Incassobureau Duitsland - Ebay

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

Incassobureau Duitsland - Ebay

#1 , 16 feb 2009 13:24

In oktober kocht ik via een Ebay veiling een air hockey tafel voor de kinderen, het betrof een tafel met een winkelwaarde van 600€ die voor minder dan 200€ werd gewonnen. In de veiling stond duidelijk vermeld dat het ook kon afgehaald worden nabij Bruhl in Duitsland.

Wanneer ik de mail kreeg met de aankoopdetails stonden er 500€ verzendingskosten bij. Hierop heb ik geantwoord dat ik deze wenste af te halen, hierop kreeg ik een mail terug met het verschuldigde bedrag + 50€ afhaalkosten. Dewelke ik op voorhand moest storten alvorens het te kunnen afhalen.

Hierop heb ik geantwoord dat ik dit contant zou afrekenen bij het afhalen van het voorwerp, op deze en een drietal andere mails werd niet geantwoord. Hierop had ik ondertussen via een andere handelaar al een ander sinterklaascadeau voor de kinderen gekocht en niets meer van de verkoper gehoord.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik vorige week een brief in de bus van een Duits incassobureau, dewelke onmiddelijk 825€ van ons eiste voor het bovenstaand artikel, te betalen 4 dagen alvorens ik de brief aankreeg.

Gezien het ondertussen al 4 maand geleden is zijn de transactie en de mogelijkheid tot reageren van ebay verwijderd.

Vandaag weer een brief, ditmaal voor 834€, voor vandaag te betalen.

Daarom de vraag:

- Kan een Duits incassobureau mij iets maken?
- Kan er geld geëist worden voor een product dat niet geleverd is?

Weet niet goed wat ik er mee aan moet...hopelijk hier wat meer uitleg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 16 feb 2009 15:44

Incassobureaus kunnen je niets maken in België, en zeker buitenlandse niet.

Het is pas als er een Duitse uitspraak is en die uitspraak wordt door een Belgische rechter bekrachtigd dat er een deurwaarder aan je deur kan komen te staan.

Ik raad je aan om nu onmiddellijk een aangetekend schrijven te richten tot die verkoper waarin je uitlegt waarom je niet zal ingaan op zijn eis tot betaling.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 16 feb 2009 15:58

Kristin,

Mijn man is hier de ebay expert maar als het gegaan is zoals je zegt dan klopt er vanalles niet.

Heb je ebay zelf verwittigd over deze gang van zaken? Absoluut doen!
Het is ongebruikelijk om een object dat je zelf gaat afhalen op voorhand te betalen, meestal wordt er dan contant betaald. 'Afhaalkosten' (50€) heb ik nooit van gehoord...

Heb je de 'feedback' van de verkoper gecheckt? Daarin kan je zien of de verkoper al andere transacties heeft gedaan en of die correct verlopen zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 16 feb 2009 16:54

lees er eens de wetgeving inzake verkoop en aankoop op internetsite over.
Probleem is waar is het contract gesloten?

In België mag er geen voorschot gevraagd worden - betalen pas nadat het voorwerp is geleverd en dan nog heeft de klant 7 dagen bedenktijd.

Maar zoals reeds gezegd - slecht bij een vonnis dat kan uitgevoerd worden is er betalingsverplichting.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 16 feb 2009 17:41

In België mag er geen voorschot gevraagd worden - betalen pas nadat het voorwerp is geleverd en dan nog heeft de klant 7 dagen bedenktijd.
Ebay heeft zijn eigen regels en reglementen. Ik ben bijna zeker dat die 7 dagen bedenktijd niet gelden, het is dan ook een veiling. Met een principe van 7 dagen bedenktijd zou geen enkele veiling kunnen werken, niet op internet en ook niet in een echte roepzaal.

Mijn man koopt/verkoopt vaak op ebay ivm zijn hobby.

