verkoop huis

Bloem2310
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

verkoop huis

#1 , 13 mar 2022 13:47

bij de verkoop van een huis komt de bank dan altijd als eerste om terugbetaald te worden of kan hiervan afgeweken worden bij een schulderkenning?

bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Benove
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2022 15:18

Bank altijd als eerste. Tenslotte hebben zij u een hypotheek gegeven. M.a.w. zij nemen een borg op uw huis bij niet betaling.

Bloem2310
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2022 00:13

Bedankt voor uw reactie

Intussen nog navraag gedaan en spreken elkaar tegen word er gek van als zelfs mensen die er dag in dag uit mee te maken hebben het niet weten hoe moet ik dat dan?

Frustrerend gaat over veel geld

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2022 03:00

Gaat dit over hetzelfde als uw ander topic?

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 55#p687955

De lening van de bank zal zoals gezegd eerst worden terugbetaald. Wie (die er zoals je zegt alle dagen mee bezig is) beweert er iets anders?

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#5 , 17 mar 2022 22:52

Beste

U kocht aan 275000 en leende 160000.
Na 3 jaar zal er ongeveer 140000 openstaande schuld zijn.
Stel dat u kan verkopen aan 300.000.
Bank zal als bevoorrechte schuldeiser eerst de 140.000 terugnemen.
Je partner en/of zijn vader nemen de 150.000 terug. Wat je ongehuwde partner intussen betaalde aan zijn vader maakt jou niet uit. Gezien niet gehuwd is er geen gemeenschappelijk vermogen dus dat blijft in zijn tak. Er is van de 300.000 ( theoretische verkoopprijs) dan nog 10.000 over waar u de helft van krijgt. Net als hij. En dat is ook fair. De bank heeft zijn geld terug, de vader ook en jullie beiden krijgen elk 5000 euro.
Er is weinig te verdelen omdat er slechts 3 jaar kapitaal werd terugbetaald (circa 20000 euro) en omdat de aankoopkosten en registratierechten een niet recupereerbare uitgave zijn (en waar jij ook niet hebt aan mee betaald)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bloem2310
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2022 00:16

@thomas_a

Ja dit gaat over zelfde topic.
Ik ben ondertussen naar 2 advocaten geweest en 1 notaris en allen zeggen ze iets anders.
Notaris zegt: bank eerst u draait volledig op vooor eventuele tekorten.
Advocaat 1 zegt: u partner is eerst en dan pas de bank en dan de helft in 2. Enkel bij gedwongen verkoop zou het volledige tekort op mij terechtkomen.
Advocaat 2 zegt: bank eerst en elk tekort word gedeeld door 2.

@basejumper
Volledig mee akkoord maar dit huis is al teveel betaald bij aankoop en zal hoogst waarschijnlijk voor minder gaan dan onze aankoopprijs (door verborgen gebreken). Ik snap niet dat ik bij elke schuld volledig opdraai voor die schuld...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 mar 2022 11:17

Bank is ALTIJD als eerste aan de beurt als er geld te recuperen valt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2022 15:17

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bloem2310
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mar 2022 16:22

Bedankt Mava 105
En wie is verantwoordelijk voor tekorten?

danku voor de link marcus

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”