Onvermogend laten verklaren burger

ANJA.F
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onvermogend laten verklaren burger

#1 , 14 sep 2021 11:50

Na bijna 7 jaar collectieve zijn we eruit gegooid! Alle schulden van 10-20 jaar geleden zijn nu terug. Er is niet veel betaald geweest. Ik kan deze schulden niet betalen. Ik wil me onvermogend laten verklaren maar weet niet hoe ik eraan moet beginnen! Wie kan me helpen? Ervaringen hiermee zijn ook welkom.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2021 16:26

Mevrouw, ik raad u aan om ONMIDDELLIJK contact op te nemen met het OCMW en/of het CAW om uw licht op te steken, vooral u gaat avonturen met het zich onvermogend laten verklaren.

U wordt immers niet zomaar uit een CSR "gegooid".

U kan uiteraard ook te rade gaan bij een insolventieadvocaat.

Enkel zo kan u vermijden om in een eeuwigdurende neerwaartse spiraal terecht te komen.

Misschien kan een "echte jurist" met kennis van insolventie mevrouw duiden wat ze absoluut NIET MAG DOEN.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 14 sep 2021 16:36

Onvermogend zijn is geen officiële status, maar een feitelijke. U hoeft er dus niets voor te doen. Aan te raden is het niet, want dan valt u terug op de minimale bescherming tegenover uw schuldeisers.

Insolventieadvocaat klinkt in theorie wel logisch, maar als we even realistisch zijn, wie gaat er een onvermogend persoon als klant nemen?

Ten slotte verwijs ik nog naar Art 490 uit het strafrecht: Met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderdduizend [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan. Dat de schuldenaar zijn onvermogen heeft bewerkt, kan worden afgeleid uit enige omstandigheid waaruit blijkt dat hij zich onvermogend heeft willen maken. Ten aanzien van de derde die mededader of medeplichtig is, vervalt de strafvordering wanneer hij de hem overhandigde goederen teruggeeft.

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 20 sep 2021 16:24

Na 7 jaar eruit gegooid? Hoe doe je dat? Waarschijnlijk niet door je best te doen om je schulden af te betalen....

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”