Als hij iets verkoopt in België, dan wordt het meestal gebracht of afgehaald en dan wordt er op dat moment contant betaald.
Vaak koopt/verkoopt hij iets in Nederland, Frankrijk of Duitsland en moet het object opgestuurd worden. Dan wordt er op voorhand afgesproken hoeveel de verzendkosten zullen bedragen (daarover wordt veel gemaild vooraleer de hoogste bieder zijn bod doet). Uiteraard zijn er geen verzendkosten als het object afgehaald wordt.
Als de verkoop afgesloten wordt, op een vooraf bekende datum en uur, en de hoogste bieder bekend is, wordt uitgevoerd wat meestal op voorhand afgesproken is.
In geval van verzending naar het buitenland zijn de 2 meest gangbare gebruiken:
1) De koper betaalt via zijn PayPal account (een beveiligd online betalingssysteem). Van het moment dat PayPal bericht dat het bedrag gereserveerd staat wordt het object verstuurd. Na aankomst ervan wordt het bedrag dan vrijgegeven.
2) De koper betaald eerst via overschrijving (met IBAN en BIC nr), pas na ontvangst van het bedrag wordt het object verstuurd.

Mensen die veel op ebay kopen/verkopen zullen zelden vesturen voor ze het bedrag ontvangen hebben of garantie hebben van PayPal. Het systeem van de feedback schept vertrouwen tussen beide partijen, na elke transactie kunnen beide immers elkaars feedback aanvullen, of de transactie goed en volgens afspraak verlopen is. Ieder zijn feedback is door iedereen raadpleegbaar.

Iemand die zich niet aan de regels van ebay houdt, vliegt eruit.

Betalen na levering gebeurt meestal enkel als de levering/ophaling in persoon is gebeurd, zelden als er met de post verstuurd wordt.

Uiteraard is het voor iedereen de eerste keer, of maar een occasionele keer, en dan heb je geen feedback om op te vertrouwen...

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

#6 , 16 feb 2009 17:58

Ik heb zelf op mijn ebay acount geen enkele negatieve feedback een een stuk of 15 positieve. De verkoper is een powerseller en heeft op een 7000 positieve een 250 uiterst negatieve reacties.

Een aangetekend schrijven ok, maar ik heb nog altijd geen adres van de verkoper. En het grootste probleem: de veiling waar het over gaat wordt na 90 dagen verwijderd, pas na 4 maanden heb ik een eerste brief gekregen.

de verkoper is op Ebay geregistreerd als omnideal-de

Heb ook al naar Ebay gemailed maar nog geenr eactie gekregen.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#7 , 16 feb 2009 18:20

VERPLICHTINGEN VAN INCASSOBUREAUS EN VERBODEN PRAKTIJKEN

Deze materie wordt geregeld door de Wet van 20 december 2002 betreffende de minnelijke inning van schulden van de consument

Deze wet geldt niet voor de interventie van gerechtsdeurwaarders die soms belast worden met een minnelijke inning, en die bijvoorbeeld een ereloon als kosten mogen aanrekenen.

Verplichtingen

De tussenkomst van een firma voor het innen van schuldvorderingen moet beginnen met een schriftelijke ingebrekestelling, geadresseerd aan de consument. Dit schrijven moet op een volledige en ondubbelzinnige manier alle gegevens betreffende de schuldeis bevatten. Het moet ook een termijn vermelden waarbinnen de schuld kan worden terugbetaald alvorens er bijkomende maatregelen worden genomen (bijvoorbeeld: het sturen van een inspecteur). Deze termijn telt minstens 15 dagen en begint te lopen vanaf de verzenddatum van de schriftelijke aanmaning.
Verboden praktijken in verband met de inning

