CSR en erfenis

LaenenK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

CSR en erfenis

#1 , 21 jan 2022 20:25

Beste,

Ik ben al een half jaar in CSR. Helaas is mijn vader overleden. Ik erf nu in totaal (na verkoop woning) aanzienlijk meer dan mijn schulden zelfs oorspronkelijk zijn.

Ik vraag mij nu af of ik niet alle schulden ineens kan aflossen met deze erfenis en zo de CSR
vroegtijdig beëindigen.

Volgens mij schuldbemiddelaar is dit niet mogelijk... lijkt mij toch sterk dat wanneer er voldoende geld is om alles in één keer af te betalen, dit niet mogelijk zou zijn...

Enig advies hierover?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rechtbank
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2022 22:12

Hallo, als de som die u gaat erven groter is dan de openstaande schulden dan moet dit wel kunnen dat deze erfenis kan gebruik worden om de schulden terug betaald worden.

Het is zelfs zo dat de erfenis hoe dan ook gebruikt zal worden om de openstaande schulden af te lossen. Het kan zijn dat uw schuld bemiddelaar dit tegen houd omdat deze steeds geld ontvang zolang u in schuld bemiddeling blijft. Normaal wordt alle buiten gewone gelden gebruikt om schulden af te lossen.

Ik ken iemand en deze mevrouw heeft ook zoiets meegemaakt. En deze had een aanzienlijke som gekregen van haar groot moeder en de schuld bemiddeling weigerde dit ook te aanvaarden en ik heb deze mevrouw geholpen met deze zaak en de schuld bemiddelaar heeft deze zaak verloren en de schulden werden afgelost.

Dus het kan zijn dat u naar de rechtbank moet gaan om daar een afbetaling te vragen.

Veel geluk met uw schuldbemiddeling.

Fons54
Berichten: 445

#3 , 23 jan 2022 10:23

Ik ben ook vroegtijdig uit CSR kunnen stappen omwille van voldoende middelen om alle schulden, tot de laatste cent, vroegtijdig te kunnen betalen.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 23 jan 2022 12:06

Eigenlijk schandalig dat een persoon (schuldbemiddelaar) die verondersteld wordt om mensen uit hun schulden te helpen, zo nog eens extra wil profiteren van mensen die zich in een zwakke positie bevinden.
Kan, naast het verkrijgen van het recht om de schulden in eens af te betalen wegens die erfenis, deze persoon ook niet aangeklaagd worden wegens wanpraktijken, en hem het recht ontzegd worden om nog aan schuldbemiddeling te doen omdat hij eigenlijk mensen besteelt door die CSR zo te rekken ?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 23 jan 2022 12:21

t Is inderdaad triestig dat schuldbemiddelaars dit kunnen doen. Wordt dus rechtbank met alle kosten vandien. Spijtig.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 jan 2022 12:21

Een schuldbemiddelaar verdient hier gemakkelijk geld met betrekkelijk weinig werk. Hij heeft dus weinig zin om dit gemakkelijk verdiende geld te laten liggen.
Je eal naar de rechtbank moeten gaan.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2022 15:07

Kwijtgescholden schulden worden ingeval van plotse verrijking, bv. ingevolge een erfenis, desgevallend terug in overweging genomen door de rechter die de CSR heeft uitgesproken. Het lijkt me best dat u uw dossier in eerste instantie bespreekt met de advocaat die in de CSR werd aangesteld. Lukt dit niet, dan kan u contact opnemen met de griffie van de rechtbank die de CSR heeft uitgesproken die met u de mogelijkheden kan overlopen.

G.W. Art. 1675/15.<Ingevoegd bij W 1998-07-05/57, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-1999> § 1. De herroeping van de beschikking van toelaatbaarheid of van de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling kan worden uitgesproken door de rechter, aan wie de zaak, door een eenvoudige schriftelijke verklaring neergelegd ter griffie of aan de griffie verzonden, opnieuw wordt voorgelegd, op verzoek van de schuldbemiddelaar of van een belanghebbende schuldeiser wanneer de schuldenaar :
1° hetzij onjuiste stukken heeft afgegeven met de bedoeling aanspraak te maken op de procedure van gezamenlijke schuldenregeling of deze te behouden;
2° (hetzij zijn verplichtingen niet nakomt, zonder dat zich nieuwe feiten voordoen die de aanpassing of herziening van de regeling rechtvaardigen.) <W 2005-12-13/35, art. 17, 051; Inwerkingtreding : 31-12-2005>
3° hetzij onrechtmatig zijn lasten heeft verhoogd of zijn baten heeft verminderd;
4° hetzij zijn onvermogen heeft bewerkt;
5° hetzij bewust valse verklaringen heeft afgelegd.
De griffier stelt de schuldenaar en de schuldeisers in kennis van de datum waarop de zaak voor de rechter komt [1 , op de wijze bepaald in artikel 1675/16, § 1]1.
[2 § 1/1. Het einde van de minnelijke of de gerechtelijke aanzuiveringsregeling kan worden uitgesproken door de rechter aan wie de zaak op verzoek van de schuldenaar opnieuw wordt voorgelegd, door een eenvoudige schriftelijke verklaring die wordt neergelegd ter griffie of verzonden aan de griffie.]2
§ 2. Elke schuldeiser kan vanaf het einde van de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling die een kwijtschelding van schulden in hoofdsom inhoudt, gedurende een periode van vijf jaar aan de rechter een herroeping van de regeling vragen omwille van een bedrieglijke handeling in zijn nadeel gesteld door de schuldenaar.
[2 § 2/1. In geval van herroeping overeenkomstig § 1, of in het geval dat de collectieve schuldenregeling wordt beëindigd overeenkomstig § 1/1, beslist de rechter gelijktijdig over de verdeling en de bestemming van de bedragen die beschikbaar zijn op de bemiddelingsrekening.]2
§ 3. In geval van herroeping [2 of in het geval dat de collectieve schuldenregeling wordt beëindigd]2 [2 en onverminderd § 2/1]2 herwinnen de schuldeisers individueel het recht hun vordering uit te oefenen op de goederen van de schuldenaar voor de inning van het niet betaalde deel van hun schuldvorderingen.
----------
(1)<W 2010-04-06/20, art. 8, 070; Inwerkingtreding : 03-05-2010>
(2)<W 2013-01-14/16, art. 82, 076; Inwerkingtreding : 01-09-2013>

Art. 1675/15 TOEKOMSTIG RECHT.

