Fiducre

at
Topic Starter
Berichten: 6

Fiducre

#1 , 07 jun 2009 18:32

Hierbij mijn specifiek probleem: Samen met mijn ex-man tekende ik een persoonlijke borgstelling bij Cera (ex-KBC) op datum van 24 maart 1994. De BVBA, waarvoor we werkten ging failliet in maart 1997 en in juni 1998 werd ons huis verkocht. Er restte nog een groot bedrag, dat wij persoonlijk dienden te betalen. Na mijn echtscheiding begon mijn ex-man persoonlijk een eigen zaak maar die ging failliet na enige tijd. Na zijn faillissement werd hij verschoond voor al zijn schulden uit het verleden. Daardoor is de openstaande schuld bij KBC integraal voor mij (ik ging persoonlijk nooit failliet). Momenteel ben ik bezoldigd bestuurder van een NV. Ik ontvang een minimumloon en ik heb geen goederen, die mijn eigendom zijn.

Sinds jaren krijg ik 3 of 4 keer per jaar een aanmaning van Fiducre om het resterende bedrag te betalen. Een jaar geleden nam ik contact met KBC om te vragen of er nog onderhandeld kon worden maar mijn contactpersoon bij KBC zei me dat die schuld aan Fiducre verkocht was en dat ik geen schuld meer had aan KBC. Ik heb ook De Nationale Bank gecontacteerd om te kijken of ik nog vermeld stond op de ‘zwarte lijst’. Zowel op de “Centrale voor kredieten aan particulieren” als op “bestand van de niet-gereglementeerde registraties” staat vermeld: “Er zijn geen gegevens geregistreerd op naam van deze persoon”.

Ik contacteerde ook verschillende keren Fiducre zelf om te vragen of ze het contract van overname van schuld kon doorsturen. Tot 2 maal toe kreeg ik een brief, waarin vermeld stond dat het contract bijgevoegd was. Maar elke keer was er geen aanhangsel! Ik ben ook 2 keer naar ‘gratis juridisch advies’ te Leuven met mijn verhaal geweest. Deze advocaten vonden het bijzonder vreemd dat Fiducre geen contract stuurt en dat zij geen verdere acties ondernemen. Volgens hen is de kans groot dat die schuld verjaard is.

Maar is dat zo? En hoe kan ik dat met zekerheid te weten komen?
Laatst gewijzigd door at op 02 jul 2009 15:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 jun 2009 16:20

Ik ga ervan uit dat ‘Samen met mijn ex-man tekende ik een persoonlijke borgstelling bij Cera‘ betekent dat u zich borg stelde voor een lening van de BVBA aldaar.

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar....”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.2021.De borg is jegens de schuldeiser niet tot betaling gehouden dan bij gebreke van de schuldenaar...”(B.W.).

U was dus slechts als borg tot betaling aan CERA gehouden bij gebreke van de BVBA en op dit moment start een eerste verjaringstermijn.

“Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting. Een dagvaarding voor het gerecht stuit de verjaring tot het tijdstip waarop een definitieve beslissing wordt uitgesproken...”(B.W.).

Uit ‘in juni 1998 werd ons huis verkocht’ leid ik af dat u voordien als borg veroordeeld werd. Het bedrag waartoe u daarin veroordeeld werd is vanaf dan eisbaar en doet een tweede verjaringstermijn lopen.

Een later bevel tot betaling of een beslag, bij gerechtsdeurwaarder,op grond van dit vonnis,doet een laatste verjaring van tien jaar lopen. Onderzoek dus de datum van het jongste bevel tot betaling of beslag bij gerechtsdeurwaarder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

at
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 09 jun 2009 19:45

Ik heb, zoals je me meldde eens nagekeken en het laatste uitvoerend beslag op roerend goed door een gerechtsdeurwaarder was op 01.06.09.
Als ik het goed begrijp, is deze schuld verjaard sinds 2 juni 2009, dus met andere woorden sinds enkele dagen. Klopt dit?

Reclame

petra8560
Berichten: 7

#4 , 17 jun 2009 18:00

Ik heb, zoals je me meldde eens nagekeken en het laatste uitvoerend beslag op roerend goed door een gerechtsdeurwaarder was op 01.06.09.
Als ik het goed begrijp, is deze schuld verjaard sinds 2 juni 2009, dus met andere woorden sinds enkele dagen. Klopt dit?
Hallo,
Ik heb ook zo'n brief van fiducre gekregen.
Ik zou toen ik 19 was een lening mee ondertekend hebben en zou nu 10.000 euro moeten betalen.
Ik ben ondertussen 34 en had nog nooit eerder iets gehoord van die lening,sta zelfs ook niet vermeld op de zwarte lijst.
Moet ik hier iets mee doen?
alvast bedankt
groetjes
petra

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 27 jul 2009 18:33

Aan Petra ... als zij beweren dat u schulden heeft zullen ze dat moeten bewijzen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”