Bewindvoerder zet mij zonder leefgeld

NicKLonckE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerder zet mij zonder leefgeld

#1 , 30 dec 2022 10:48

Beste, misschien is deze vraag al eerder gesteld maar ik vind het niet terug.

Ik heb namelijk het probleem dat mijn bewindvoerder mij zonder leefgeld zet voor onbepaalde tijd.

Mijn vraag is mag dit zomaar?

Er zijn geen schulden want ik ging vrijwillig onder bewind. Met mijn uitkering word mijn instelling en andere dingen betaald. Er is dan nog geld genoeg over (ik kan dit zien via rekening uitreksels).

Mag een bewindvoerder je voor een onbepaalde tijd zonder leefgeld zetten in België?

De bewindvoerder verzint als smoes dat ik 250€ afgehaald heb van mijn uitkering die op mijn rekening gestort was.
Daar kan ik niet aan doen ze moeten maken dat het in orde is'.

Mvg,
Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 30 dec 2022 11:31

Is die 250 euro dan niet uw leefgeld? Of hebt u deze nog overgemaakt aan de bewindvoerder?

NicKLonckE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 dec 2022 19:30

Nee, die 250€ was blijkbaar niet voor mij bestemd. Probleem is ik kan het ook niet bewijzen naar de bewindvoerder. Dus geen bewijs. Maar hoe lang mogen ze je dan zonder geld zetten en is dit wel wettelijk?

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 30 dec 2022 20:23

Wat is er nu uiteindelijk met die 250 euro gebeurd, want ik ben niet helemaal mee met het verhaal?

Als bewindvoerder van mening is dat u onterecht 250 euro hebt gekregen, zal hij dit inhouden van uw normaal leefgeld.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2022 00:46

Nee, die 250€ was blijkbaar niet voor mij bestemd. Probleem is ik kan het ook niet bewijzen naar de bewindvoerder. Dus geen bewijs. Maar hoe lang mogen ze je dan zonder geld zetten en is dit wel wettelijk?
Als jij die 250 gekregen hebt op jouw leefgeldrekening door een of andere fout en jij hebt dat niet meteen gemeld aan je bewindvoerder, komt die persoon dat uiteindelijk toch te weten. Op de vraag hoe lang ze je zonder leefgeld kunnen zetten, daar weet jij beter het antwoord op dan wij. Wat bedoel ik daarmee: stel dat je normaal gezien per week 50 euro leefgeld krijgt, dan zal je nu 5 weken geen leefgeld krijgen, want je had al 250 euro gekregen...

NicKLonckE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 dec 2022 05:08

Mijn vraag luidt als volgt is dit wel wettelijk? Het gaat mij niet om dat bedrag maar me vraag is duidelijk is dit wettelijk?

NicKLonckE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2022 05:10

Ik krijg iedere week 150€ normaal. Maar ze zet mij voor onbepaalde tijd zonder leefgeld. De 23 ste ben ik gestort en heb geen zin om zo lang nog te wachten. Kan ik daar dan echter niets aan doen? Ik ben van plan dit te melden aan de vrederechter.

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 31 dec 2022 10:32

Mijn vraag luidt als volgt is dit wel wettelijk? Het gaat mij niet om dat bedrag maar me vraag is duidelijk is dit wettelijk?
Het gaat net wel om het bedrag. Als u 250 euro hebt achtergehouden, krijgt u de eerste week niets en de tweede week slechts 50 euro.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 dec 2022 11:52

Wie heeft deze 250 euro gestort? Heeft u zelf 250 euro van uw rekening afgehaald? Werd deze 250 euro door de bank teruggestort omwille van foute betaling? Allemaal open vragen. Als u zich zelf 250 euro heeft toegeëigend ongeacht voor welk doel en zonder medeweten van uw bewindvoerder dan heeft u inderdaad 250 euro leeftgeld "ontvangen". Laat het een goede les voor u zijn, speel altijd open kaart met uw bewindvoerder, ook al heeft u iets uitgespookt en zorg in de toekomst voor dat je geen "fratsen" meer uithaalt. Ook voor mensen die in "vrijwillige" bewindvoering gaan, gelden de regels van bewindvoering. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

NicKLonckE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2023 19:01

Sorry voor de late reactie, gelukkig nieuwjaar ten eerste.

Dus dit is allemaal wettelijk?
De 250 was gestort geweest wegens 'een fout' op de verkeerde rekening ik dacht dat dit voor mij bestemd was dus heb ik het afgehaald en niets laten weten. Ze wil mij nu minimaal 5 weken zonder geld zetten. Nu een andere vraag hoe lang mag dit maximaal duren zo iets?

Mvg,
Nick

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 02 jan 2023 19:53

Waarom heb je ze afgehaald als je wist dat het een verkeerde storting was? Dat geld was niet voor u bedoeld. Nu zal je op de blaren moeten zitten.

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 02 jan 2023 20:18

Ik blijf het toch ook maar een raar verhaal vinden. Op basis van wat u hier vertelt, kan ik het uw bewindvoerder niet kwalijk nemen als hij even het vertrouwen in u kwijt is. Speel open kaart en probeer iets te regelen.

Chicane12
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jan 2023 04:18

Dus je krijgt normaal 150 euro per week,
Dat is dus voor 5 weken een bedrag van (150x5) 750 euro
Ervanuit gaande dat die 250 euro dus al als reeds gekregen bezien wordt, wat is dan de reden voor inhouding van die andere 500 euro?

En hoe kan het dat u zelf nog kunt afhalen van de rekening? Normaal is bij Bewindvoering dat er een nieuwe rekening geopend wordt wel op uwe naam zodat u alle transacties kunt volgen maar niets zelf kunt ondernemen (afhalen/overschrijven)
Op deze rekening dient ook elke vorm van inkomsten gestort te worden

NicKLonckE
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jan 2023 10:18

Bedankt voor jullie reacties. Maar tot nu toe hebben de reacties niets kunnen helpen. Ondertussen heb ik verder contact gehad met de bewindvoerder. En het verhaal is simpel. Ik weet niet meer hoe exact uit te leggen.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jan 2023 11:44

ik lees dit zonder voorkennis over bewindvoering. Zoals het op mij overkomt zou u bewindvoerder u de week die volgt op de meer uitbetaling slechts 50 euro moeten betalen om de bedragen terug in orde te brengen. Voor de rest, wat eventueel fout gelopen zou zijn, hebt u mijn inziens geen aansprakelijkheid. Ook de bewindvoerder moet opvolgen. Weet u zeker dat u bij de juiste bewindvoerder zit? Bij gegronde klachten kan u natuurlijk een andere bewindvoerder vragen aan de Vrederechter. Mij lijkt het niet zo logisch dat een bewinvoerder die aangesteld is om uw belangen te verdedigen u mag straffen...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”