eigen geld of lenen

rayzac
Topic Starter
Berichten: 11

eigen geld of lenen

#1 , 08 jun 2009 10:27

Hey,

Ik heb een aardig spaarcentje en ga binnenkort starten met een éénmanszaak (thuisleveringsdienst zonder voorraad dus risico is redelijk beperkt)

Nu ben ik aan het twijfelen of ik men eigen geld of een lening zou aangaan (fiscaal interessant vermelden ze mij);

Het gaat om een relatief klein bedrag van 40.000 euro?

Wat zouden jullie mij aanraden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 jun 2009 11:27

Ik zou een gedeelte ervan lenen. Aangezien u dan zelf een deel van het kapitaal inbrengt kan u betere voorwaarden bekomen bij de bank. Bovendien is het zo dat er allerlei overheidsleningen zijn die u kan bekomen voor het opstarten van een nieuwe zaak aan zeer gunstige tarieven. Informeer u hierover terdege bij de lokale kamer van koophandel of het elektronisch bedrijven loket.

Fiscaal is het effectief interessant een gedeelte te lenen aangezien u dit kan inbrengen als onkosten gespreid over een lange termijn. Raadpleeg eens een boekhouder, die kan dit in detail uitleggen. (deze zal u toch hoogstwaarschijnlijk nodig hebben voor uw bedrijf.)

Als de staat eens een cadeautje geeft niet aarzelen.

rayzac
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 08 jun 2009 11:45

ja ik zou een starterslening krijgen (ben jonger dan 24jaar).

en ik zou maar 3% interest moeten betalen maar ik vraag me nu enkel af of ik nu beter af ben met men eigen geld of een lening + 3% interest.

Reclame

Buzzer
Berichten: 73

#4 , 08 jun 2009 13:46

Ik zou zeker het geld lenen (aan 3 % !!!!)
en laat je eigen geld aan 4 % op de bank staan!

Bovendien kun je je lening voor een stuk inbrengen in je zaak, waardoor je minder belasting gaat betalen.

Ik ben geen boekhouder noch fiscalist, maar ga eens praten met iemand die er verstand van heeft (desnoods je bank)

rayzac
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 08 jun 2009 16:46

Ik weet niet maar in deze tijd haal je geen 4% interest lijkt me (vroeger ook al niet op een spaarboekje enkel rekeningen als Kaupthing en die gevolgen kennen we)

Ik wil ook niet het geld gaan beleggen of VAST zetten.

Maar ik zal idd is met een boekhouder gaan praten deze zal mij hier wel in kunnen bijstaan hoop ik.(ook al denk ik dat ikdan meteen zal moeten gaan betalen)

digits
Berichten: 224

#6 , 09 jun 2009 12:43

Ik weet niet maar in deze tijd haal je geen 4% interest lijkt me (vroeger ook al niet op een spaarboekje enkel rekeningen als Kaupthing en die gevolgen kennen we)

Ik wil ook niet het geld gaan beleggen of VAST zetten.

Maar ik zal idd is met een boekhouder gaan praten deze zal mij hier wel in kunnen bijstaan hoop ik.(ook al denk ik dat ikdan meteen zal moeten gaan betalen)
niet enkel kaupthing gaf 4%. ook deutsche bank en ik dacht zelfs fortis (op hun internetspaarrekening). verder kijken dan de klassieke banken loon(de) de moeite.

een eerste gesprek bij boekhouder is meestal (altijd?) gratis. zodra je laat merken dat je ook echt van plan bent om bij hen te gaan kan je erg specifieke vragen ook gratis stellen. bereid goed voor wat je wil vragen. je merkt dat ook wel meteen hoor: als ze je rap willen buitenwerken zou ik mij toch bedenken om daar te gaan. als ze daarentegen tijd genoeg nemen en je even laten denken of je nog vragen hebt enz, dan is dat alvast een goed teken aan de wand ;)

uit welke regio ben je ?

digits

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 09 jun 2009 12:58

Als je aan 3% kan lenen niet aarzelen, niet vergeten dat je een gedeelte fiscaal kan inbrengen dus de reële kost van die lening ligt lager.

Bovendien kan je effectief nog steeds bij grootbanken online spaarrekeningen openen die je tussen de 3% en de 4% opleveren op jaarbasis.

Zoals reeds gezegd, ga een langs bij boekhouder en kamer van koophandel.

rayzac
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 11 jun 2009 10:55

ben zelf van het Antwerpse (rupelstreek).

Boekhouders die ik via internet vind en hen mail reageren helemaal niet (lijkt me ook geen goed teken? vooral omdat ik er duidelijk inzette dat ik wel een potentiële klant wou worden

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 11 jun 2009 11:23

Boekhouders zijn meestal drukbezet in België, goede zijn dun gezaaid. Zijn er in je kenissenkring geen zelfstandigen bij wie je kan informeren? Anders zou gewoon eens informeren bij een paar kleine zaken in de buurt waar je klant aan huis bent welke boekhouder zij gebruiken en of ze er tevreden van zijn. Dan heb je snel een paar namen met referenties, hetgeen een stuk beter is dan anonieme kantoren die zichzelf de hemel inprijzen op internet of in de gouden gids.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”