dus die lening blijf betalen (a rato 300€)
Ik heb echter (is ook onhoudbaar) enkele keren te laat geweest.
Nu word er beslag ?? gelegd op de particulier persoon.
Er is al brief naar zijn werk gestuurd.


Waar vind ik aub meer info over win-win/schuldbeheer ????
Of...hoe moeten we nu handelen :(:(
Is het mogelijk/beste dat deze particulier persoon mij aanklaagd voor het niet betalen ??


We zijn beiden compleet compleet radeloos !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 aug 2009 09:01

“Art.2.In dit decreet wordt verstaan onder :1° Winwinlening : een kredietovereenkomst die tussen een kredietgever en een kredietnemer wordt gesloten, en die voldoet aan de voorwaarden en voorschriften, vastgelegd in dit decreet...”(19 MEI 2006. - Decreet betreffende de Winwinlening).

Zie ook : 20 JULI 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende uitvoering van het decreet van 19 mei 2006 betreffende de Winwinlening.

Ik ga ervan uit dat u met ‘schuldbeheer’ bedoelt ‘collectieve schuldenregeling’ in de zin van art.1675/2-1675/19 Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.).

“Art.1675/4.§ 1. De vordering tot collectieve schuldenregeling wordt ingeleid bij verzoekschrift...§ 2. Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen :...9° de naam, de voornamen en de woonplaats...van de schuldeisers van de verzoeker...”(Ger.W.).

‘Een particulier pers. schreef voor mij win-win lening uit’ zodat u deze schuldeiser diende vermeld te hebben in uw verzoekschrift.

Indien u deze schuldeiser daarin NIET vermeldde dan geldt :
“Art.1675/14.§ 1...De schuldenaar stelt de schuldbemiddelaar onverwijld in kennis van iedere wijziging van zijn vermogenstoestand die optrad na de indiening van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1675/4...of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl...die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat...de schuldenaar...door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Ger.W.).

Breng in dat geval aldus zelf de zaak opnieuw voor de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sm
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 sep 2009 19:03

Hallo,

Hartelijk dank voor uw antwoord,
Ondertussen ook bij de schuldbeheerder geweest, en heel raar, maar dat contract zit er niet tussen...
We mogen die dus opnieuw inbrengen, samen idd met een brief, dat ik deze schuld niet nakom.

Ondertussen komt er nog een ander probleem bij.
De betreffende lening is van ING, doorgespeeld naar fiducre.
We hebben nauwelijks de tijd gehad om te reageren, alreeds is er een enorm bedrag, van zijn loon in beslag genomen.
Nu vraag ik mij af ???
Hoe kan een incasso bedrijf daar het recht toe hebben ??
Op hun site, nochtans, laten ze uitschijnen, pro conversatie met de schuldenaar te zijn :shock:
Bovendien !! Krijg ik nu een brief binnen, dat we niks hebben afbetaald :shock: Nee, tuurlijk niet, ze hebben zelf dat immens bedrag eraf genomen, weten nu niet eens hoe de huur etc. deze maand te betalen.
Maandag bel ik ze meteen op.
Hoop ondertussen hier te horen....
Klopt dat ? Kunnen ze zomaar zonder rechtbank, het loon inhouden ???

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”