geld overgeschreven op rekening 'beste vriendin'

VDWB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geld overgeschreven op rekening 'beste vriendin'

#1 , 11 mei 2022 10:26

Beste Forumleden,

- mijn vriendin heeft een jaar geleden 3 stortingen uitgevoerd op de rekening van haar 'beste vriendin' ten bedrage van +/- 25.000€ in totaal.
- deze stortingen werden uitgevoerd om facturen te betalen van aannemers die renovatiewerken hebben uitgevoerd in de woning van haar 'beste vriendin'
- de aannemers werden ook ook betaald door haar 'beste vriendin'.

KORTOM :
- wij kunnen de stortingen netjes aantonen met de juiste bedragen facturen naar de 'beste vriendin'
- de vriendin heeft erna de idem bedragen gestort naar de aannemer(s)
- facturen staan op naam van de 'beste vriendin'
- er is geen geldig contract van geldlening- of overeenkomst tussen mijn vriendin en de zogenaamde 'beste vriendin'
- vriendin kan of wil dit bedrag nu niet terug betalen

volgens onze raadsman zou het moeilijk liggen .... omdat de voldane facturen op naam van de andere partij staan en er geen overeenkomst is opgemaakt....

mijn concrete vraag is : wat kunnen we nog doen om onze centen terug te vorderen.

Dank voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2022 10:35

Ik denk dat de informatie van uw raadsman wel degelijk vertrouwbaar is waar hij stelt dat het moeilijk zal zijn tot bijna onmogelijk gezien de facturen op naam van de vriendin staan en er geen geschreven en ondertekende overeenkomst is tot terugbetaling of afbetaling.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2022 17:51

Wat hebben de facturen van de aannemer aan de vriendin ermee te maken of het moeilijk of makkelijk is om geld terug te vorderen?

Het gaat toch om de transacties tussen de 2 vriendinnen en eventuele aanwijzingen of het om een lening of een gift gaat.

Wat heeft uw vriendin al gedaan om formeel terugbetaling te vragen?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 mei 2022 18:46

- er is geen geldig contract van geldlening- of overeenkomst tussen mijn vriendin en de zogenaamde 'beste vriendin'
Dàt is de reden waarom het moeilijk ligt ...


Is er ook maar iets dat er op wijst dat het een lening was :?:

Vermelding bij overschrijving
Voorgaande correspondentie , voor de overschrijving(en) (en niet jouw vriendin die het achteraf een "lening" noemt)


Dit zijn toch geen bedragen die een normaal persoon eventjes aan iemand "leent" zonder dat er iets op papier staat :?:

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2022 19:25

- er is geen geldig contract van geldlening- of overeenkomst tussen mijn vriendin en de zogenaamde 'beste vriendin'
Dàt is de reden waarom het moeilijk ligt ...


Is er ook maar iets dat er op wijst dat het een lening was :?:

Vermelding bij overschrijving
Voorgaande correspondentie , voor de overschrijving(en) (en niet jouw vriendin die het achteraf een "lening" noemt)
Vandaar dat het me al handiger lijkt als de TS schriftelijk vraagt (of liefst al eerder gevraagd heeft) om de modaliteiten voor de terugbetaling te bespreken.

Als de vriendin daar positief op reageert, of zegt dat ze pas later kan terugbetalen, of zegt dat ze nu geen geld heeft, … whatever, is er tenminste al iets om een vermoeden van een lening aan te tonen.

Dan kan dat gebruikt worden om voor de rechtbank een bindend afbetalingsplan te vragen.

Enkel als de vriendin staalhard ontkent dat het een lening was en zegt dat het om een cadeau gaat, is het natuurlijk woord tegen woord.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”