Schulden FOD financiën alimentatie

A1b2c3d2e1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schulden FOD financiën alimentatie

#1 , 05 feb 2022 00:27

Beste

Ik heb een redelijk lange en complexe vraag ivm een schuld van iemand die ik ken.

De persoon in kwestie heeft door de jaren heen schulden opgestapeld(voornaamste zijn alimentatie) en sinds enkele jaren is hij ze beginnen afbetalen. Nu, was het interessant om te zien WAT voor schulden het precies zijn. Dit kan bekeken worden via myfin (Website FOD financiën)


Daarbij staat de grote schuld van 20xxx euro, waarvan grofweg 40% afbetaald is. De schuld dateert van het jaar 2013 en staat beschreven als alimentatie (DAVO)

Nu, dit is een vrij groot en opvallend bedrag. Dit, omdat de schuld in 2013 € 20xxx was, en de scheiding in 2009. In 4 jaar (onbetaalde) alimentatie betalen, komt neer op +-350 tot 400 euro per maand, terwijl de alimentatie 250 euro was in werkelijkheid. Er is een vermoeden dat dit bedrag niet correct is.

Uiteraard, willen we weten van waar dit bedrag precies komt. Bij contact met FOD Financiën, hebben ze geen antwoord kunnen geven op de schuld van 2013. Hun reactie was letterlijk "enkele jaren terug zijn we overgeschakeld naar nieuwe software en daaruit is de schuld van 20xxx overgenomen" en "we kunnen niet meer dan 5 jaar terug details van schulden zien"

Hierbij stel ik me de vraag, sinds een andere berekening geeft dat het werkelijk bedrag dat 10 keer kleiner is, is het mogelijk om een gedetailleerde omschrijving van de schuld te vorderen? Eventueel, andere instanties die dit kunnen aantonen of herberekenen? Ik ben er vrij zeker van dat een herberekening een realistischer bedrag geeft.


Indien niet, kunnen ze zomaar (zonder effectief bewijs) deze schuld blijven vorderen of kan dit aangevochten worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 07 feb 2022 20:19

Beste

Als Davo de grootste schuldeiser is lijkt het me logisch dat u het daar vraagt. En misschien ook bij de andere schuldeisers….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”