Collectieve schulden regeling

Jelle334
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Collectieve schulden regeling

#1 , 06 sep 2021 15:22

Dag,


Sinds juli vorig jaar is mijn moeder in collectieve samen met mijn vader, wij hebben spijtig genoeg mijn vader deze zomervakantie moeten afgeven. Wij kregen hiervoor steeds 1700 eur, waarvan wij de huishuur betaalde, en de rekeningen. De schuldbemiddelaar had eerst beloofd om het weduwepensioen in orde te maken voor ons maar na 2 maanden nog altijd niet aangevraagd, dus heb het maar zelf gedaan maar nu krijgen wij van haar maar 1200 euro per maand, waarvan wij zelf de huishuur en alle facturen moeten betalen, de afbetaling van het huis is 1022 eur, wat ons nog 180 euro overhoud voor heel de maand na de betaling, ze liet ons ook weten dat we de rest van de facturen elektriciteit, internet enz zelf ook moeten betalen. Na te vragen hoe dit zelfs mogelijk is duwde ze gewoon de telefoon af. Mijn vraag is kan dit zomaar, ze heeft ook nog 2 kinderen ten laste, tips en info zijn opdit moment meer dan welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2021 15:33

Misschien toch het een en ander meer verduidelijken:
U spreekt van huur én van afbetaling woning????
Hoeveel bedroeg het pensioen van uw vader, niet hetgeen de schuldbemiddelaar uw ouders ter beschikking stelde?
Haspelt u uw persoonlijke situatie niet door mekaar met de situatie van uw moeder?
Heeft uw moeder twee kinderen ten laste of heeft u twee kinderen ten laste?

Moeilijk om hier een fatsoenlijk antwoord op te geven. Dus meer toelichten graag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jelle334
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 sep 2021 15:44

Het gaat wel degelijk om de afbetaling van de woning, mijn vader was nog niet op pensioen maar was boven de 50 dus mijn moeder kon een weduwepensioeen aanvragen, mijn moeder heeft 2 kinderen ten laste..

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 06 sep 2021 19:38

Schuldsaldoverzekering?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2021 19:44

Het is de leeftijd van de moeder die geldt om te bepalen of er een recht op overlevingspensioen bestaat. Dit betekent concreet dat uw moeder 48 jaar moet zijn op het ogenblik van het overlijden van uw vader.
Hoeveel bedraagt het overlevingspensioen aan uw moeder?
Waarom moet er nog aan de woning afbetaald worden en hoeveel?
Waarom spreekt u van huur?
Het overlevingspensioen moet door uw moeder aangevraagd worden, dit is niet de taak van de schuldbemiddelaar en kan ook niet door hem/haar gebeuren. Kan enkel zelf of via een hiertoe bevoegde dienst. Ik raad u aan om dringend contact op te nemen met de sociale dienst van uw ocmw of het caw. Er is immers recht op wezenbijslag. Een afbetalingsplan van 1022 euro per maand lijkt me zeer hoog voor een alleenstaande moeder met 2 studerende kinderen ten laste. Een eventuele herschikking of andere oplossing is dan ook aan de orde. Bent uzelf ook nog ten laste bij uw moeder? Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”