Schuldbemiddeling en zwarte lijst

rostie-rostellie
Topic Starter
Berichten: 2

Schuldbemiddeling en zwarte lijst

#1 , 14 apr 2009 13:45

Hallo,

Mijn dochter en haar vriend zijn 3 jaar geleden alles kwijtgeraakt door een woningbrand, in financieële problemen geraakt en besloten om aan schuldbemiddeling te doen, ondertussen is de financieële toestand opgeklaard en sinds einde vorig jaar is de schuldbemiddeling stopgezet, met een schone lij, nieuwe moed en geen financieële problemen meer gingen zij op zoek om een woning te kopen naar hun budget en afbetalingsmogelijkheden, vorige week vonden zij de woning van hun dromen en ondertekenden een overeenkomst met de eigenaar en betaalden een voorschot, daarna kwam pas de aap uit de mouw...!!! blijkt dat ze geen lening kunnen krijgen omdat ze op de zwarte lijst van de Nationale Bank zouden staan !! het verdikt dat ze schuldenvrij zijn is vandaag door de rechtbank verzonden naar de Nationale Bank, toch blijkt uit de informatie van een contactpersoon dat ze nog gedurende 1 jaar op deze lijst zullen blijven staan, met andere woorden, binnen het jaar moeten zij niet denken een woning te kopen!! mijn vraag:
- Is dit inderdaad zo? ondanks gunstig advies van de rechtbank dat alle schulden afgelost zijn
- Hun financieële toestand terug gezond is.
- Wat gebeurt er indien ze de overeenkomst voor de woning niet kunnen nakomen hierdoor?

Wie heeft er raad voor ons?
Alvast bedankt !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
meliciana
Berichten: 20

#2 , 14 apr 2009 13:59

Ik werk bij een kredietmaatschappij, en het is inderdaad zo dat je nog een jaar gemeld bent bij de Nationale Bank. Er staat wel een datum regularisatie, dus de kredietmaatschappij ziet wel dat de schulden zijn afbetaald. Spijtig genoeg staat er ook wel bij dat ze uit een collectieve schuldenregeling komen.
Sommige maatschappijen verstrekken wel kredieten aan mensen met een melding, hetzij aan een hoger percentage. Ik denk hier bijvoorbeeld aan Record Bank.
Staat er in de compromis geen clausule dat de verkoop enkel doorgaat op voorwaarde dat ze een hypotheek kunnen krijgen? Normaal vragen de mensen ook eerst bij hun bank na of ze een hypotheek kunnen krijgen, aleer te zoeken naar een woning. Zo komen ze niet voor die verrassingen te staan. Indien die clausule er niet in staat, kunnen ze de compromis nog wel verbreken, mits een betaling van schadevergoeding. maar dit moet dan wel met de kopers geregeld worden.

rostie-rostellie
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 apr 2009 14:07

Hallo,

Bedankt voor de informatie, ik informeer even bij mijn dochter of er clousules in de compromis staan die hier meer duidelijkheid in geven, toch vervelend dat ondanks de tegenslagen die ze reeds hadden ze nog een jaar gestraft moeten blijven voor feiten waar ze zelf niets konden aan doen!

Reclame

meliciana
Berichten: 20

#4 , 14 apr 2009 15:04

Hallo,

Bedankt voor de informatie, ik informeer even bij mijn dochter of er clousules in de compromis staan die hier meer duidelijkheid in geven, toch vervelend dat ondanks de tegenslagen die ze reeds hadden ze nog een jaar gestraft moeten blijven voor feiten waar ze zelf niets konden aan doen!
Tja, eerlijk gezegd: daar hebben banken niet veel aan, zij willen enkel hun geld. Ik krijg hier ook geregeld mensen over de vloer, die schulden hebben, en die echt puur ongeluk hebben gehad, in het kwadraat. Vind het heel erg voor hen, maar ergens moet er wel een lijn getrokken worden. Je zou verschieten hoeveel mensen gewoon "vergeten" te betalen, en het zich niet aantrekken. Dus, de "goei" worden mee bestraft voor de "slechten".
ik zou contact opnemen met een makelaar, iemand bij wie ze persoonlijk terecht kunnen, en die dan hun dossier persoonlijk gaat verdedigen met de financiële maatschappij. Ik bereik hier ook veel meer dan gewone banken, gewoon omdat ik harder vecht voor mijn klanten (welke meestal al problematische dossiers zijn). Het is ook wel zo, dat iemand die gemeld staat, maar 80% kan lenen, maar vermits ze blijbkaar al een voorschot kunnen geven, zullen ze wel niet het ganse bedrag EN notariskosten nodig hebben. Veel succes!!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”