Problemen met kredietgever

delia9903
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Brasschaat

Problemen met kredietgever

#1 , 13 feb 2009 22:55

Enkele weken geleden wilden we bij een autohandelaar een tweedehandswagen kopen. Via hem zouden we ook onze financiering regelen. Enkele dagen later werden we op een vrij brutale manier benaderd door de financierinsgmaatschappij omdat we bepaalde zaken (waaronder een kleine zwarte lijst melding) niet zouden doorgegeven hebben. We hebben dit alles echter netjes aan de dealer doorgegeven, maar blijkbaar heeft hij niet alles doorgespeeld naar de kredietgever. Vervolgens begonnen de problemen: (elke dag kregen we een andere versie)
1. wegens mijn zwarte lijst melding kon ik geen krediet krijgen (ok nog aannemelijk - volgens de dealer was dit geen enkel probleem omdat deze melding bijna vervalt en desbetreffende lening volledig was terugbetaald)
2. men wou geen lening toestaan omdat onze officiële inkomsten niet genoeg waren om eventueel beslag op te leggen (vermits de hypothecaire lening voorrang krijgt)
3. we konden het autokrediet enkel krijgen indien iemand borg voor mij wou staan voor de periode van de zwarte lijst melding
4. een autokrediet werd niet toegekend door de NBB, enkel een centralisatie (incl. het bedrag voor de auto) aan een JKP van maar liefst 14 % (!) gedurende 7 jaar (dit hebben wij heel vriendelijk geweigerd) (de kredietmaatschappij had wel reeds in onze naam, en zonder onze toestemming, de nodige attesten hiervoor opgevraagd bij de NBB)
5. vervolgens bleef er volgens de kredietmaatschappij geen optie meer over en zou de autohandelaar verwittigd worden door hen dat het krediet niet aanvaard werd. We beslissen dan ook maar om de aankoop van een andere wagen even uit te stellen tot de melding verwijderd is zodat alles vlotter kan verlopen.


2 dagen later worden we plots terug gecontacteerd door de kredietgever dat het autokrediet in orde is mits we eveneens akkoord gaan met een centralisatie van onze overige lopende lening en kredietopeningen (weerom tegen het hoge JKP). Wij weigeren hiermee akkoord te gaan, daar dit ons op langere termijn enkel maar een heel pak duurder uitkomt.

Enkele uren later ontvangen we van de autohandelaar het bericht dat de kredietgever hem op de hoogte heeft gebracht van de aanvaarding van het krediet en dat we nu verplicht zijn hierop in te gaan (dus de autolening, waarmee we inderdaad akkoord willen gaan EN de duurdere centralisatie (waar we NIET akkoord mee willen gaan). Ondertussen heeft de kredietmaatschappij ons verder nog geen schriftelijke bevestiging of dergelijke doorgegeven van de aanvaarding van het autokrediet. Bovendien dreigt de autohandelaar ermee ons een schadevergoeding wegens contractbreuk te laten betalen mits er op de bestelbon stond dat we de wagen zouden kopen mits aanvaarding van het krediet (met vermelding van de prijs van de wagen). Wij willen echter gewoon het bedrag van de wagen zelf lenen en niet er nog het één en ander bij.

We vinden heel de situatie zeer bizar, temeer we ruim 2,5 week aan het lijntje werden gehouden met de melding dat een autokrediet in geen enkel geval mogelijk was, plots gaat het wel mits bepaalde voorwaarden. En bovendien blijken de autohandelaar en de zaakvoerder van de kredietmaatschappij zeer goed bevriend te zijn met elkaar. We beginnen ons zo stilletjesaan een beetje opgelicht te voelen.

Eveneens hebben we ondertussen ontdekt dat de autohandelaar in zijn advertentie meld dat hij erkende verkoper van Federauto zou zijn, helaas is hij dit niet (wel is hij bij de groepering voor handelaars in tweedehandsvoertuigen aangesloten).

Ondertussen blijven we de nodige "dreig"mails van de autodealer ontvangen (deze bewaar ik allemaal - kunnen misschien nog zeer goed van pas komen wanneer hij ons dossier wegens "contractbreuk" door gaat sturen naar Federauto (terwijl we de wagen echt wel zouden willen kopen indien we de gewone autofinanciering zonder de nodige poespas erbij zouden kunnen krijgen))

Bij deze stel ik me de vraag of alles wel echt naar behoren behandeld werd? Of zijn er misschien mensen die eveneens zulke problemen hebben meegemaakt. Ik overweeg serieus om tegen de kredietmaatschappij een klacht neer te leggen bij de Ombudsdienst, want volgens mij zijn zij op bepaalde gebieden echt wel hun boekje te buiten gegaan.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding