afbetaling auto aan kredietnemer/overeenkomst opmaken over wie eigenaar?

Kevlar1980
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

afbetaling auto aan kredietnemer/overeenkomst opmaken over wie eigenaar?

#1 , 12 nov 2023 14:01

Graag dringend een advies over de hieronder beschreven situatie;

1. Een tweedehands wagen met weinig kilometers is door persoon A aangekocht, met een ballonkrediet bij de verdeler van de wagen in kwestie.
2. Krediet werd aangegaan door persoon A daar persoon B gezien de huidige situatie, moeilijk een lening zou kunnen krijgen.
3. Persoon B moet een overeenkomst opmaken en laten tekenen door persoon A waarin staat dat B maandelijks het afbetalingsbedrag stort naar A.
B wordt in dit document ook als eigenaar van de wagen aanzien daar deze de maandelijkse afbetaling van het krediet voor zich neemt en dus
juridische/wettelijke eigenaar is van de wagen, zodat persoon A deze niet zomaar bij elke discussie kan gaan dreigen de wagen te verkopen.
4. B moet ook de omniumverzekering voor zich nemen, terwijl deze ook op naam van A werd gezet.
5. Persoon A heeft zowel de omniumverzekering, als het krediet, als het kentekenbewijs dus allemaal op zijn naam genomen.
5. Persoon A en persoon B wonen niet op hetzelfde adres.
6. Persoon B, die steeds deze wagen zal gebruiken, werd door persoon A bij de verzekering opgegeven als tweede bestuurder, terwijl deze hoofdbestuurder is.

Nu is mijn vraag de volgende:

Kan ik een overeenkomst opmaken waarin beschreven staat dat ik de eigenares ben van de wagen, ondanks het feit dat ik de lening niet op mijn naam heb maar wel de lening aan persoon A afbetaal?
De aangekochte wagen is voor mij bedoeld, ik ben degene die er steeds mee zal rijden en ook alle kosten ervoor op mij zal nemen.
Ook naar de verzekering toe werd ik als tweede bestuurder opgegeven, terwijl dit in realiteit niet met de waarheid zal stroken. In deze overeenkomst zou ik ook dit willen duidelijk stellen dat ik de hoofdbestuurder ben, kan dit?
Ik weet dat, zelfs al neem ik de verzekering op mijn naam, ik enkel de verzekeringnemer ben en daarvoor zeker niet de eigenaar.
Hoe kan ik dit laten aanpassen bij de verzekering zodat ik hoofdbestuurder ben van de wagen, dit om bij ongevallen geen problemen te hebben met de verzekering...

Ik had graag geweten of het mogelijk is om een overeenkomst op te stellen tussen beide partijen zodat ik de eigenares van de wagen ben, dat ik de wagen maandelijks afbetaal aan persoon A, dit om een zekerheid te hebben dat persoon A de wagen niet zomaar kan verkopen telkens dit hem goed uitkomt om druk op mij uit te oefenen...

Een eventuele verkoopsovereenkomst van A naar B inzake de wagen, is dit een optie?

Alvast mijn dank voor enig advies die mij hierin kan helpen

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 12 nov 2023 14:45

1: "door persoon A aangekocht,
ballonkrediet bij de verdeler van de wagen in kwestie."

2: "Persoon B moet een overeenkomst opmaken en laten tekenen door persoon A waarin staat dat B maandelijks het afbetalingsbedrag stort naar A.
B wordt in dit document ook als eigenaar van de wagen aanzien daar deze de maandelijkse afbetaling van het krediet voor zich neemt en dus
juridische/wettelijke eigenaar is van de wagen, zodat persoon A deze niet zomaar bij elke discussie kan gaan dreigen de wagen te verkopen."

Mijn bescheiden mening:
Persoon A is eigenaar gezien hij de wagen heeft gekocht EN betaald.

Dat persoon B de lening terugbetaald is van ondergeschikt belang. Zolang de eigenaar dus A niet het volledige bedrag heeft - is er geen eigendomsoverdracht mogelijk.

In feite wordt hier al een loopje genomen met de werkelijkheid ...alhoewel niets belet dat persoon A wil instaan voor het risico dat persoon A loopt.
Noch verzekeringsnemer (persoon A) noch eigenaar van de nummerplaat (persoon A) is een bewijs van eigendom over de wagen. Dit laatste staat zelfs uitdrukkelijk op inschrijvingsbewijs van voertuig.