1. het schrijven dat door zijn voorstelling verkeerdelijk doet geloven dat het om een document gaat dat van een gerechtelijke instantie, een ministerieel ambtenaar (bijvoorbeeld een deurwaarder) of een advocaat Voorbeeld: de vermelding « pro justitia» op de omslag of de brief van een incassobureau.
2. elke schriftelijke mededeling die onjuiste gerechtelijke bedreigingen bevat, of onjuiste informatie over de gevolgen van een wanbetaling geeft Voorbeeld: « Bij niet-betaling binnen de acht dagen, zullen wij uw meubelen verkopen.» Dit is juridisch onmogelijk. En als het om een incassobureau gaat, dan heeft dit incassobureau zelfs geen macht om een procedure in die richting in te leiden.
3. elke vermelding op een omslag waaruit blijkt dat de briefwisseling de invordering van een schuld betreft;
4. de inning van onvoorziene of wettelijk niet toegelaten kosten; een incassobureau kan van de consument geen schadeloosstelling voor zichzelf eisen.
5. de stappen die worden ondernomen bij de buren, de familie of de werkgever van de schuldenaar. Onder stappen wordt onder meer verstaan elke mededeling van inlichtingen of elke vraag om inlichtingen betreffende de solvabiliteit van de schuldenaar.
6. de inning of de poging tot inning bij een persoon die niet de schuldeiser is;
7. elke poging tot inning in de aanwezigheid van derden, tenzij de schuldenaar hiermee akkoord gaat;
8. elke stap met de bedoeling door de schuldenaar een wisselbrief te laten ondertekenen om ofwel een overdracht van schuld te eisen ofwel een schuldbekentenis;
9. het lastig vallen van de schuldenaar die uitdrukkelijk en gemotiveerd heeft laten weten dat hij de schuldeis betwist; om de schuld te betwisten, raden wij u aan om een aangetekende brief te sturen naar de basisschuldeiser, waarin u uitlegt waarom u deze betwist, en wij raden u
ook aan om een kopie van deze brief, eveneens aangetekend, te versturen naar het incassobureau. Het incassobureau moet dan zijn interventies in eender welke vorm stopzetten. Als het toch blijft doorgaan, dan kunt u klacht indienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (zie hieronder).
10. telefoons en bezoeken aan huis tussen tweeëntwintig uur en acht uur.

Bovendien moet een persoon die afgevaardigd is door een incassobureau en die een huisbezoek verricht, aan de persoon een document voorleggen waarop in vette letters en in een aparte tekstkader de vermelding staat dat de consument niet verplicht is het bezoek bij hem thuis te aanvaarden en dat hij er op elk moment een einde aan mag maken. Deze informatie moet ook mondeling worden meegedeeld op het moment dat de afgevaardigde zich voor een huisbezoek ter plaatse aanbiedt.

Al naargelang de ernst van de inbreuken heeft de wetgever burgerlijke en strafrechtelijke sancties voorzien tegen incassobureaus die de wettelijke bepalingen niet naleven.

Algemene Directie Controle en Bemiddeling
WTC III
Simon Bolivarlaan 30
1000 Brussel
Tel. : 32 (0) 2 208 36 11
Fax : 32 (0) 2 208 39 15
e-mail : Eco.Inspec@mineco.fgov.be

Maar in ,dit geval heb je te maken met een buitenlands incassobureau.
Daar zul je zeker geen last van hebben, ze kunnen maar proberen hé. :roll:

artemis
Berichten: 3294

#8 , 17 feb 2009 11:00

Kristin,

Mijn man raadde aan om je probleem voor te leggen op het forum van ebay.
Succes, hij denkt dat je je niet te veel zorgen moet maken.

Joeri_J
Berichten: 650

#9 , 17 feb 2009 11:49

Ik geloof dat het vooral een bluf pokker is.
Maar best eens contact opnemen met ebay,
(eventueel via het forum, al dat het soms even duurd eer je antwoord hebt daar)

Maar je zeker niet laten doen!

Je mocht het komen afhalen,
dan heb je adres toch voor AS?
Of nooit ontvangen?

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

#10 , 15 mar 2009 12:08

Antwoord van Ebay: gezien er een dispuut over onbetaald item geopend en gesloten is door de verkoper is voorhen de zaak afgesloten en kunnen zijn niet meer bemiddelen.

Deze week weer twee brieven van het incassobureau en van een advocaat, de laatste inhet Engels voor het bedrag van ondertussen al 899,49€ waarin staat dat de verkoop gebeurd is onder vooruitbetaling enik in overtreding ben met 296Abs. 1BGB (wat dat ook moge zijn) haar client wil onder geen beding hierover onderhandelen, als verplichting tov de klanten die wel hun verplichtingen nakwamen.

Weer was geen enkele van deze brieven aangetekend

Grootste probleem is dus dat de transactie volledig verwijderd is nadat de dispuutregeling geopend en gesloten is door de verkoper en er dus ook nergens nog een bewijs is. Ook is de veiling gesloten op 250€ ergens en wordt er als initieel aankoopbedrag 701,09€ geëist...

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#11 , 15 mar 2009 18:46

Persoonlijk zou ik nergens o preageren. Laat hen maar bewijzen dat je iets gekocht hebt! :roll:

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”