problemen met schuldbemiddelaar

lilly51
Topic Starter
Berichten: 6

problemen met schuldbemiddelaar

#1 , 13 apr 2009 15:40

Hallo,

Kan iemand mij raad geven?Ik zit sinds kort ongewilt in schuldbemiddeling.Ik heb een ziekteuitkering van +-850 euro,en kindergeld van 115 euro,nu en dan eens onderhoudsgeld van 125 euro.
Ik krijg 900 euro leefgeld ,moet daar dan 437€huur,160€gas,81€euro stroom iedere maand betalen.Inderdaad van 147 euro moet ik dan rondkomen om te leven.Ik ben niet tegen schuldbemiddeling,en is het best wel goed dat het bestaat.Ik ben hierin verzeild geraakt door ex man die schuld niet wil afbetalen en ik dom geweest ben daar ik 10 jaar geleden nog heb getekend voor ik hem verliet.Met toestemming van rechter uiteraard.Hij heeft dan nog belastingfraude gepleegt die ik ook heb afbetaald en er nu van verlost ben.Ik wil hier niet alles in detail treden want dan is het einde zoek.Mijn probleem is,door dat schuldbemiddelaar te laat stort krijg ik allemaal achterstanden op de vaste nutsvoorzieningen,ik krijg mijn uitkering iedere maand op de 25ste,en hij stort het pas 10 dagen later op mijn rekening,door hem krijg ik dus huurachterstand en degelijke.Even vermelden dat ik van sociale huisvestingsmaatschappij huurder ben.Wat hij dus doet is rijk worden op de rug van arme mensen door de interesten op te trekken,zo wil ik ze ook wel verdienen.Dit pik ik niet,en wil hiemee uit stappen,ik weet ook wel dat de lieve deurwaarders binnenkort hier gaan staan,om alles op te halen.Heb daar geen probleem mee daar materiele dingen voor mij niet belangrijk is.Ik heb liever dat alle vaste kosten betaald zijn en zo we ons dak boven ons hoofd houden.Mijn dochter is in behandeling van ohrtodont en gaat nog naar school ,maar dit wil hij niet betalen en zegt dat alles met de 900€moet betaald worden.Graag informatie of dit alles kan?Wat kan ik eventueel doen?Dt is godgeklaagt,en vnd dat niet kunnen ,de mannen hebben nu echt niks te kort ,om dannog interesten op te trekken.Dit wil ik bekend maken.Want dat werkt ook de armoede in de hand.
Mvg,
Petra,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patatje
Berichten: 3

#2 , 13 apr 2009 20:21

Ik zou zo snel mogelijk naar de OCMW gaan voor budget beheer! Ze zullen U daar verder helpen!

lilly51
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 13 apr 2009 20:44

Hallo Patje,

Bedankt voor je antwoord,maar daar ben ik geweest.Ze zeiden ook dat het niet kan,en verwijzen me naar de arbeidsrechtbank te schrijven.dus verder willen of kunnen ze me niet helpen.Jammer genoeg moet ik tegen alles en iederen opbotsen,en heb ik zo de indruk dat ik het zelf maar moet doen.het enige wat me dus overblijft is ofwel door blijven doen met die schuldbemiddelaar oftewel dat mijn basis kosten in de regel blijven wat nu niet mogelijk is.Ik heb echt geen budgetbeheer nodig en weet ik gelukkig hoe ver ik kan gaan ,ze deden de schuldbemiddeling maar om mij te beschermen zogezegt,maar ik raak dieper de put in,door deze raadsman waar geen land mee te bezeilen valt.Ik wil best wel meewerken ,maar wil ook mijn ander verplichtingen na komen.En dat kan met hem echt niet.Ik hoop echt dat er iemand in dit forum is,die daar meer ervaring in heeft en mij een tip kan geven,wat ik kan doen,om dit aan te klagen.Ook wil ik daarmee zeggen,al moet het een rijk iemand zijn die in de schuldbemiddeling zit;dan nog vind ik het geen recht hebben om intresten te trekken ,terwijl al die ander rekeningen blijven liggen.

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 13 apr 2009 22:45

Een verzoek om de vervanging van de schuldbemiddelaar moet in een gewone brief gericht worden tot de griffie.
Vervolgens wordt de schuldbemiddelaar in de raadkamer gehoord.