Als jullie dat willen overeenkomen is jullie zaak maar eisen kan u als persoon B niet van persoon A.
Mocht u zich achtergesteld voelen door persoon A in deze overeenkomst geef de wagen dan gewoon terug.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 12 nov 2023 14:58

Beste

Wat u probeert is een scheve en incorrecte situatie toch een regelmatige vorm te geven. Dat gaat niet lukken.
Dat persoon A de insolvabiliteit van persoon B wil compenseren en het kredietrisico op zich neemt is al onverstandig.
Dat persoon B als bijkomende bestuurder en niet als hoofdbestuurder wordt vermeld is vragen om problemen. Bij een zwaar schadegeval zal de verzekeringsmaatschappij dit onderzoeken en zonder twijfel vaststellen dat persoon B hoofdbestuurder is. Gevolgen daarvan zijn een belangrijk risico. Dat kan u makkelijk regulariseren door u zelf als hoofdbestuurder te duiden en persoon A als potentieel bijkomend bestuurder. De polis kan makkelijk aangepast worden aan die situatie.
U bent geen eigenaar en u kan door een onderling contract daar geen wijziging aan vastknopen die tegenstelbaar is aan derden. In veel kredietovereenkomsten geldt trouwens een verbintenis dat bij een vervreemding van de wagen de uitstaande schuld onmiddellijk moet afgelost worden. Dus tenzij u aan A de nodige fondsen bezorgt om dat krediet terug te betalen vraagt u eigenlijk dat A een eerder aangegane verbintenis ten aanzien van kredietgever niet na komt.
Gegeven het feit dat A uw kredietrisico draagt is het niet meer dan evenwichtig dat u omgekeerd het eigendomsrisico draagt. En dat u pas eigenaar wordt na volledige afbetaling. Juridisch is dat eigenlijk een eigendomsvoorbehoud dat u ertoe dwingt de afgesproken afbetalingen te blijven uitvoeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2023 19:03

Bij meeste kredietvoorwaarden is er een clausule die stelt dat de wagen als onderpand dient tot de volledige krediet is afbetaald.

Indien de auto word verkocht binnen de periode van afbetaling zijn de gelden ontvangen voor de wagen bedoeld voor de krediet. Niet naleven hiervan word aanzien als zelfverrijking/heling en is dus strafbaar.

Kredietgevers trekken zich niets aan van overeenkomsten door derden en zullen loonsbeslag/kosten verhalen bij diegene die de krediet is aangegaan.

Kevlar1980
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2023 21:52

Dank voor de adviezen!

De situatie is ondertussen de volgende:

De verzekering heb ik op mijn naam genomen, de betaling van het maandelijks bedrag wordt van mijn rekening afgetrokken en ik ben nu als hoofdbestuurster opgegeven bij de verzekering.

Ik meen dat dit al een positief iets is?

Rekening houdende met de reeds gegeven adviezen via dit forum is het duidelijk dat ondanks bovenstaande wijzigingen, er niet veel veranderd.

De effectieve lening voor de auto heeft persoon op zijn naam genomen omdat ik momenteel moeilijk ergens een lening ging krijgen, al kan ik het maandelijkse afbetalingsbedrag binnen mijn budget incalculeren.

De auto blijft eigendom van de kredietmaatschappij tot volledige afbetaling van de lening.

Nu had ik graag nog eens de vraag gesteld of er een overeenkomst kan opgemaakt worden tss A en mezelf, waar in staat dat

A de lening op zijn naam heeft
dat ik deze lening echter maandelijks terugbetaal aan A met als doel de wagen na de volledige afbetaling aan A, in eigendom zal krijgen (mits dit ook overeen te komen op papier)

maw, onrechtstreeks betaal ik zowel de verzekering alsook de lening, met dat verschil dat de lening door een derde persoon werd aangegaan.

dat A, zolang ik stipt de afbetalingen naar hem doe, hij de lening dan ook verder blijft afbetalen, gedurende de periode waarin de lening lopende is,

A het voertuig niet zomaar ineens kan verkopen aan iemand anders (dit nadat bvb in 1keer het volledige saldo zou worden betaald aan de maatschappij),
waardoor ik dan ook na bvb 3jaar afbetalen, ineens geen wagen meer zou hebben én ook de reeds betaalde gelden kwijt zou zijn.

Heel simpel geformuleerd: een derde persoon heeft geleend voor een auto voor mij, hij heeft geen enkele kost aangezien ik alles onrechtstreeks betaal en ik zou gewoon iets op papier willen zetten waardoor ik ook ingedekt ben om de auto als de mijne te mogen noemen nadat ik alles zou afbetaald hebben...

Er moet toch een manier zijn om op dat vlak enige zekerheid te hebben?

Alvast dank voor jullie adviezen

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 17 nov 2023 22:23

Ik denk dat antwoord o.a. van @basejumper nog altijd van toepassing zijn.
Eigendom is factuur en op wie zijn naam krediet staat want die moet betalen.
In deze situatie is van welke rekening het geld komt van ondergeschikt belang.
Jullie onderlinge overeenkomst over betaling is niet tegenstelbaar aan derden maar blijft uiteraard geldig tussen partijen die getekend hebben mocht krediet wegvallen.

zita_z
Berichten: 9

#7 , 05 dec 2023 18:58

En wat als persoon B de wagen total loss rijdt?
Persoon A blijft dan met de gebakken peren zitten.
Of gaat persoon B toch nog blijven betalen zelfs al is er geen voertuig meer?
Een groot risico dat ik niet zou willen nemen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”