Attest van weigering lening

luk36912
Topic Starter
Berichten: 6

Attest van weigering lening

#1 , 16 jun 2009 17:09

Hallo,
In november 2008 werd een compromis getekend voor de aankoop van een bouwgrond met als opschortende voorwaarde : 1) het bekomen van een lening en 2) het bouwrijp maken van het terrein (dit was inbegrepen in de prijs zodat dat bedrag mee kon geleend worden). Er wordt een voorschot betaald. Ik ben de verkopende partij.
14 dagen later bevestigde de koper mondeling dat de lening in orde is (hij vermelde zelfs alle modaliteiten die hij verkreeg van zijn huisbankier en dat het bouwrijp maken kon uitgevoerd worden. Ik laat na om dit schriftelijk te laten bevestigen (mijn fout). Tot één week voor de voorziene datum voor het verlijden van de notariële akte is er regelmatig contact met de koper die superblij is met de koop. Aan de tweede voorwaarde werd voldaan hetgeen mij ca. 3000 euro kostte. De notaris doet alle opzoekingwerk aan de hand van het goedgekeurde kredietdossier. Dan meldde de koper (mondeling) dat hij de grond niet meer wil om bouwtechnische redenen (dus buiten de opschortende voorwaarden) en probeert af te dingen op de prijs en/of op de verbrekingsvergoeding. Daar ik niet akkoord ga zegt hij dat zijn notaris het probleem wel zal oplossen. Eén dag na de looptijd van de compromis krijg ik van de notaris van de koper 3 attesten van weigering van een lening (van andere banken dan zijn huisbankier die zeer duidelijk "gefabriceerd" zijn).
Nu zijn mijn vragen :
1) Kan dit zomaar?
2) Is hij niet te laat met zijn weigeringattesten?
3) Is de briefwisseling omtrent de tweede opschortende voorwaarde geen bewijs dat hij een lening had?
4) Wie moet de kosten dragen voor het bouwrijp maken van het terrein?
5) Heb ik recht op de voorziene verbrekingsvergoeding?
Graag dringend een reactie daar de advocaat van de koper dreigt met een rechtszaak en extra kosten als ik niet onmiddellijk het voorschot terugstort

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 16 jun 2009 18:17

Eén dag na de looptijd van de compromis : kan u de letterlijke tekst van die clausule over de looptijd geven? Regelt die compromis iets voor na het verlopen van die looptijd? Of wat bedoelt u met één dag na de looptijd (bedoelt u misschien 1 dag na de dag dat het had moeten beschreven worden?)

het lijkt erop dat u inderdaad een bewijsprobleem heeft, maar de briefwisseling die u heeft kan een 'begin van bewijs' vormen + notaris als getuige(?). Heeft u buiten dat alles niks of niks anders op papier?

Laat u zeker niet afdreigen, dat is een tactiek als een ander. niks garandeert dat hij die zaak zou kunnen winnen. om u alvast een in veiligheid te brengen kan u die man een brief schrijven met een exacte beschrijving van de feiten, ook al wat de notaris heeft gezegd en op welke dag en dat u verwacht dat de verkoop doorgaat. Stuur dezelfde brief naar de notaris. Wat ze niet betwisten, daar gaan ze mee akkoord. En ik zou eens willen weten of die notaris gaat liegen over dingen die hij zelf heeft gezegd (!). Die brief kan eventueel later nog dienen in een gerechtelijke procedure.
Laatst gewijzigd door 3399AAaa op 16 jun 2009 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

luk36912
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 16 jun 2009 18:22

hallo,

Ja ik bedoelde inderdaad de klassieke looptijd van 4 maanden die gespecifieert staat in de compromis. Er was geen termijn geplakt voor het voldoen aan de opschortende voorwaarden

Reclame

3399AAaa
Berichten: 818

#4 , 16 jun 2009 18:31

hallo,

Ja ik bedoelde inderdaad de klassieke looptijd van 4 maanden die gespecifieert staat in de compromis. Er was geen termijn geplakt voor het voldoen aan de opschortende voorwaarden
waaruit bestaat die briefwisseling omtrent de andere voorwaarde?

3399AAaa
Berichten: 818

#5 , 16 jun 2009 18:39

misschien denken anderen er anders over, maar ik zou volgende brief schrijven:

geachte,
"op ... tekenden wij een compromis met ...voorwaarden. op...bevestigde u mij telefonisch dat uw lening in orde was" (met alle details erbij die hij toen gaf). "U gaf de notaris opdracht tot het klaarmaken van het dossier. Vervolgens berichtte de notaris mij (schriftelijk?) dat ik kon starten met het bouwklaar maken, wat ook gebeurde...." (en zo gaat u verder met het beschrijven van de feiten.

"Ik verwacht dan ook dat u de koop laat doorgaan zonder uitstel", (of eventueel:minstens betaalt u mij een schadevergoeding .......). U schrijft ook aan de notaris en met een gedetailleerde beschrijving van wat de notaris u allemaal heeft gezegd.

Als u één en ander kan verzamelen als bewijs kan u dat voor de rechtbank pleiten als bedrog.

AANGETEKEND VERSTUREN MET RODE ONTVANGSTKAART

luk36912
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 16 jun 2009 19:02

Ik voeg hierbij letterlijk wat de koper geschreven heeft

Geacht heer "naam"

Het is nu al een tijdje geleden dat we de compromis getekend hebben, en sindsdien heb ik geen gehoor meer gekregen.
Ik heb namelijk een vraagje ivm. de belofte die u had gemaakt voor de opkuis van dat stuk grond ? Zou dit nog gebeuren ?
Hebt u misschien al het stedebouwkundig document ontvangen?

Ik wil niet opdringerig overkomen, maar kunt u mij op de hoogte brengen wanneer dit zal gebeuren?

Vriendelijke groeten,

3399AAaa
Berichten: 818

#7 , 16 jun 2009 19:48

Ik voeg hierbij letterlijk wat de koper geschreven heeft

Geacht heer "naam"

Het is nu al een tijdje geleden dat we de compromis getekend hebben, en sindsdien heb ik geen gehoor meer gekregen.
Ik heb namelijk een vraagje ivm. de belofte die u had gemaakt voor de opkuis van dat stuk grond ? Zou dit nog gebeuren ?
Hebt u misschien al het stedebouwkundig document ontvangen?

Ik wil niet opdringerig overkomen, maar kunt u mij op de hoogte brengen wanneer dit zal gebeuren?

Vriendelijke groeten,
als u wil zal ik u een brief maken die u nog verder kan aanvullen. kan u op mijn pb de datum (ongeveer) van het telefoongesprek en de datum van deze brief meedelen en andere data van andere telefoongesprekken evt. met de notaris? ik stuur hem naar uw pb

luk36912
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 16 jun 2009 20:09

Hartelijk bedankt, dit zal mijn zaak sterker maken
Ik had al op het moment dat de akte moest verleden worden een aangetekende ingebrekestelling gestuurd met de vraag van ofwel te kopen, ofwel de voorziene schadevergoeding te betalen met voorbehoud van al mijn rechten

3399AAaa
Berichten: 818

#9 , 16 jun 2009 20:31

heb een brief naar uw pb gestuurd. hopelijk kwam hij goed aan. en nu afwachten

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”