schuldbemiddeling

Lor
Topic Starter
Berichten: 1

schuldbemiddeling

#1 , 15 apr 2009 20:21

Bestekes,

Morgen komt er iemand om mij te helpen met het indienen van een verzoekschrift tot schuldbemiddeling.Maar,steel je moet iemand privé afbetalen,wordt daar rekening mee gehouden?en nog een vraagje,ik had op afbetaling een wagen gekocht (stretching 60* een bedrag en de 60e aflossing ineens 5000 euro) Wat gebeurt er met die auto?wordt hij opgeeist?moet ik hem verkopen van de bemiddelaar?of zou ik dat beter zelf doen?Ik verdien geen vast loon,hij is variabel en afhankelijk van mijn premies,gaat dat problemen geven? ongeveer tussen de 1850 en 2100.Betaal wel 1805 aan schulden wat echt niet vol te houden is....rekeningen in het rood,krijg ze ook niet meer aangezuiverd.Om te kunnen gaan werken kan ik niet altijd gebruik maken van het openbaar vervoer,houdt men daar rekening mee?ivm met de auto dan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 15 apr 2009 21:05

Vetrekkende vanuit de veronderstelling dat je een 'collectieve schuldenregeling' aanvraagt.

- Welke schulden komen in aanmerking voor deze procedure?

De bedoeling van deze wet is om alle schulden in beschouwing te nemen: of het nu gaat om een gewone lening of om achterstallige betalingen van de elektriciteit of alimentatie, enz. Met het feit dat over bepaalde schulden reeds een vonnis is geveld, wordt zelfs geen rekening gehouden. Het kan zelfs gebeuren dat één of meer schuldeisers ook in het buitenland gevestigd kunnen zijn.

In werkelijkheid is het zelfs zo dat men wettelijk verplicht is om al zijn schulden aan te geven: er is dus geen sprake van dat u een schuld verzwijgt in de hoop dat er dan een of andere discrete regeling zal komen, omdat de schuldeiser bijvoorbeeld de werkgever of een persoonlijke kennis is.


- Wat zijn de gevolgen van de beschikking van toelaatbaarheid?

* het boeken van de intresten wordt gestopt;
* naast het beheer van de lopende uitgaven, zijn uw eigendommen (roerende en onroerende) niet meer beschikbaar voor uzelf (d.w.z. dat u alle goederen die u toebehoren, niet meer mag verkopen);
* uw loon wordt rechtstreeks en volledig in handen van de schuldbemiddelaar gestort. Hij zal samen met u bepalen, welk budget u voor uw lopende uitgaven nodig heeft, en u dit bedrag ter beschikking stellen;
* u mag « uw toestand van insolvabiliteit » niet verergeren; dit betekent dat u geen nieuwe leningen mag aangaan;
* alle schuldeisers worden op voet van gelijkheid gezet: u moet al uw betalingen aan uw schuldeisers stopzetten, zelfs aan de schuldeisers met wie u eventueel al een terugbetalingsplan had afgesproken;
* De schuldeisers kunnen niet meer overgaan tot een parate uitvoering (beslag, overdracht van loon, enz.) om u tot betaling te dwingen… daardoor zal uw brievenbus een pak lichter wegen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”