Geweigerde financiering

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Geweigerde financiering

#1 , 14 okt 2022 17:05

Mijn vrouw wou deze namiddag een financiering aangaan in een elektrozaak. Toen de dame van de zaak contact opnam met de bank, kreeg ze te horen dat de financiering geweigerd werd. Een reden kreeg ze niet te horen maar ze vroeg ons wel naar eventuele NBB noteringen in het verleden.
Toen we zeiden dat mijn vrouw op de zwarte lijst gestaan heeft maar dat dit al een tijdje geleden is, zei de dame dat het meer dan waarschijnlijk door die notering komt dat ze ook nu geweigerd is.

Ik heb die schuld betaald op 21/11/2019. Als ik me niet vergis, is die NBB notering op 21/11/2020 toch weg? Tevens was het een andere bank.
Dan vraag ik me nu toch heel sterk af hoe deze bank aan die gegevens komt.
Mogen banken een aparte lijst aanleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2022 17:25

Heeft ze al eens zelf gecontroleerd of de registratie misschien toch niet geschrapt is?

https://www.nbb.be/nl/faq/sta-ik-op-de- ... anbetalers

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2022 17:37

Heeft ze al eens zelf gecontroleerd of de registratie misschien toch niet geschrapt is?

https://www.nbb.be/nl/faq/sta-ik-op-de- ... anbetalers
Dat heb ik al dikwijls gedaan en ze staat niet meer op het negatieve luik.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 16 okt 2022 11:32

Beste

Er werd geen reden door geven en dat zullen ze ook niet doen.

Drie mogelijkheden :

Primo acht men uw situatie als onvoldoende solvabel. Dat wordt bepaald op een combinatie van elementen : al dan niet eigenaar van een onroerend goed, stabiliteit of sterkte van de sector waarin jullie werken, hoelang werken jullie waar je werkt, scholingsgraad, Niveau van inkomsten en welke lasten zijn er incl huurlasten, welke buffer is er aanwezig... Gezien u spreekt van een electrowinkel is de aanschafprijs doorgaans minder dan 2000 euro dus is een krediet daarvoor aangaan meestal ook een signaal van beperkte solvabiliteit.

Secundo : het is niet omdat u niet meer op de zwarte lijst staat dat het geheugen van de kredietverstrekker verdwijnt. De meeste elektrowinkels werken ook via een kredietverstrekker die achterliggend eigendom is van een bank. Stel je hebt Bank A en die heeft een aparte vennootschap kredietverstrekker B. vennootschap B verstrekt zowel kredieten van bank A, maar ook via verschillende automarken en elektrowinkels.

Als je in 2019 een krediet dat je afsloot via bank A (dus onrechtstreeks via kredietvennootschap B) niet correct terugbetaalde en je gaat nu bij een electrowinkel die jouw kredietvraag ook overmaakt aan kredietvennootschap B, dan gaan die jouw dossier nog wel kennen. En gaan die zich het verhaaltje van de ezel en de steen nog wel herinneren.

tertio : veel kredietverstrekkers gaan een herverzekering aan. Dat betekent dat zij zich verzekeren tegen het risico op wanbetaling door een aan verzekeringsmaatschappij een bepaalde premie te betalen. Als die herverzekeringen maatschappij jouw naam kent uit dat dossier uit het verleden zal ze jouw dossier niet willen verzekeren gezien negatieve voorgeschiedenis. En die weigering tot herverzekering is meestal voldoende om het dossier niet te doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”