Toch moet ik je er op wijzen dat de redenen voor zo'n verzoek concreet en ernstig moeten zijn en dat ze voor de rechter uitdrukkelijk moeten worden geformuleerd.
Een gewoon meningsverschil met de schuldbemiddelaar is helemaal geen reden om zo'n procedure te starten. Trouwens, de rechter heeft altijd het laatste woord. Hij zal dus uiteindelijk oordelen of er inderdaad «absoluut dringende redenen» zijn.
Laatst gewijzigd door Rebel-with-a-cause op 14 apr 2009 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

lilly51
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 14 apr 2009 09:05

Ja inderdaad,dat weet ik ook wel.Maar ik vraag me dan af wat mijn rechten zijn?De rechter zal ook niks doen als de huisvesting ons hier buiten zet,en zal bijna altijd de kant van de schuldbemiddelaar kiezen.Want welke redenen zijn grondig genoeg dan?Ik sta er op dat mijn basiskosten betaald kunnen worden zoals ik altijd heb gedaan.En om dat te kunnen doen,moet ik eruit stappen.De advocaten kijken niet naar het menselijk aspect, en denken alleen aan hun voordeel.,al wil ik ze niet allemaal over de zelfde kam scheren,want heb een goede raadsman gehad,die de belastingsschuld van ex,die daarmee gefraudeerd heeft,en waar ik 3 jaar voor betaald heb.Die is jammer genoeg overleden.Ik vind ook dat het moet klikken tussen schuldbemiddelaar en schuldenaar.,

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 15 apr 2009 13:28

Ik ga ervan uit dat u met schuldbemiddeling ‘collectieve schuldenregeling’ bedoelt,in de zin van art.1675/2-19 Gerechtelijk Wetboek.

“Art.1675/14...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen....”(Gerechtelijk Wetboek).

U kan aldus stiptere betaling vorderen van uw leefgeld en/of verhoging ervan en zelfs beëindiging van de collectieve schuldenregeling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#7 , 15 apr 2009 21:10

Jouw schuldbemiddelaar, jouw geld en jezelf …

Zodra de schuldbemiddelaar is aangesteld, neemt hij snel contact met u op om een afspraak te maken. De bedoeling is dan om samen met u uw budget (huur, lasten, vervoerkosten, gezondheidszorg, enz.) te bespreken en om de bijdrage bestemd voor de aanzuivering van de schulden, te bepalen.

Met het afgesproken budget moet u een menswaardig leven kunnen leiden. Er bestaat geen algemene regel waarmee men in cijfers de menselijke waardigheid voor een persoon kan bepalen. Alles hangt af van de persoonlijke situatie:heeft hij kinderen? Bezit hij een voertuig dat hij absoluut niet kan missen?

De schuldbemiddelaar zal dus geval per geval moeten behandelen.

Maar in dit stadium van de procedure mag hij u zonder uw akkoord geen budget geven dat lager is dan het niet beslagbaar gedeelte (namelijk de som die voor u zou overblijven als men op u overdracht van loon of loonbeslag zou toepassen). Tenzij u hem hiervoor uw schriftelijk akkoord geeft. Toch mag het budget nooit lager zijn dan het bedrag van het leefloon. Maar de schuldbemiddelaar kan u integendeel een som betalen die hoger is dan deze niet in beslag neembare delen als de situatie dit vereist (voorbeeld: een zeer zware medische behandeling). Vaak vindt men het dan wel wenselijk dat de rechter hierover zijn akkoord geeft.

lilly51
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 16 apr 2009 15:52

Aan J.DeMoor,

Ik zit inderdaad in de collectieve schuldenregeling.Ik heb die verkregen zonder enig informatie wat het zou inhouden en dergelijke.Ik voelde me dan ook vernederd en had bij wijze van spreken niks tegen in te brengen,alleen dat ze dreigen met deurwaarders en dat ik alles kwijt zou zijn.Ik dank u wel voor de informatie,en ga er zeker werk van maken.
Grtjs,

lilly51
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 16 apr 2009 16:14

Aan Rebel,

Er zijn totaal geen afspraken geweest of gemaakt.De schuldbemiddelaar besliste zelf dat ik 900€per maand zou krijgen.Daar moet ik dus alles mee doen.Ik kon er nog mee leven,alleen zie ik niet in,dat er te laat mijn huur enzo moet betalen,terwijl hij daarvan intrest trekt,zodra de uitkering binnen is.Daar verweer ik me tegen,want ik ben princiepieel in betalingen die iedere maand moeten gebeuren.Op dit punt heeft iederen zijn eigen mening.Maar hij weigert alles,hij heeft het kindergeld en alimentatie.Ik moet toch de schoolboeken kunnen betalen?En ook de medische kosten,die mijn dochter nu heeft.Je schrijft,alles moet per geval behandeld worden,daar heb je volkomen gelijk in,maar hij alleen beslist.Aan mij wordt niks gevraagt.mijn ex laten ze gerust,begrijpe wie kan,hij heeft stempelgeld,maar bij hem valt niks te halen,zo zegt de schuldbemiddelaar.
het helpt mij wel hier in forum,dat ik positieve reacties krijg,en zal er zeker verder mee gaan.
bedankt,

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”