<Ingevoegd bij W 1998-07-05/57, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-1999> § 1. De herroeping van de beschikking van toelaatbaarheid of van de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling kan worden uitgesproken door de rechter, aan wie de zaak, door een eenvoudige schriftelijke verklaring neergelegd ter griffie of aan de griffie [3 meegedeeld]3, opnieuw wordt voorgelegd, op verzoek van de schuldbemiddelaar of van een belanghebbende schuldeiser wanneer de schuldenaar :
1° hetzij onjuiste stukken heeft afgegeven met de bedoeling aanspraak te maken op de procedure van gezamenlijke schuldenregeling of deze te behouden;
2° (hetzij zijn verplichtingen niet nakomt, zonder dat zich nieuwe feiten voordoen die de aanpassing of herziening van de regeling rechtvaardigen.) <W 2005-12-13/35, art. 17, 051; Inwerkingtreding : 31-12-2005>
3° hetzij onrechtmatig zijn lasten heeft verhoogd of zijn baten heeft verminderd;
4° hetzij zijn onvermogen heeft bewerkt;
5° hetzij bewust valse verklaringen heeft afgelegd.
[3 De griffier geeft kennis van de datum waarop de zaak voor de rechter komt aan de schuldenaar en de schuldeisers.]3
[2 § 1/1. Het einde van de minnelijke of de gerechtelijke aanzuiveringsregeling kan worden uitgesproken door de rechter aan wie de zaak op verzoek van de schuldenaar opnieuw wordt voorgelegd, door een eenvoudige schriftelijke verklaring die wordt neergelegd ter griffie of [3 meegedeeld]3 aan de griffie.]2
§ 2. Elke schuldeiser kan vanaf het einde van de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling die een kwijtschelding van schulden in hoofdsom inhoudt, gedurende een periode van vijf jaar [3 een verzoek tot herroeping van de regeling meedelen]3 omwille van een bedrieglijke handeling in zijn nadeel gesteld door de schuldenaar.
[2 § 2/1. In geval van herroeping overeenkomstig § 1, of in het geval dat de collectieve schuldenregeling wordt beëindigd overeenkomstig § 1/1, beslist de rechter gelijktijdig over de verdeling en de bestemming van de bedragen die beschikbaar zijn op de bemiddelingsrekening.]2
§ 3. In geval van herroeping [2 of in het geval dat de collectieve schuldenregeling wordt beëindigd]2 [2 en onverminderd § 2/1]2 herwinnen de schuldeisers individueel het recht hun vordering uit te oefenen op de goederen van de schuldenaar voor de inning van het niet betaalde deel van hun schuldvorderingen.


----------
(1)<W 2010-04-06/20, art. 8, 070; Inwerkingtreding : 03-05-2010>
(2)<W 2013-01-14/16, art. 82, 076; Inwerkingtreding : 01-09-2013>
(3)<W 2019-05-05/19, art. 44, 117; Inwerkingtreding : 01-01-2022>
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LaenenK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jan 2022 22:03

Bedankt voor de vele reacties.

Mijn schuldbemiddelaar werkt niet echt mee in deze zaak. Dus zal ik mij naar de griffie moeten begeven.

Als ik het goed heb begrepen, wordt na de verkoop van het huis, dat bedrag net zoals de tegoeden op de rekeningen van wijlen mijn vader rechtstreeks naar de schuldbemiddelaar overgemaakt?

Benove
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 feb 2022 08:09

Hallo,

Als uw schuldbemiddelaar niet meewerkt een brief schrijven naar de arbeidsrechter. Heb ik ook moeten doen. Bij hogere inkomsten of een plotse verrijking van gelden is een schuldbemiddelaar in principe verplicht een herziening aan te vragen. Als schuldeiser wil je ook liever vandaag je geld ipv verspreid over 7 jaar. Jammer genoeg zijn er veel advocaten die profiteren van andermans miserie, maar er zijn ook nog goeie ertussen.
Schrijf een brief en zet daar in dat je via je bemiddelaar een herziening wou aanvragen, maar dat hij dit weigert. Dat je een som zal erven die de schulden overstijgt en je alles in 1 keer wenst terug te betalen.
Iedereen spreekt altijd over kwijtgescholden sommen die dan wel moeten betaald worden. Maar het is zo dat schulden nooit worden kwijtgescholden. Als er voldoende provisie is op het einde van de CSR worden deze gelden altijd gebruikt om de schulden te betalen. Dus aangezien dat u meer geld zal ontvangen dan uw schuld is, kan u maar beter direct betalen en bent u er vanaf.

Veel succes ermee!

Fons54
Berichten: 445

#10 , 05 mar 2022 21:40

Mijn advocaat was een goede. 3 maanden nadat ik haar liet weten dat ik via een schenking van mijn vrouw alle schulden kon afbetalen was mijn vonnis van einde CSR in de brievenbus. Er zijn gelukkig ook positieve verhalen van CSR

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”