Schulbemiddeling gedwongen verkoop huis

sungi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schulbemiddeling gedwongen verkoop huis

#1 , 09 nov 2022 13:46

Wij waren een koppel en hebben samen een huis gekocht. Een mand geleden kregen we bericht dat vmsw ons huis openbaar zal verkopen. Ik heb nog wat schulden. In deze maand is mijn partner vertrokken. Ik ben/was op zoek naar een lening gezien ik toch een redelijk inkom heb. Maar zonder succes op dit moment. Hij zegt dat hij niets moet hebben voor het huis. Zou ik het huis kunnen behouden door in collectieve schuldbemiddeling te gaan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 09 nov 2022 18:05

k Vrees er voor: schuldbemiddeling is er voor mensen die niets meer hebben een (met veel moeite) haalbaar afbetalingsplan te bieden waarbij soms schulden maar deels terugbetaald dienen te worden.

Als je financieel geen uitweg ziet om te betalen zal t verkopen worden ;-(

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 nov 2022 17:29

Beste Sungi,

Wat Sirkii hier schrijft is niet correct.

In het kader van de procedure collectieve schuldenregeling is het prima mogelijk om een onroerend goed te behouden.

Er dient dan evenwel 100% van de hoofdsom terugbetaald te worden gedurende de procedure, er is geen mogelijkheid tot kwijtschelding.

De interesten kunnen wel kwijtgescholden worden.

De procedure kan hierdoor wel, afhankelijk van de schuldenlast, een langere duur aannemen.

De procedure aanvragen is dus een mogelijkheid om je huis te behouden.

Stuur me gerust een (privé)berichtje indien u hier verdere vragen rond heeft.

Ter info: Ik ben zelf actief in de schuldbemiddeling als bemiddelaar.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5415

#4 , 18 nov 2022 12:47

Wat ik schreef is wel correct: je schrijft zelf dat de volledige hoofdsom terug te betalen is. Da s exact wat ik schreef in andere woorden.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”